Polacy mają nawięcej aut w UE. Niestety 41 proc. z nich ma ponad 20 lat

Polacy są unijnymi liderami w liczbie posiadanych samochodów – wynika z danych Eurostatu. W 2021 roku w Polsce było najwięcej zarejestrowanych aut osobowych w całej Unii Europejskiej (687) w przeliczeniu na 1000 mieszkańców.

Publikacja: 23.08.2023 08:35

Polacy mają nawięcej aut w UE. Niestety 41 proc. z nich ma ponad 20 lat

Foto: AdobeStock

To nie jedyny nasz motoryzacyjny rekord. Mamy także najstarsze auta w całej UE. Aż 41 proc. samochodów w Polsce ma ponad 20 lat. W najbliższych latach powinno przybywać nowszych i bardziej ekologicznych pojazdów elektrycznych, choć - pod względem elektromobilności – nasz kraj aktualnie jest jednym z najgorszych w Europie. Eksperci porównywarki rankomat.pl przeanalizowali, jak Polska wypada pod względem liczby i wieku zarejestrowanych samochodów osobowych w porównaniu do innych państw Unii Europejskiej. Sprawdzili również, czy rocznik pojazdu i jego przebieg wpływają na cenę ubezpieczenia OC.

Czytaj więcej

Test 50 opon letnich. Które wypadły najlepiej?

W przeliczeniu na 1000 mieszkańców Polska ma najwięcej aut w UE

W 2021 r. na terytorium Unii Europejskiej było zarejestrowanych 253,3 mln samochodów osobowych. Najwięcej w Niemczech (48,5 mln), Włoszech (39,8 mln) i Francji (38,7 mln). Polska pod tym względem zajęła czwarte miejsce (25,8 mln) i nieznacznie wyprzedziła Hiszpanię (24,9 mln) – wynika z danych Eurostatu. Jednak nieco lepszym wskaźnikiem może być liczba zarejestrowanych samochodów osobowych w przeliczeniu na 1000 mieszkańców. W 2021 r. Polska była pod tym względem liderem w Unii Europejskiej z wynikiem 687/1000. Na podium znalazły się jeszcze Luksemburg (681/1000) i Włochy (675/1000). Z kolei ostatnie miejsce w zestawieniu zajęła Rumunia (400/1000), nieznacznie wyprzedzając Łotwę (404/1000) i Bułgarię (414/1000).

Jednocześnie na polskich drogach dominują wiekowe auta. W 2021 r. Polska miała najwyższy odsetek w Unii Europejskiej zarejestrowanych samochodów osobowych powyżej 20 lat (41,3 proc.). Na podium znalazły się jeszcze Estonia (33,2 proc.) i Finlandia (29,1 proc.). Natomiast najmniej dwudziestoletnich pojazdów można spotkać na drogach Luksemburga (5,2 proc.), Danii (5,3 proc.) i Holandii (7 proc.). Ponadto w 2021 r. w Polsce było zarejestrowanych 37,1 proc. samochodów osobowych w wieku 10-20 lat, 10,5 proc. w przedziale 5-10 lat, 6,2 proc. od 2 do 5 lat oraz 4,9 proc. do 2 lat. Z kolei w Unii Europejskiej najwięcej nowych aut do 2 lat jest w Luksemburgu (19,1 proc.), Niemczech (17,8 proc.) i Szwecji (17,8 proc.). Nieco lepiej Polska wypada pod względem średniego wieku samochodów osobowych w Unii Europejskiej, który w 2021 r. wyniósł 14,5 lat. Oznacza to ex aequo z Węgrami 17 miejsce na 24 uwzględnione państwa. Udało się nam wyprzedzić m.in. Grecję (17 lat), Czechy (15,6 lat) i Litwę (14,6 lat). Z kolei liderem rankingu jest Luksemburg (7,6 lat), który wyprzedził Danię (8,5 lat) i Austrię (8,7 lat) – wynika z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

Starsze aut równa się wyższa składka ubezpieczenia

Wiek to jeden z czynników branych pod uwagę przez towarzystwa ubezpieczeniowe przy kalkulacji ceny ubezpieczenia pojazdu. Zwykle im starsze auto, tym wyższa składka. W pierwszym półroczu 2023 r. średnio najwięcej za OC płacili właściciele samochodów w wieku 10-20 lat (514 zł). Jednak nieco mniej na polisę musieli wydać posiadacze pojazdów powyżej 20 lat (485 zł) – wynika z danych porównywarki rankomat.pl. W pierwszym półroczu 2023 r. najczęściej kierowcy ubezpieczali samochody z przebiegiem 151-250 tys. km (38,1 proc.). Nieco mniej w przedziale 51-150 tys. km (23,8 proc.), oraz 251-350 tys. km (23,1 proc.).

Czytaj więcej

Nadchodzi nowy Volkswagen Passat. Ma prawie pięć metrów długości

To nie jedyny nasz motoryzacyjny rekord. Mamy także najstarsze auta w całej UE. Aż 41 proc. samochodów w Polsce ma ponad 20 lat. W najbliższych latach powinno przybywać nowszych i bardziej ekologicznych pojazdów elektrycznych, choć - pod względem elektromobilności – nasz kraj aktualnie jest jednym z najgorszych w Europie. Eksperci porównywarki rankomat.pl przeanalizowali, jak Polska wypada pod względem liczby i wieku zarejestrowanych samochodów osobowych w porównaniu do innych państw Unii Europejskiej. Sprawdzili również, czy rocznik pojazdu i jego przebieg wpływają na cenę ubezpieczenia OC.

Pozostało 85% artykułu
Czym jeździć
4 na 10 kierowców rozważy zakup chińskiego auta. Warunkiem jest niższa cena
Czym jeździć
Polacy jeżdżą coraz starszymi autami. Przeciętny wiek samochodu to już prawie 15 lat
Czym jeździć
Mikroprzedsiębiorcy kupują głównie jeden typ samochodu
Czym jeździć
Najszybciej i najdłużej sprzedające się używane samochody
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Czym jeździć
Drożeją auta spalinowe, elektryki z obniżkami cen. Volvo i Mercedes ze wzrostami