Zarząd FCA zapewnił związkowców we Włoszech, że plany inwestycji o wartości 5 mld euro nie są zagrożone. Podobnie nie ma zagrożenia dla miejsc pracy.

Ale FCA pozbywa się aktywów. W ostatni piątek, 20 grudnia FCA podpisała z brazylijskim Tupy umowę o sprzedaży Teksidu za 210 mln euro. Teksid ma zakłady w Brazylii, Portugalii i w Polsce oraz joint venture w Chinach. W jego odlewni w Skoczowie pracuje 531 osób. — Otrzymaliśmy zapewnienie, że żaden z 400 zatrudnionych w PSA i FCA nie zostanie zwolniony — mówił po spotkaniu z zarządem Rocco Palombella, przewodniczący związku włoskich metalowców. Nie ukrywał on jednak swojego zaniepokojenia co do metod jakie FCA/PSA wykorzystają realizując zapowiedzi o oszczędnościach w wysokości 3,7 mld euro rocznie. — Dla mnie obietnica, że żadna fabryka nie zostanie zamknięta wcale nie oznacza braku redukcji etatów — miała wątpliwości Francesca Re David, szefowa FIOM-CGIL, najważniejszego włoskiego związku zawodowego. Tyle, że zarząd w swoich obietnicach składanych włoskim pracownikom poszedł jeszcze dalej i potwierdził wcześniejsze zapowiedzi o planowanym powrocie w roku 2022 z czasowego bezrobocia dużej grupy pracowników.

Teksid Skoczów.

Wiadomo również, że wszystkie strategiczne decyzje dotyczące współpracy FCA i PSA zostaną podjęte dopiero w 2021 roku. To zrozumiałe w sytuacji, kiedy integracja obu firm ma zakończyć się za 12-15 miesięcy. Dopiero wtedy zarządy zdecydują jakie płyty podłogowe, silniki i technologie będą wykorzystywane. —Do tego czasu nie wydarzy się nic — mówił Palombella. Francesca Re David jest jednak pełna wątpliwości. — Nie uwierzę w zapewnienia, że ludzie wrócą z bezrobocia, bo do tego potrzebne są nowe modele . A przecież już w przeszłości byliśmy świadkiem obietnic bez pokrycia,więc i teraz mamy powody do obaw. Wprawdzie tym razem te obietnice brzmią zachęcająco, tyle że bardzo będziemy się przyglądać czy rzeczywiście zostaną one wprowadzone w życie — mówiła Re David.

FCA zapewnia, że sprzedaż Teksidu ( transakcja ma zostać zamknięta w drugiej połowie 2020) w żaden sposób nie jest efektem fuzji z PSA i była planowana wcześniej. Polska część Teksidu w 2018 roku miała przychody w wysokości 390 mln złotych, w tym eksport wart był 212 mln. Teksid jest jednym z najważniejszych producentów komponentów metalurgicznych dla przemysłu samochodowego. Zajmuje się produkcją odlewów z żeliwa sferoidalnego i szarego w dużych i średnich seriach, głównie na potrzeby motoryzacji. W Polsce działa poprzez spółkę Teksid Iron Poland. Zdolność produkcyjna zakładu w Skoczowie wynosi około 65 000 ton odlewów. Fabryka opracowuje, przygotowuje i produkuje detale z żeliwa dla FCA oraz dla BMW, Mercedes, Toyota, Ford i Renault. Są to głównie komponenty stanowiące podstawę bezpieczeństwa jazdy, takie jak zwrotnice i wahacze oraz wały korbowe i wałki rozrządu, obudowy mechanizmów różnicowych, kolektory i inne.

Brazylijska centrala Tupy.

CZYTAJ TAKŻE: Oszczędności po fuzji FCA z PSA: Opel i Vauxhall mogą najwięcej stracić

Nabywca Teksidu – brazylijski Tupy jest światową potęgą w przemyśle metalowym. Dziesięć lat temu rozpoczął zagraniczną ekspansję i w tej chwili ma już zakłady na wszystkich kontynentach.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Seat Ateca 2020: Niewielkie kosmetyczne poprawki

Seat Ateca jest w połowie swojego cyklu modelowego. To idealny moment na modernizację. 15 ...

Porsche 911 Cabrio: Niebo nad głową za 70 tysięcy zł

Kiedyś znowu będzie lato, a wtedy będzie można się przesiąść do nowego Porsche 911 ...

Przebudowa trasy S8 Paszków-Przeszkoda także odbywała się pod ruchem

Coraz więcej problemów na budowach dróg. Zbliża się krach?

Branży drogowej grozi fala upadłości przez inwestycje realizowane poniżej realnych kosztów. Ich skala może ...

Części do aut znowu polskim eksportowym hitem

Mimo słabszych początkowo prognoz, eksport branży motoryzacyjnej odnotował w 2018 r. kolejny rekord: 25,95 ...

Limuzyny przestają się sprzedawać. SUV-y w natarciu

Popularność limuzyn i kombi ponownie spadła w 2019 roku. Za to modele SUV sprzedają ...

Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury: Do 2025 roku skończymy wszystkie autostrady

Nasz wysiłek obecnie koncentruje się na powiększaniu sieci ekspresówek. Liczę też, że stan sieci ...