Tesla może zarobić ponad miliard euro dodatkowego przychodu w 2025 roku, ponieważ inni producenci motoryzacyjni kupują od Tesli emisje spalin. Jak ustalili analitycy szwajcarskiego banku UBS Group AG kupnem zerowych emisji spalin od Tesli w szczególności zainteresowana jest Toyota, Ford, a także Stellantis, którzy w ten sposób chcą dostosować się do bardziej rygorystycznych przepisów UE dotyczących emisji spalin, które zaczęły obowiązywać w tym roku. Współpraca umożliwia producentom wirtualne łączenie swoich flot i uśrednianie emisji.
Czytaj więcej
Mimo że plany zamknięcia fabryk Volkswagena na razie nie wchodzą w grę, najwyraźniej znalazł się nabywca, który jest chętny do wykupienia nierentownych lokalizacji. Według doniesień niemieckich mediów chińscy producenci samochodów są zainteresowani przejęciem zakładów produkcyjnych.
Analitycy UBS twierdzą, że Tesla z handlu emisjami mogą wynieść nawet miliard euro. Na liście marek zaskakuje Stelantis, który jeszcze za czasów Carlosa Tavaresa, niedawnego dyrektora generalnego zawsze podkreślał, że grupa chce dostosować się do limitów emisji własnymi siłami. Najwyraźniej od czasu odejścia Tavaresa zamiar ten nie jest już aktualny. Analitycy UBS widzą w tym zaletę: Stellantis ma teraz mniejszą presję na zwiększenie produkcji nowych modeli elektrycznych, która i tak jest opóźniona.
Polityka emisyjna UE prowadzi do osłabienia europejskiego przemysłu motoryzacyjnego
Producenci samochodów, którzy chcą dołączyć do grupy skupującej od Tesli emisje mogą składać wnioski do 5 lutego. Zgodnie z niedawno opublikowanymi dokumentami UE, wnioskodawcy muszą podpisać umowę o zachowaniu poufności i przekazać Tesli dane dotyczące swoich emisji spalin. Przedstawiciele Tesli przeanalizują następnie ryzyko i to czy będą w stanie sprostać pomocy w osiągnięciu celów emisyjnych. W związku z nowymi normami zawiązują się również inne sojusze. I tak w ramach systemu handlu emisjami Volvo łączy siły z Mercedesem i może spodziewać się dodatkowych przychodów w wysokości 300 milionów euro, a producenci chcący dołączyć do tej grupy mają czas do 7 lutego 2025 r. na zgłoszenie się.
Czytaj więcej
W 2024 roku po raz pierwszy od dziewięciu lat Tesla dostarczyła mniej samochodów niż w roku poprzednim. Ogółem sprzedaż elektryków Elona Muska spadła o 1,1 proc.