Silnik diesla zasilany wodorem. To osiągnięcie Politechniki Krakowskiej

Naukowcy z Politechniki Krakowskiej opracowali układ wtryskowy wodoru do przemysłowego diesla marki Scania. Dzięki temu silnik nie emituje ani toksycznych spalin, ani dwutlenku węgla. Tego typu rozwiązanie pomoże sprawić, że istniejące samochody staną się ekologiczne.

Publikacja: 18.02.2024 00:58

Wykorzystanie wodoru jako nowego nośnika energii w transporcie jest bardzo obiecującym rozwiązaniem

Wykorzystanie wodoru jako nowego nośnika energii w transporcie jest bardzo obiecującym rozwiązaniem

Foto: AdobeStock

Politechnika Krakowska prowadzi badania nad zastosowaniem wodoru do tłokowych silników spalinowych od lat 80. Zaowocowały one m.in. opracowaniem instalacji do wykorzystywania odpadowego wodoru do celów energetycznych i skonstruowaniem przemysłowych silników zasilanych wodorem. Zastosowanie wodoru w silnikach samochodowych stanowi następny krok w pracach zespołu politechniki.

Silnik diesla zasilany wodorem opracowany przez Politechnikę Krakowską

Silnik diesla zasilany wodorem opracowany przez Politechnikę Krakowską

Politechnika Krakowska

Czytaj więcej

Szef giganta motoryzacyjnego ostrzega przed obniżkami cen elektryków

– Wykorzystanie wodoru jako nowego nośnika energii w transporcie jest bardzo obiecującym rozwiązaniem. Wodór możemy produkować w każdym miejscu na kuli ziemskiej, w którym mamy dostęp do wody i energii elektrycznej. Jeżeli produkcja wodoru z odnawialnych źródeł ruszy pełną parą, to w okresie przejściowym ewolucji motoryzacyjnej można stosować wodór do tłokowych silników spalinowych. Największą zaletą tego rozwiązania są korzyści dla zdrowia ludzi i środowiska – podkreśla prof. Marek Brzeżański.

Silnik spalinowy zasilany wodorem nie emituje ani toksycznych spalin, ani dwutlenku węgla

Podczas zasilania wodorem znika doskwierający w samochodach elektrycznych problem zasięgu, a eksploatacja nie obciąża środowiska. Początkowo ze względu na skomplikowaną konstrukcję tego typu rozwiązanie najlepiej sprawdzi się w większych pojazdach jak np. ciężarówki. Prace naukowców z Politechniki Krakowskiej wpisują się w aktualny światowy trend polegający poszukiwaniu rozwiązań pozwalających dywersyfikować źródła napędu samochodów.

Czytaj więcej

Alfa Romeo Giulia: Chciałbym ją mieć

Politechnika Krakowska prowadzi badania nad zastosowaniem wodoru do tłokowych silników spalinowych od lat 80. Zaowocowały one m.in. opracowaniem instalacji do wykorzystywania odpadowego wodoru do celów energetycznych i skonstruowaniem przemysłowych silników zasilanych wodorem. Zastosowanie wodoru w silnikach samochodowych stanowi następny krok w pracach zespołu politechniki.

– Wykorzystanie wodoru jako nowego nośnika energii w transporcie jest bardzo obiecującym rozwiązaniem. Wodór możemy produkować w każdym miejscu na kuli ziemskiej, w którym mamy dostęp do wody i energii elektrycznej. Jeżeli produkcja wodoru z odnawialnych źródeł ruszy pełną parą, to w okresie przejściowym ewolucji motoryzacyjnej można stosować wodór do tłokowych silników spalinowych. Największą zaletą tego rozwiązania są korzyści dla zdrowia ludzi i środowiska – podkreśla prof. Marek Brzeżański.

Ekologia
Strefy czystego transportu mogą stać się obowiązkowe dla większych miast
Ekologia
Niemcy zapłacą za zezłomowanie auta spalinowego. Za premię trzeba kupić elektryka
Materiał Partnera
Nowe normy emisji powinny zostać przesunięte
Materiał Partnera
Działamy na rzesz dekarbonizacji transportu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Ekologia
Naklejki uprawniającej do wjazdu do Strefy Czystego Transportu potrzebują nieliczni