ABS w motocyklu. System, który uratował tysiące istnień

Honda po raz pierwszy zaoferowała system ABS w motocyklu 31 lat temu. Było to w dużym, turystycznym modelu ST1100 Pan European. Różnica pomiędzy systemem ABS z 1992 roku, a obecnie jest ogromna.

Publikacja: 25.01.2023 11:40

Honda Gold Wing

Honda Gold Wing

Foto: mat. prasowe

Od tego czasu system ABS uchronił pewnie tysiące motocyklistów nie tylko przed wywróceniem się, ale i przed wypadkiem. Anti-lock Brake System to zaawansowany system, który zapobiega blokowaniu kół podczas hamowania, dzięki temu pomaga uniknąć wywrotki i zwiększa pewność kierowcy podczas manewrowania motocyklem w trudnych sytuacjach drogowych. System wyposażono w czujniki, które mierzą prędkość obrotową kół, przy czym różnica w wynikach pomiaru oznacza, że wolniejsze koło jest zablokowane. Elektroniczne sensory zwalniają hamulec, mierzą prędkość, i aplikują odpowiednią dawkę hamowania, ponownie dokonują pomiaru i aplikują hamulec. Podobna sekwencję kierowca mógłby wykonać podczas hamowania pulsacyjnego, jednak ABS jest nieporównywalnie szybszy, działa z częstotliwością co 1/1000 sekundy, jest o wiele bardziej precyzyjny, skuteczny i działa w każdej sytuacji.

Czytaj więcej

Honda CMX1100 Rebel: Bez dźwigni sprzęgła i klamki zmiany biegów

ABS może mieć konstrukcję jedno- lub dwukanałową. ABS jednokanałow zastosowany został przede wszystkim w motocyklach z silnikami do 125 cm3. Jest on aktywowany tylko dla jednego (przedniego) koła, zapobiegając jego zablokowaniu. Za to ABS dwukanałowy – w zależności od typu – stosowany jest zarówno w 125-kach jak i w większych motocyklach. Jest on aktywowany oddzielnie dla przedniego jak i tylnego koła. Jest jeszcze nieco bardziej zaawansowana odmiana – Combined ABS. W taki typ ABS-u wyposażono falagowy model turystyczny Honda Gold Wing. Tzw. C-ABS to zintegrowany układ hamulcowy, w którym podczas używania hamulca przedniego koła aktywowany jest również tylny hamulec. Honda jako pierwszy producent na świecie zastosowała w swoich supersportowych modelach zaawansowany, sterowany elektronicznie, zintegrowany system ABS, który nie tylko zapobiega blokowaniu się kół podczas hamowania, ale także koordynuje pracę przedniego i tylnego hamulca. Rozwiązanie to trafiło najpierw do modelu Fireblade CBR1000RR. Najnowocześniejszym, stosowanym przez Hondę rozwiązaniem w zakresie technologii wytracania prędkości w motocyklach jest Cornering ABS, czyli ABS działający w zakręcie. Układ zadebiutował w 2017 roku w CBR1000RR, a w roku 2020 trafił także do modelu Africa Twin.

Honda CBR1000RR

Honda CBR1000RR

mat. prasowe

Dzięki systemowi Cornering ABS ryzyko utraty przyczepności podczas hamowania, nawet w głębokich zakrętach, jest zmniejszone. Gdy motocykl wjeżdża w zakręt i siła odśrodkowa zabiera część dostępnej przyczepności między oponą a nawierzchnią drogi, system stopniowo i precyzyjnie koryguje siłę hamowania w zależności od stopnia pochylenia motocykla w zakręcie. Jednocześnie redukowany jest również efekt „wynoszenia” motocykla na zewnętrzną część zakrętu. Złożone algorytmy systemu Cornering ABS bazują na danych o zachowaniu motocykla dostarczanych i analizowane w czasie rzeczywistym przez 6-osiowy inercyjny moduł pomiarowy IMU. Mierzy on pozycję i zachowanie motocykla z dużą dokładnością, analizując jego położenie w odniesieniu do sześciu różnych osi jednocześnie: kąta przechylenia na boki (roll), przyspieszenia przechylenia, kąta pochylenia w przód i tył (pitch), przyspieszenia pochylenia, kąta obrotu (yaw) i przyspieszeni obrotu. Dodatkowo, podczas swojej pracy, ABS wymienia się danymi nie tylko z IMU, ale także z systemem elektronicznego zawieszenia, z układem elektronicznego wtrysku paliwa oraz z centralnym sterownikiem ECU. Dzięki temu Cornering ABS zawsze reaguje maksymalnie precyzyjnie w odniesieniu do położenia motocykla, co redukuje poziom stresu motocyklisty do minimum.

Honda Africa Twin

Honda Africa Twin

mat. prasowe

Od 2020 roku ABS zastosowany w modelu CBR1000RR-R oferuje dwa tryby pracy: do jazdy na torze wyścigowym oraz do codziennej jazdy po drogach publicznych. Ponadto, przy potężnej sile układu hamulcowego Fireblade’a, praktyczne zastosowanie ma też funkcja kontroli uniesienia tylnego koła. Po wykryciu uniesienia tylnego koła system zarządza stopniowym zwalnianiem ciśnienia hamowania, aby osiągnąć skuteczne hamowanie. W modelu Africa Twin Cornering ABS jest czuły na zakręty nie tylko podczas zwykłej jazdy turystycznej, ale także posiada tryb Off-Road, w którym poziom interwencji ABS-u na jednym i drugim kole jest zoptymalizowany do skutecznego hamowania na luźnym gruncie. Co więcej, w trybie „Off-Road” można zupełnie wyłączyć działanie ABSu na tylnym kole. W takim przypadku tylne koło można dowolnie zablokować, aby umożliwić kontrolowany uślizg, co jest niezwykle istotne dla zwolenników jazdy terenowej.

Rozmieszczenie elementów systemu Combined ABS

Rozmieszczenie elementów systemu Combined ABS

mat. prasowe

Czytaj więcej

Honda CB650R Neo Sports Cafe: Stylowy, uniwersalny naked
Dwa Kółka
To jest chyba najdziwniejszy pojazd BMW. Coś między skuterem a motocyklem
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Dwa Kółka
Ten motocykl zbudowano w Rzeszowie. Wygrał na największym festiwalu motocyklowym
Dwa Kółka
Skąd i jakie motocykle sprowadzają Polacy?
Dwa Kółka
Suzuki Hayabusa obchodzi swoje 25-lecie. Specjalna wersja na urodziny
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Dwa Kółka
Co dziesiąty rower wyprodukowany w Europie powstał w Polsce