Od tego czasu system ABS uchronił pewnie tysiące motocyklistów nie tylko przed wywróceniem się, ale i przed wypadkiem. Anti-lock Brake System to zaawansowany system, który zapobiega blokowaniu kół podczas hamowania, dzięki temu pomaga uniknąć wywrotki i zwiększa pewność kierowcy podczas manewrowania motocyklem w trudnych sytuacjach drogowych. System wyposażono w czujniki, które mierzą prędkość obrotową kół, przy czym różnica w wynikach pomiaru oznacza, że wolniejsze koło jest zablokowane. Elektroniczne sensory zwalniają hamulec, mierzą prędkość, i aplikują odpowiednią dawkę hamowania, ponownie dokonują pomiaru i aplikują hamulec. Podobna sekwencję kierowca mógłby wykonać podczas hamowania pulsacyjnego, jednak ABS jest nieporównywalnie szybszy, działa z częstotliwością co 1/1000 sekundy, jest o wiele bardziej precyzyjny, skuteczny i działa w każdej sytuacji.
Czytaj więcej
Rebel 1100 to cruiser, który dostępny jest z opcjonalną, dwusprzęgłową przekładnią – Dual Clutch Transmission (DCT). Bezobsługowa skrzynia biegów Hondy zadowoli osoby, które cenią sobie łatwe prowadzenie jednośladu bez użycia dźwigni sprzęgła i klamki zmiany biegów.
ABS może mieć konstrukcję jedno- lub dwukanałową. ABS jednokanałow zastosowany został przede wszystkim w motocyklach z silnikami do 125 cm3. Jest on aktywowany tylko dla jednego (przedniego) koła, zapobiegając jego zablokowaniu. Za to ABS dwukanałowy – w zależności od typu – stosowany jest zarówno w 125-kach jak i w większych motocyklach. Jest on aktywowany oddzielnie dla przedniego jak i tylnego koła. Jest jeszcze nieco bardziej zaawansowana odmiana – Combined ABS. W taki typ ABS-u wyposażono falagowy model turystyczny Honda Gold Wing. Tzw. C-ABS to zintegrowany układ hamulcowy, w którym podczas używania hamulca przedniego koła aktywowany jest również tylny hamulec. Honda jako pierwszy producent na świecie zastosowała w swoich supersportowych modelach zaawansowany, sterowany elektronicznie, zintegrowany system ABS, który nie tylko zapobiega blokowaniu się kół podczas hamowania, ale także koordynuje pracę przedniego i tylnego hamulca. Rozwiązanie to trafiło najpierw do modelu Fireblade CBR1000RR. Najnowocześniejszym, stosowanym przez Hondę rozwiązaniem w zakresie technologii wytracania prędkości w motocyklach jest Cornering ABS, czyli ABS działający w zakręcie. Układ zadebiutował w 2017 roku w CBR1000RR, a w roku 2020 trafił także do modelu Africa Twin.
Honda CBR1000RR
Dzięki systemowi Cornering ABS ryzyko utraty przyczepności podczas hamowania, nawet w głębokich zakrętach, jest zmniejszone. Gdy motocykl wjeżdża w zakręt i siła odśrodkowa zabiera część dostępnej przyczepności między oponą a nawierzchnią drogi, system stopniowo i precyzyjnie koryguje siłę hamowania w zależności od stopnia pochylenia motocykla w zakręcie. Jednocześnie redukowany jest również efekt „wynoszenia” motocykla na zewnętrzną część zakrętu. Złożone algorytmy systemu Cornering ABS bazują na danych o zachowaniu motocykla dostarczanych i analizowane w czasie rzeczywistym przez 6-osiowy inercyjny moduł pomiarowy IMU. Mierzy on pozycję i zachowanie motocykla z dużą dokładnością, analizując jego położenie w odniesieniu do sześciu różnych osi jednocześnie: kąta przechylenia na boki (roll), przyspieszenia przechylenia, kąta pochylenia w przód i tył (pitch), przyspieszenia pochylenia, kąta obrotu (yaw) i przyspieszeni obrotu. Dodatkowo, podczas swojej pracy, ABS wymienia się danymi nie tylko z IMU, ale także z systemem elektronicznego zawieszenia, z układem elektronicznego wtrysku paliwa oraz z centralnym sterownikiem ECU. Dzięki temu Cornering ABS zawsze reaguje maksymalnie precyzyjnie w odniesieniu do położenia motocykla, co redukuje poziom stresu motocyklisty do minimum.