Rozpoczął Pan kilka miesięcy temu pracę na stanowisku prezesa Ford Polska. Jak Pan ocenia ten czas?
– Początek bardzo ciekawy z kilku względów – po pierwsze to dla mnie nowa firma, po drugie nowy rynek, bo nie pracowałem wcześniej w Polsce tylko w Wielkiej Brytanii i Belgii, a po trzecie czas w którym zacząłem pracować, czyli okres totalnej pandemii. Nie ukrywam, że nie ułatwia to startu w nowej firmie, zapoznania się z siecią dilerską czy zespołem, którego w całości nie możesz do końca poznać tak jak w normalnych warunkach. Do tego rynek polski jest bardzo specyficzny. Inaczej się pracuje na na rynku rozwijającym się, a inaczej na rozwiniętym. Tak więc jest dużo nowości i wyzwań. Na początek ważne było ułożenie strategii na ten rok. Mamy świetny produkt zarówno jeśli chodzi o samochody osobowe i dostawcze,duże możliwości rozwoju i poprawy wyników.
To jakie będą w 2021 roku największe wyzwania dla Ford na rynku polskim?
– Zacznijmy od samochodów dostawczych. Chcemy w tym segmencie zostać liderem, bo taką pozycję zajmuje Ford w Europie, który ma około 15 proc. udział w rynku. W Polsce ten udział jest na poziomie około 11 proc. Poświęciliśmy bardzo dużo czasu na budowaniu strategii dla aut dostawczych na rok 2021. Kolejnym punktem jest zwiększenie sprzedaży samochodów typu SUV. Historycznie Ford sprzedawał do flot bardzo dużo samochodów typu Focus czy Mondeo. Teraz te proporcje chcemy zmienić, bardziej nastawić się na klienta detalicznego skupiając się na SUV-ach i crossoverach. Niedawno wprowadziliśmy takie modele jak Puma, Kuga, Explorer więc mamy świeżą i bardzo konkurencyjną gamę w tym segmencie. Naszym wyzwaniem będzie również zwiększenie sprzedaży samochodów zelektryfikowanych. Im wcześniej z tymi działaniami ruszymy tym lepiej, bo od tego nie ma odwrotu, a mamy się czym pochwalić. W zasadzie w każdym modelu jest opcja zelektryfikowana – czy to hybryda, hybryda typu plug-in miękka hybryda czy też już niedługo w pełni elektryczne wersje. Budujemy pod ten segment strategię marketingowo-sprzedażową tak żeby w znacznej mierze podnieść zainteresowanie klientów tymi modelami.
Piotr Pawlak, prezes i dyrektor zarządzający Ford Polska.