Rozruch nowego modelu Caddy 5 i związane z nim inwestycje będą dalej kontynuowane – mówi Jens Ocksen, prezes Volkswagen Poznań.

Na jakich rynkach spodziewane jest zmniejszenie sprzedaży samochodów?

Globalna sytuacja gospodarcza nie pozostawia złudzeń. Kryzys związany z koronawirusem rozprzestrzenił się na całym świecie. W związku z tym również i my odczuwamy do bezpośrednio obserwując zmiany popytu. Kryzys powoli, ale zdecydowanie idzie przez świat. Dostarczamy nasze Caddy, T6 i Craftery do odbiorców na całym świecie. Kiedy koronawirus był jeszcze w Chinach, zagrożenie wydawało się być bardzo daleko. Kiedy przyszedł do Europy, zauważyliśmy, jak powoli, ale zdecydowanie zamykają się kolejne rynki. Włochy, Hiszpania….. Nie ma w zasadzie rynku, który nie byłby dotknięty koronawirusem. Ilość zamówień wszędzie się zmniejszyła, na wszystkie samochody i wszystkich marek.

Jakich stanowisk dotkną zwolnienia?

Redukcja zatrudnienia, o której mówimy będzie dotyczyła w głównej mierze pracowników z umowami na czas określony. Kluczowe znaczenie przy podejmowaniu decyzji będą miały jednak dotychczasowe oceny pracowników, współpraca i ich zaangażowanie. Zmiany dotyczyć będą wszystkich obszarów i zakładów tak w Poznaniu, Swarzędzu jak i we Wrześni.

Jens Ocksen, prezes Volkswagen Poznań

Czy nastąpi ograniczenie wcześniej zaplanowanych inwestycji?

Na chwilę obecną nie wstrzymaliśmy żadnych inwestycji w Volkswagen Poznań i to jest bardzo dobra wiadomość. Wszystkie inwestycje konieczne do dalszego rozwoju naszych produktów będą realizowane. Również rozruch nowego modelu Caddy 5 i związane z nim inwestycje będą dalej kontynuowane. Absolutnym warunkiem dla rozwoju naszych zakładów są produkty, dlatego uważam, że trzeba w nie inwestować, tak abyśmy byli przygotowani na przyszłość.

W jakim stopniu ograniczenie produkcji może wpłynąć na dostawców?

W Poznaniu, gdzie produkujemy modele Caddy i T6.1 przechodzimy z systemu 17-zmianowego na 15-zmianowy. Zmiana programów produkcyjnych i organizacji pracy wymaga analogicznie dopasowania pracy u poddostawców. Gdy pracowaliśmy w systemie 17 zmianowym, także część współpracujących z nami przedsiębiorstw pracowała w podobnym systemie zatrudniając dodatkowych pracowników lub zlecając nadgodziny. Nie jestem w stanie podać tu dokładnych liczb. Nasze zapotrzebowanie na części będzie mniejsze, to przekłada się wprost na sytuację u poddostawców. O jednym nie wolno jednak zapomnieć, będziemy pracować od poniedziałku od godziny 6:00 rano do soboty do godziny 6:00. Co jest normalnym tygodniem pracy.

Volkswagen T6.1.

Ile samochodów wyprodukuje w 2020 r. spółka?

Nie da się obecnie dokładnie przewidzieć wielkości produkcji w 2020 roku. Nie wiemy w tej chwili, jak będzie się rozwijać sytuacja na rynkach. Obecnie znacznie mniej osób decyduje się na zakup nowego samochodu. Sytuacja ekonomiczna jest niepewna. Wiele zależy tu od programów wspierających gospodarkę i nie chodzi tu jedynie o wsparcie finansowe, ale także stworzenie dostosowanych do kryzysu odpowiednich regulacji w prawie pracy i instrumentów ożywiających gospodarkę. Nie wiemy, czy podejmowane działania sprawdzą się czy też środki przedsięwzięte w związku z kryzysem będą niewystarczające i kryzys trwać będzie dłużej. Jeśli będziemy mieli do czynienia z drugą falą zakażeń, to być może trzeba będzie wprowadzać kolejne ograniczenia. Tego dzisiaj nikt nie wie.

Kiedy spodziewa się Pan poprawy sytuacji?

Jeśli – miejmy nadzieję – nie przyjdzie druga fala, to poprawy oczekuję po wakacjach letnich: w sierpniu, we wrześniu. Jeśli turystyka się rozkręci, wypożyczalnie będą potrzebować aut. Mamy dzisiaj do czynienia z zupełnie innym kryzysem niż ten w 2009 roku. Ludzie mogli mimo trudnej sytuacji przemieszczać się. Obecnie nikt nie podróżuje. Wszystko zamarło. W momencie kiedy średnie i małe firmy podejmą działalność to miejmy nadzieję również gospodarka zacznie się napędzać. Nie liczę jednak, że nastąpi to w czerwcu czy lipcu, co najwyżej w sierpniu, we wrześniu, po urlopach, wtedy może gospodarka zaskoczy.

CZYTAJ TAKŻE

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Suzuki Swift II

Historia Suzuki Swifta. Jak popularny mieszczuch zmieniał się przez dekady?

Historia motoryzacji pełna jest modeli produkowanych przed dekady, które wciąż cieszą kierowców. Takim autem ...

Używany samochód na niepewne czasy

W czasie epidemii własne cztery kółka to nie tylko wyższy komfort przemieszczania się, ale ...

Elektryki będą tańsze niż auta spalinowe za 7 lat

Tak wynika z analizy Bloomberga. Stanie się to już za siedem lat. Wszystko przez szybko ...

Top 30 | Najchętniej kupowane SUV-y w Polsce

SUV-y cieszą się rosnącym powodzniem. IBRM Samar obliczył, które modele miały największe wzięcie na ...

60 mld euro na rozwój elektrycznych aut

W Europie radykalnie przyspieszają inwestycje w rozwój elektromobilności. Planowane nakłady na produkcję akumulatorów i ...

Pierwsza stacja Orlenu w Niemczech

Polski koncern paliwowy PKN Orlen rozpoczął proces rebrandingu na zagranicznych rynkach. W efekcie przy ...