fot. mat.pras.

Chcesz się porządnie zmęczyć i spocić? Szukasz sposobu na przyrost mięśni łydki? Nie czytaj dalej. Wsiądź na tradycyjny rower i pedałuj, a Krossa Trans Hybrid 5.0 zostaw w spokoju. My się nim zajmiemy.

Elektryczne rowery to zupełnie inna historia. A ta napisana przez jednego z naszych eksportowych czempionów, markę Kross, jest naprawdę bardzo przyjemna. Producent z Przasnysza stworzył „elektryka”, a właściwie całą linię jednośladów, które mają szansę podbić serca fanów rowerowej jazdy nie tylko po mieście, ale również w terenie. Miałem okazję testować model Trans Hybrid 5.0 i – choć wcześniej uwielbiałem pozytywny wysiłek, który dostarczały mi tradycyjne „dwa kółka” – zmieniłem swoje upodobania. I to bardzo szybko. Ale czy naprawdę to aż takie dziwne?

fot. mat.pras.

Po płaskim, w miarę gładkim

Trans Hybrid to rower trekkingowy, co oznacza, że został przeznaczony do jazdy po płaskim terenie. Idealnie nadaje się na drogę szutrową, ale poradzi sobie też w warunkach miejskiego zgiełku, na leśnej ścieżce czy niedużych wybojach. Z naciskiem na nieduże. Niestety, nie zachowuje się zbyt pewnie zarówno wtedy, gdy ma przejechać przez piach, jak i po bardzo nierównym chodniku. „Twardo zawieszony” – to określenie pasuje do niego najlepiej. Podobnie jak „ekspert prostej drogi”, którą uwielbia.

CZYTAJ TAKŻE: BMW tańsze od Peugeota

Model 5.0 ma silnik o mocy 250 W, wysokiej klasy osprzęt i trzy stopnie wspomagania elektrycznego. Na jednym ładowaniu pozwala przejechać nawet do 100 km. I nie jest jedynie hasło ze specyfikacji technicznej. Faktycznie, z niedowierzaniem patrzyłem jadąc przez kolejną godzinę, jak akumulator niechętnie pozbywa się zmagazynowanej w nim energii. Co nie oznacza, że skąpi mocy. Wręcz przeciwnie. Serce całego układu, znajdujący się nad korbą silnik, wyposażono w inteligentne wsparcie mocy i tryb Walk Assist, wspomagający prowadzenie roweru. Silnik pracuje wyjątkowo płynnie i cicho. Zapewnia trzy stopnie wspomagania, wykorzystujące odpowiednio 50 proc., 70 proc. i 100 proc. jego możliwości. Włączenie trzeciego sprawia, że czuje się fantastyczny efekt przyspieszenia, jakby miało nas za moment zrzucić z siodełka.

fot. mat.pras.

Bateria – w odróżnieniu od innych e-bików Krossa (modele Soil Boost, czy Level Boost) – nie jest zintegrowana z ramą, lecz zamontowaną stabilnie nad tylnym błotnikiem. Mimo to na bagażniku, niezależnie czy z akumulatorem czy bez, można bez obaw zawiesić sakwy. Akumulator o pojemności 500 Wh (w modelu Trans Hybrid 3.0 było to 418 Wh) zabezpieczono np. przed oddziaływaniem deszczu. Oczywiście w każdej chwili możemy go zdemontować za pomocą kluczyka i zabrać ze sobą – czy to ze względów bezpieczeństwa, czy też do naładowania w domu.

CZYTAJ TAKŻE: Elektryczne rowery wyjeżdżają z cienia

Przy tej okazji muszę zaznaczyć, że nakarmienie elektrycznego apetytu Trans Hybrid 5.0 to żaden problem. Baterie od zera do poziomu 80 proc. naładujemy ledwie w dwie godziny. “Tankowanie” do pełna trwa cztery. Jak podaje producent litowo-jonowa bateria wytrzymuje aż 1000 cykli ładowania bez straty pojemności, dopiero potem jej efektywność spada do 80 proc. Kross informuje, że po upływie pięciu lat można kupić nowy akumulator, który wystarczy na kolejne 1000 cykli.

Speed na 10 biegu

Trans Hybrid to świetny model, by zrobić przeskok z „tradycyjnego” na nowoczesny jednoślad. Naturalnie z opcji „tradycyjnej” wciąż możemy korzystać – wspomaganie można w każdej chwili całkowicie wyłączyć i używać ebike’a jak standardowego roweru. Ale to nie ma sensu. Wykorzystanie możliwości „elektryka” to bowiem czysta frajda. Konstruktorzy Krossa zapakowali do niego kompletny system Shimano Steps, co zapewnia bezproblemową współpracę wszystkich jego komponentów: silnika, akumulatora, ramienia i tarczy mechanizmu korbowego, komputera z wyświetlaczem oraz przełącznika trybu wspomagania.

fot. mat.pras.

Przełącznik ten – zamontowany na kierownicy – pozwala dobrać odpowiedni tryb w zależności od rodzaju oraz nachylenia terenu, a także siły, jaką chcemy włożyć w pedałowanie. Oczywiście moim ulubionym trybem jest „high”, na którym, po wrzuceniu najwyższego, 10. biegu, bez większego wysiłku mknąłem 35 km/h, mijając wszystkich innych użytkowników ścieżki rowerowej.

CZYTAJ TAKŻE: Miejskie skutery alternatywą dla samochodów

Ale e-bike to nie tylko sprzęt dla tych, którzy chcą poczuć wiatr we włosach. To świetne rozwiązanie np. dla osób starszych, które nie mają już aż tyle sił, by wybierać się na wycieczki rowerowe. Mając Trans Hybrid 5.0 nawet największe wzniesienia lub naprawdę długa trasa nie będą już dla nich żadnym kondycyjnym wyzwaniem.  Swoje osiągi, przejechaną odległość, prędkość, zasięg, jaki nam pozostał jadąc w danym trybie, czy stan naładowania baterii możemy obserwować na cyfrowym wyświetlaczu komputera, który zainstalowano na kierownicy.

fot. mat.pras.

O tym, że mamy do czynienia z wysokiej jakości rowerem świadczy fakt, że ramę wykonano z lekkiego aluminium (jedną z wad „elektryków” jest waga i ten model też do lekkich nie należy – waży ok. 23 kg), amortyzator Rock Shox i przerzutki Shimano XT, obsługujące 10 biegów, a także hydrauliczne hamulce tarczowe Shimano. Za sprzęt z takiej półki trzeba jednak zapłacić. I to niemało. Trans Hybrid 5.0 kosztuje 9999 zł. Uruchomienie elektrycznej mocy i zmiana filozofii poruszania się po mieście na bardziej praktyczną oraz nowoczesną, dla wielu może być tego warta. Mnie zaś cieszy, że sprzęt takiej jakości robią Polacy. Ciekawe, czy kiedyś będę mógł napisać tak o polskim aucie elektrycznym?

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Raport jakości J.D. Power. Katastrofalny wynik Tesli

Po raz pierwszy amerykański producent samochodów elektrycznych Tesla został uwzględniony w raporcie jakości J.D. ...

Dopłaty do elektryków. Starsi chcą ich teraz, młodsi mogą poczekać

Z badania przeprowadzonego przez InsightOut Lab we współpracy z marką Volkswagen wynika, że wiek ...

Tylko 25 proc. Polaków zwraca uwagę na stan opon

Eksperci oceniają, że tylko 25 proc. kupujących używane auto sprawdza stan opon w wybranym ...

Z Apple na szefa Ferrari

Na stanowisko prezesa Ferrari ma kandydować były szef projektantów Apple Jony Ive, a także ...

Punkt poboru opłat w Balicach na autostradzie A4

Drożej na A4 Kraków-Katowice

Od 1 marca rosną opłaty za autostradę A4 Katowice-Kraków. Bez zmian pozostaje jedynie cena ...

Genewa 2019 | Bugatti Chiron La Voiture Noire: Kosztuje prawie 50 mln zł i już został sprzedany

Bugatti zaprezentowało na salonie samochodowym w Genewie aktualną interpretację legendarnego modelu Type 57 SC ...