Po trzech kwartałach roku firmy leasingowe sfinansowały inwestycje o wartości 56,9 mld zł. Choć wynik ten nie jest zły, to odnosząc się do dynamiki rynku, to jest ona o 2,4 proc. mniejsza niż przed rokiem. Wyniki dodatnie udało się uzyskać w zakresie finansowania maszyn i urządzeń oraz środków transportu ciężkiego.

Leasing to jedna z popularniejszych form finansowania pojazdów w obecnych czasach. Jednak mimo nie najgorszej sytuacji rynkowej, to zaczyna być odnotowywane spowolnienie rynkowe. Biorąc pod uwagę analizy rynkowe, wynika z nich, że branżę napędza tak naprawdę transport ciężki oraz maszyny. Według danych udostępnionych przez Związek Polskiego Leasingu, w ciągu trzech pierwszych kwartałów 2019r. firmy leasingowe sfinansowały aktywa inwestycyjne o łącznej wartości 56,9 mld zł. Choć jest to nie najgorszy wynik, to niestety dynamika rynkowa w porównaniu do zeszłego roku jest ujemna (-2,4 proc. r/r).

– Na rynku leasingu mamy zbliżoną sytuację do tej, która miała miejsce w 2012 roku, kiedy nasz sektor wyhamował z dwucyfrowego wzrostu do poziomu z 2011 roku. Z tą jednak różnicą, że wówczas spowolnienie trwało bardzo krótko i już w kolejnym roku tempo wzrostu wróciło do poziomu dwucyfrowego. Tym razem z uwagi na wyraźne sygnały płynące z gospodarki, dotyczące zmniejszającej się dynamiki PKB, spodziewamy się wyhamowania także rozwoju rynku leasingu. W kolejnym 2020 roku oczekujemy dodatnich wyników tj. powrotu do poziomu finansowania branży leasingowej z roku 2018. Jednak przewidywany wzrost nie będzie już dwucyfrowy – powiedział Andrzej Sugajski, dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu.

Z dostępnych danych wynika, że przez dziewięć miesięcy roku, najczęściej finansowane były pojazdy osobowe i dostawcze do 3,5 tony. To one stanowiły 43,1 proc. udziału w strukturze rynku. Drugą kategorią pod względem aktywów były maszyny i inne urządzenia – w tym IT, z udziałem na poziomie 29 proc. Natomiast „pudło” zamykają środki transportu ciężkiego (26,3 proc. udział). Zarówno nieruchomości, jak i inne aktywa mają niewielki – wynoszący poniżej 1 proc. – udział w rynku.

Najczęściej leasingowane są samochody dostawcze do 3,5 tony ładowności.

Przez 9 miesięcy w branży leasingowej udało się sfinansować pojazdy lekkie o łącznej wartości 24,5 mld zł. Jest to o 8,5 proc. gorszy wynik w odniesieniu do zeszłego roku. Rozbijając to na samochody osobowe i dostawcze, to w przypadku tych pierwszych odnotowany został spory spadek wynoszący 10,6 proc. r/r. Z kolei w drugim przypadku dynamika jest dodatnia (+3,8 proc. r/r). Warto jednak zaznaczyć, że w tym segmencie rynku przeważają umowy dotyczące finansowania samochodów osobowych (83 proc. udział) nad pojazdami dostawczymi do 3,5 tony (17 proc. udział).

CZYTAJ TAKŻE: Samochody to już połowa leasingowego rynku

Biorąc pod uwagę strukturę rynku, to główną siłą napędową są firmy o obrotach do 20 mln zł. Jest to grupa stanowiąca aż 71,4 proc. Do tej grupy zaliczane są też mikro i małe przedsiębiorstwa. 28,3 proc. stanowią natomiast klienci o obrotach powyżej 20 mln zł. W tym zestawieniu ujęto również klientów indywidualnych. Jednak ich udział jest marginalny – 0,2 proc. Polski Związek Leasingu przedstawił również prognozę na koniec 2019 roku. Według niej wyniki branży leasingowej pokazują istotne wyhamowanie po sześciu latach intensywnego rozwoju. Dynamika sektora leasingowego na koniec 2019 r. może wynieść -4,5 proc. r/r. Jest to prawdopodobnie dopiero początek spadków. Ten rok może być pierwszym w którym zacznie być to widoczne. Prawdopodobnie, biorąc pod uwagę, zapowiadany kryzys gospodarczy, spowolnienie rynku będzie z roku na rok coraz większe.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Volvo wznowiło produkcję w Chinach. Fabryki w Europie i USA zamknięte

Volvo Cars i Polestar przywracają produkcję w Chinach. Zakłady w Szwecji i USA mają ...

Skoda Octavia: komfort i bezpieczeństwo w standardzie

Jeszcze dekadę temu, zaawansowana elektronika i najnowsze systemy bezpieczeństwa trafiały jedynie do przedstawicieli gatunku ...

Jak działa samochód elektryczny?

Wcześniej czy później musimy przywyknąć do samochodów elektrycznych. Eksperci z Seata wyjaśniają kilka tajników ...

Niemcy nie chcą aut elektrycznych. Nawet z dopłatami.

Samochody elektryczne - wszyscy o nich mówią, ale niewiele osób chce je kupować. Przynajmniej ...

Volkswagen Passat B6, produkowany od 2005 r.

Astra bierze Mazowsze, Passat – zachodnią część Polski

Opel Astra na Mazowszu, Volkswagen Passat na Pomorzu, Audi A4 na Podkarpaciu – tak ...

Polskie drogi pustoszeją

Od 25 proc. w dni powszednie do 55 proc. w niedzielę. To właśnie o ...