Pożyczka na samochód elektryczny lub hybrydowy plug-in w wysokości do 200 tys. zł z zerowym oprocentowaniem, prosty system ubiegania się o pieniądze, 6-letni okres finansowania i umorzenie jednej dziesiątej spłacanego kapitału w przypadku terminowej obsługi – takie rozwiązanie zaproponowała Federacja Przedsiębiorców Polskich (FPP).

Utworzenie specjalnego funduszu pożyczkowego miałoby pomóc branży motoryzacyjnej i transportowej przetrwać pandemię. Dedykowane wsparcie przeznaczone byłoby dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw, które mogłyby z jego pomocą budować niskoemisyjną flotę transportową. Według FPP, głównymi klientami funduszu byliby taksówkarze, niewielkie firmy transportowe oraz przedsiębiorcy, którzy wykorzystują samochody w działalności gospodarczej: prowadzeniu sklepu, kwiaciarni czy apteki. Elektromobilność jako młody i rozwijający się sektor, szczególnie mocno odczuła kryzys branży motoryzacyjnej. Wdrożenie pożyczek zero procent na zakup samochodów elektrycznych byłoby dobrym krokiem wspierając powrót branży do wyników z przed pandemii – stwierdza Marek Kowalski, przewodniczący FPP.

CZYTAJ TAKŻE: Projekt ustawy o elektromobilności z poprawkami

Renault Zoe.

Jak dotąd wsparcie dla biznesu chcącego kupować e-samochody okazywało się bardziej niż mizerne. W połowie ub. roku uruchomione zostały programy dopłat Zielony samochód, eVAN i Koliber organizowane przez Narodowy Fundusz Środowiska i Gospodarki Wodnej i skierowane do osób fizycznych, małych firm i taksówkarzy. Jednak z uwagi na nieatrakcyjne warunki wsparcia zainteresowanie było minimalne. Choć kwota blisko 150 mln zł miała dofinansować zakup 2 tys. samochodów osobowych dla osób prywatnych, tysiąca taksówek elektrycznych i tysiąca elektrycznych aut dostawczych, wykorzystano z niej 11,2 mln zł. Rząd jeszcze w ub. roku zapowiedział uruchomienie kolejnego programu wsparcia. Jak dotąd, realizacja tych obietnic przeciąga się.

CZYTAJ TAKŻE: Polska stała się liderem elektromobilności

Jesienią 2020 r. NIK mocno skrytykował rządowe plany wspierania rynku elektrycznych samochodów. W raporcie stwierdzono, że administracja rządowa nie zapewniła prawnych i organizacyjnych warunków skutecznego wsparcia rozwoju elektromobilności w Polsce. Co prawda, minister energii zdołał doprowadzić do uchwalenia ustawy o elektromobilności oraz zmiany ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych ustanawiającej Fundusz Niskoemisyjnego Transportu (FNT), ale nie przyniosło to efektów przez brak przepisów wykonawczych.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

e.Primacy: nowa opona przyjazna środowisku

Oszczędność 80 euro na oponie, jeśli jeździmy autem spalinowym i zwiększenie zasięgu o 7 ...

Goodbye Bentley Mulsanne. Koniec ery przepychu

Bentley zamyka kolejny rozdział. Najpierw po ciuchu zrezygnowano z oferowania w Europie z silników ...

Tokio Motor Show 2019: Przyszłość wszędzie wygląda tak samo

Tokio Motor Show to święto japońskiej motoryzacji i prognoza tego, co czeka klientów w ...

909 km autostrad za darmo

Korki na autostradowych bramkach nie znikną przez najbliższych kilka lat. To zła wiadomość. Dobra ...

Turcy pomogli w ucieczce Ghosna. Pilot samolotu aresztowany

Władze tureckie zatrzymały 7 osób, w tym pilota, który siedział za sterami Bombardiera lecącego ...

Budowa autostrady A1 pod Częstochową, odcinek budowany dotąd przez firmę Salini, który powinien być już praktycznie gotowy...

Włoski kryzys na polskich drogach

Rośnie prawdopodobieństwo wypowiedzenia umów włoskim firmom budującym kilka odcinków dróg w Polsce. GDDKiA już ...