Nowa generacja opon do aut ciężarowych powstanie z materiałów odnawialnych

Podczas targów IAA Transportation Goodyear zaprezentował innowacyjną, demonstracyjną oponę do samochodów ciężarowych, która w 63 proc. została wykonana z materiałów odnawialnych.

Publikacja: 24.09.2022 12:39

Nowa generacja opon do aut ciężarowych powstanie z materiałów odnawialnych

Foto: mat. prasowe

Unikalna odmiana krzemionki z popiołu z łusek ryżu i olej rzepakowy to tylko niektóre z 15 składników odnawialnych, jakie znalazły się w 20 elementach najnowszej, demonstracyjnej opony Goodyear do samochodów ciężarowych. Nowe ogumienie, składające się aż w 63 proc. z materiałów zrównoważonych, zostało właśnie premierowo zaprezentowane podczas trwających targów IAA Transportation w Hanowerze. Prototypowy model jest oznaczony symbolem "A" pod względem efektywności paliwowej, co oznacza, że może zapewnić taką samą oszczędność paliwa, jak obecnie oferowane najbardziej efektywne opony Goodyear do samochodów ciężarowych.

Niektóre ze zrównoważonych komponentów zastosowanych w nowej oponie to:

- Unikalna odmiana krzemionki wytwarzana z popiołu z łusek ryżu, produktu ubocznego z przetwarzania ryżu, który często jest wyrzucany na wysypiska śmieci. Z tego właśnie odpadowego popiołu wyprodukowano wysokiej jakości krzemionkę - składnik często stosowany w oponach w celu poprawy przyczepności i zmniejszenia zużycia paliwa.

Czytaj więcej

Nowa strategia Skody. Będą trzy e-modele do 2026 roku

- Cztery różne rodzaje sadzy, które są produkowane z metanu, dwutlenku węgla, oleju roślinnego oraz z oleju pochodzącego z pirolizy opon wycofanych z eksploatacji. Sadza jest dodawana do opon w celu wzmocnienia mieszanki oraz zwiększenia trwałości bieżnika - tradycyjnie wytwarzana pochodzi ze spalania różnych rodzajów produktów ropopochodnych lub smoły węglowej.

- Olej rzepakowy jest surowcem pochodzenia biologicznego, co pozwala zmniejszyć zużycie produktów ropopochodnych. Stosowanie oleju rzepakowego w oponach to istotna innowacja Goodyear, która pomaga utrzymać elastyczność mieszanki gumowej opony w zmiennych temperaturach. Celem firmy jest całkowite zastąpienie olejów ropopochodnych w jej produktach do 2040 roku.

- Poliester techniczny, możliwy do zastosowania w produkcji kordu oponowego, co poprawia możliwości bieżnikowania. Poliester jest uzyskiwany z recyklingu plastikowych butelek i innych plastikowych odpadów, a przekształcenie go w jego podstawowe substancje chemiczne pozwala uzyskać właśnie poliester techniczny.

mat. prasowe

Opona ze zrównoważonych materiałów ma zapewnić niskie opory toczenia i w pełni nadawać się do bieżnikowania. Może też być podłączona do systemu monitorowania stanu opon za pomocą rozwiązań Goodyear Total Mobility, dzięki czemu pozytywnie wpłynie na obieg zamknięty i klimat. Goodyear Total Mobility to kompleksowa oferta dla flot, która łączy pełną gamę opon premium do samochodów ciężarowych z pakietem rozwiązań do monitorowania i analizy predykcyjnej opartych na danych i z obsługą w ponad 2000 punktów serwisowych w całej Europie. Ostatnie badanie Sustainable Reality Survey, przeprowadzone przez Goodyear z udziałem ponad 1400 przedstawicieli branży transportowej, potwierdza, że osiągnięcie celów zrównoważonego rozwoju jest ważnym elementem działalności flot.

Czytaj więcej

Ferrari Purosangue: V12, 725 KM - oto najmocniejszy SUV na świecie

Unikalna odmiana krzemionki z popiołu z łusek ryżu i olej rzepakowy to tylko niektóre z 15 składników odnawialnych, jakie znalazły się w 20 elementach najnowszej, demonstracyjnej opony Goodyear do samochodów ciężarowych. Nowe ogumienie, składające się aż w 63 proc. z materiałów zrównoważonych, zostało właśnie premierowo zaprezentowane podczas trwających targów IAA Transportation w Hanowerze. Prototypowy model jest oznaczony symbolem "A" pod względem efektywności paliwowej, co oznacza, że może zapewnić taką samą oszczędność paliwa, jak obecnie oferowane najbardziej efektywne opony Goodyear do samochodów ciężarowych.

Pozostało 81% artykułu
Ekologia
Chińczycy mają sposób na tani wodór. To wywróci rynek do góry nogami
Ekologia
Silnik diesla zasilany wodorem. To osiągnięcie Politechniki Krakowskiej
Ekologia
Strefy Czystego Transportu – spójrzmy na fakty
Ekologia
Nowe badanie UE. Przez ostatnie 12 lat nie odnotowano redukcji emisji CO2
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Ekologia
Miłosz Jakubowski: Strefa Czystego Transportu – nie taka straszna, jak ją malują