Panda i Fiat 500 bez diesli?

Fiat Chrysler Automobiles przestał od 1 września produkować miejskie auta Panda z silnikami diesla – poinformowało pismo „Automotive News Europe”, powołując się na nieoficjalne informacje.

Publikacja: 12.10.2018 13:40

Panda i Fiat 500 bez diesli?

Foto: fot. mat.pras.

Decyzja o zaprzestaniu produkcji Pandy z dieslem może wynikać z realizacji nowego planu rozwoju grupy ogłoszonego 1 czerwca przez Sergio Marchionne. Nieżyjący już szef Fiat Chrysler Automobiles powiedział wtedy, że grupa będzie stopniowo – do 2021 r. – rezygnować z silników diesla we wszystkich samochodach osobowych. Według planu na lata 2018-22, rodzina Fiata 500 i Panda będą podstawą europejskiej oferty marki w przyszłości. Silniki wysokoprężne po części zastąpi napęd elektryczny – w 2020 r. ma zadebiutować e-Fiat 500, z kolei w Pandzie, obok silników benzynowych, mają się pojawić jednostki z technologią „mild hybrid”.

CZYTAJ TAKŻE: Ceny | Fiat 500 X: Z silnikami z Polski

FCA nie potwierdził, że produkcja Pandy z dieslami została zakończona, a Jednak w obowiązującym cenniku Fiata w Polsce figuruje model z takim silnikiem – promocyjna cena wersji easy to 49,9 tys. zł, a 4×4 – 61,4 tys. zł. 1,3-litrowe jednostki MultiJet o mocy 95 KM powstają w zakładzie grupy w Bielsku-Białej.

"Limitowana, jubileuszowa wersja Fiata 500 Spiaggina 58"

fot. Fiat

Foto: moto.rp.pl

Według badającej rynek firmy JATO Dynamics Fiat sprzedał w Europie w ciągu 8 miesięcy tego roku 111 tys. Pand, o 15 proc. mniej niż rok temu. Udział diesli wyniósł 15 proc. Większość – bo aż 77,6 tys. sztuk znalazło nabywców we Włoszech. Zdaniem włoskiego związku zawodowego FIM-CISL, do końca września w fabryce w Pomigliano d’Arco pod Neapolem wyprodukowano 134,2 tys. tych miejskich aut, o 16 proc. mniej niż po 9 miesiącach 2017 r. Dlaczego źródłem są związki? Grupa nie publikuje danych o wielkości produkcji poszczególnych fabryk.

CZYTAJ TAKŻE: Fiat Chrysler bez diesli od 2022 roku

Silnik 1,3 MultiJet jest również montowany w Fiatach 500, produkowanych na tej samej płycie podłogowej co Panda. Pięćsetka z dieslem ma być także stopniowo wycofywana z produkcji, do końca udział tego silnika w ogólnej sprzedaży wyniósł zaledwie 4 proc. Fiat 500 z jednostką wysokoprężną jest obecnie oferowany tylko na kilku europejskich rynkach. Na oba maluchy po ośmiu miesiącach tego roku przypadło 47 proc. sprzedaży marki w Europie.

Decyzja o zaprzestaniu produkcji Pandy z dieslem może wynikać z realizacji nowego planu rozwoju grupy ogłoszonego 1 czerwca przez Sergio Marchionne. Nieżyjący już szef Fiat Chrysler Automobiles powiedział wtedy, że grupa będzie stopniowo – do 2021 r. – rezygnować z silników diesla we wszystkich samochodach osobowych. Według planu na lata 2018-22, rodzina Fiata 500 i Panda będą podstawą europejskiej oferty marki w przyszłości. Silniki wysokoprężne po części zastąpi napęd elektryczny – w 2020 r. ma zadebiutować e-Fiat 500, z kolei w Pandzie, obok silników benzynowych, mają się pojawić jednostki z technologią „mild hybrid”.

Od kuchni
Volvo zmierza ku giełdzie. Celuje w wycenę 20 mld dolarów
Od kuchni
Czekasz na auto w leasingu? Możesz wziąć zastępcze
Od kuchni
Ceny samochodów kompaktowych wzrosły o 63 proc.
Od kuchni
Wielki powrót Astona Martina
Od kuchni
Dealer będzie musiał odebrać wadliwe auto od klienta
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10