Zarząd FCA zapewnił związkowców we Włoszech, że plany inwestycji o wartości 5 mld euro nie są zagrożone. Podobnie nie ma zagrożenia dla miejsc pracy.

Ale FCA pozbywa się aktywów. W ostatni piątek, 20 grudnia FCA podpisała z brazylijskim Tupy umowę o sprzedaży Teksidu za 210 mln euro. Teksid ma zakłady w Brazylii, Portugalii i w Polsce oraz joint venture w Chinach. W jego odlewni w Skoczowie pracuje 531 osób. — Otrzymaliśmy zapewnienie, że żaden z 400 zatrudnionych w PSA i FCA nie zostanie zwolniony — mówił po spotkaniu z zarządem Rocco Palombella, przewodniczący związku włoskich metalowców. Nie ukrywał on jednak swojego zaniepokojenia co do metod jakie FCA/PSA wykorzystają realizując zapowiedzi o oszczędnościach w wysokości 3,7 mld euro rocznie. — Dla mnie obietnica, że żadna fabryka nie zostanie zamknięta wcale nie oznacza braku redukcji etatów — miała wątpliwości Francesca Re David, szefowa FIOM-CGIL, najważniejszego włoskiego związku zawodowego. Tyle, że zarząd w swoich obietnicach składanych włoskim pracownikom poszedł jeszcze dalej i potwierdził wcześniejsze zapowiedzi o planowanym powrocie w roku 2022 z czasowego bezrobocia dużej grupy pracowników.

Teksid Skoczów.

Wiadomo również, że wszystkie strategiczne decyzje dotyczące współpracy FCA i PSA zostaną podjęte dopiero w 2021 roku. To zrozumiałe w sytuacji, kiedy integracja obu firm ma zakończyć się za 12-15 miesięcy. Dopiero wtedy zarządy zdecydują jakie płyty podłogowe, silniki i technologie będą wykorzystywane. —Do tego czasu nie wydarzy się nic — mówił Palombella. Francesca Re David jest jednak pełna wątpliwości. — Nie uwierzę w zapewnienia, że ludzie wrócą z bezrobocia, bo do tego potrzebne są nowe modele . A przecież już w przeszłości byliśmy świadkiem obietnic bez pokrycia,więc i teraz mamy powody do obaw. Wprawdzie tym razem te obietnice brzmią zachęcająco, tyle że bardzo będziemy się przyglądać czy rzeczywiście zostaną one wprowadzone w życie — mówiła Re David.

FCA zapewnia, że sprzedaż Teksidu ( transakcja ma zostać zamknięta w drugiej połowie 2020) w żaden sposób nie jest efektem fuzji z PSA i była planowana wcześniej. Polska część Teksidu w 2018 roku miała przychody w wysokości 390 mln złotych, w tym eksport wart był 212 mln. Teksid jest jednym z najważniejszych producentów komponentów metalurgicznych dla przemysłu samochodowego. Zajmuje się produkcją odlewów z żeliwa sferoidalnego i szarego w dużych i średnich seriach, głównie na potrzeby motoryzacji. W Polsce działa poprzez spółkę Teksid Iron Poland. Zdolność produkcyjna zakładu w Skoczowie wynosi około 65 000 ton odlewów. Fabryka opracowuje, przygotowuje i produkuje detale z żeliwa dla FCA oraz dla BMW, Mercedes, Toyota, Ford i Renault. Są to głównie komponenty stanowiące podstawę bezpieczeństwa jazdy, takie jak zwrotnice i wahacze oraz wały korbowe i wałki rozrządu, obudowy mechanizmów różnicowych, kolektory i inne.

Brazylijska centrala Tupy.

CZYTAJ TAKŻE: Oszczędności po fuzji FCA z PSA: Opel i Vauxhall mogą najwięcej stracić

Nabywca Teksidu – brazylijski Tupy jest światową potęgą w przemyśle metalowym. Dziesięć lat temu rozpoczął zagraniczną ekspansję i w tej chwili ma już zakłady na wszystkich kontynentach.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Suzuki Top Team: Jeszcze większe wsparcie dla wybranych zawodników PZB

Współpraca japońskiej marki i Polskiego Związku Bokserskiego wkracza w kolejny etap. Podczas uroczystości, która ...

CENY | Mazda CX-30: Narodziny księżniczki

Mazda zaprezentowała w Polsce nową Mazdę CX-30. Kolejny crossover tej marki może sporo namieszać ...

Harald Krüger, szef BMW

Rekordowy rok BMW. Ponad 40 tys. złotych premii dla każdego pracownika

BMW ma za sobą najlepszy rok w historii. 2017 to dla koncernu rekordowa sprzedaż, ...

Jozef Kaban: Główny stylista Rolls-Royce’a opuszcza markę po pół roku współpracy

Fala odejść wysokich menadżerów z centrali BMW nie ma końca. Teraz markę opuszcza słowacki ...

Renault-Nissan-Mitsubishi mocniej wchodzi w autonomię aut

Alliance Ventures, spółka inwestycyjna sojuszu Renault-Nissan-Mitsubishi, została strategicznym inwestorem w chińskiej firmie WeRide.ai (wcześniej ...

Kosztowny urok elektromobilności

Koncerny motoryzacyjne w UE bronią się przed zbyt ambitnymi celami redukcji emisji CO2. Straszą ...