fot. Daimler

Ikona niemieckiej motoryzacji, koncern Daimler AG, znowu wyprzedaje część swych aktywów Chińczykom. Chiński Geely Automobile Holdings ma przejąć od Niemców 50 proc. udziałów w Smart Division.

Według niepotwierdzonych doniesień Financial Times, transakcja ma być zawarta w kwietniu podczas dorocznych targów Shanghai Auto Show. Geely już w ubiegłym roku przejął 10 proc. udziałów w Daimlerze wartych 9 mld dolarów, stając się jednym z kluczowych akcjonariuszy niemieckiego giganta. Przejęcie Smarta przez Chińczyków miałoby poprawić finanse Daimlera, gdyż produkcja tego mikrosamochodu jest zbyt kosztowna. Analitycy finansowi Evercore ISI szacują, że Smart przynosi straty od 500 mln do 700 milionów euro rocznie. Jak podaje branżowy serwis Automotive News Europe, globalna sprzedaż Smarta spadła w zeszłym roku o 4,6 procent do 128,8 tys. sztuk. Największy poziom 145 tys. sztuk osiągnęła w 2004 r.

Katrin Adt, szefowa marki Smart w koncepcyjnym Smarcie Forease electric podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu w 2018 r. / fot. Krisztian Bocsi/Bloomberg

W poniedziałek niemiecka gazeta Handelsblatt poinformowała, że ​​Daimler zadecyduje o przyszłości Smarta do końca tego roku. Według Citi Research, pozbycie się produkcji tego małego samochodu przyniosłoby Daimlerowi 3-procentowy wzrost zysków już w 2019 r. Z kolei dla Geely mały Smart jako elektryczny samochód miejski byłby szczególnie atrakcyjny z uwagi na rosnący popyt na tego typu pojazdy na tamtejszym rynku.

CZYTAJ TAKŻE: Smart EQ ForFour: Elektryzująco krótka jazda

Założone w 1986 r. Geely Automobile początkowo zajmowało się produkcja chłodziarek, następnie motocykli, a od 1998 r. samochodów. W 2010 r. stało się właścicielem Volvo kupionego za 1,8 mld dolarów.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Turcja jak Polska, chce budować własne auto elektryczne

W 2022 roku Turcja planuje uruchomienie produkcji auta elektrycznego o zasięgu 500 kilometrów. Ma ...

50 lat Dacii: Jak Feniks z popiołów

Do 2022 r. rumuńska Dacia chce sprzedawać na świecie 2 mln samochodów rocznie – ...

Polska kluczowa dla unijnych planów redukcji emisji CO2

Większość państw UE chce szybkiego zmniejszania emisji CO2 w transporcie. Z Polską miałyby potrzebną ...

Pakiet mobilności (na razie) zatrzymany

W Parlamencie Europejskim zablokowano przepisy ograniczające konkurencję w transporcie międzynarodowym. Batalia polskich przewoźników jednak ...

Nie żyje Niki Lauda

W wieku 70 lat zmarł trzykrotny mistrz świata Formuły 1 Niki Lauda – poinformowały ...

Audi: Samouczące się oprogramowanie zastąpi kontrolerów jakości

Audi sprawdza zastosowanie deep learning (samouczenie się maszyn) do wyszukiwania usterek podczas produkcji karoserii ...