Silnik diesla zasilany wodorem. To osiągnięcie Politechniki Krakowskiej

Naukowcy z Politechniki Krakowskiej opracowali układ wtryskowy wodoru do przemysłowego diesla marki Scania. Dzięki temu silnik nie emituje ani toksycznych spalin, ani dwutlenku węgla. Tego typu rozwiązanie pomoże sprawić, że istniejące samochody staną się ekologiczne.

Publikacja: 18.02.2024 00:58

Wykorzystanie wodoru jako nowego nośnika energii w transporcie jest bardzo obiecującym rozwiązaniem

Wykorzystanie wodoru jako nowego nośnika energii w transporcie jest bardzo obiecującym rozwiązaniem

Foto: AdobeStock

Politechnika Krakowska prowadzi badania nad zastosowaniem wodoru do tłokowych silników spalinowych od lat 80. Zaowocowały one m.in. opracowaniem instalacji do wykorzystywania odpadowego wodoru do celów energetycznych i skonstruowaniem przemysłowych silników zasilanych wodorem. Zastosowanie wodoru w silnikach samochodowych stanowi następny krok w pracach zespołu politechniki.

Silnik diesla zasilany wodorem opracowany przez Politechnikę Krakowską

Silnik diesla zasilany wodorem opracowany przez Politechnikę Krakowską

Politechnika Krakowska

Czytaj więcej

Szef giganta motoryzacyjnego ostrzega przed obniżkami cen elektryków

– Wykorzystanie wodoru jako nowego nośnika energii w transporcie jest bardzo obiecującym rozwiązaniem. Wodór możemy produkować w każdym miejscu na kuli ziemskiej, w którym mamy dostęp do wody i energii elektrycznej. Jeżeli produkcja wodoru z odnawialnych źródeł ruszy pełną parą, to w okresie przejściowym ewolucji motoryzacyjnej można stosować wodór do tłokowych silników spalinowych. Największą zaletą tego rozwiązania są korzyści dla zdrowia ludzi i środowiska – podkreśla prof. Marek Brzeżański.

Silnik spalinowy zasilany wodorem nie emituje ani toksycznych spalin, ani dwutlenku węgla

Podczas zasilania wodorem znika doskwierający w samochodach elektrycznych problem zasięgu, a eksploatacja nie obciąża środowiska. Początkowo ze względu na skomplikowaną konstrukcję tego typu rozwiązanie najlepiej sprawdzi się w większych pojazdach jak np. ciężarówki. Prace naukowców z Politechniki Krakowskiej wpisują się w aktualny światowy trend polegający poszukiwaniu rozwiązań pozwalających dywersyfikować źródła napędu samochodów.

Czytaj więcej

Alfa Romeo Giulia: Chciałbym ją mieć

Politechnika Krakowska prowadzi badania nad zastosowaniem wodoru do tłokowych silników spalinowych od lat 80. Zaowocowały one m.in. opracowaniem instalacji do wykorzystywania odpadowego wodoru do celów energetycznych i skonstruowaniem przemysłowych silników zasilanych wodorem. Zastosowanie wodoru w silnikach samochodowych stanowi następny krok w pracach zespołu politechniki.

– Wykorzystanie wodoru jako nowego nośnika energii w transporcie jest bardzo obiecującym rozwiązaniem. Wodór możemy produkować w każdym miejscu na kuli ziemskiej, w którym mamy dostęp do wody i energii elektrycznej. Jeżeli produkcja wodoru z odnawialnych źródeł ruszy pełną parą, to w okresie przejściowym ewolucji motoryzacyjnej można stosować wodór do tłokowych silników spalinowych. Największą zaletą tego rozwiązania są korzyści dla zdrowia ludzi i środowiska – podkreśla prof. Marek Brzeżański.

Ekologia
Chińczycy mają sposób na tani wodór. To wywróci rynek do góry nogami
Ekologia
Strefy Czystego Transportu – spójrzmy na fakty
Ekologia
Nowe badanie UE. Przez ostatnie 12 lat nie odnotowano redukcji emisji CO2
Ekologia
Miłosz Jakubowski: Strefa Czystego Transportu – nie taka straszna, jak ją malują
Ekologia
Sąd unieważnił uchwałę dotyczącą wprowadzenia Strefy Czystego Transportu w Krakowie