Finansową podstawą obliczenia kary za brak ważnego obowiązkowego ubezpieczenia OC jest wysokość płacy minimalnej, określona przez Radę Ministrów. Przyjęte rozporządzenie zakłada na 20232 rok nie jedną, a aż dwie podwyżki minimalnej pensji. To też powód, że za brak wykupionej polisy OC w przyszłym roku czekać będą wysokie kary. Płaca minimalna w 2022 roku określona jest na 3010 zł (2800 zł w 2021 r.), a w przyszłym, 2023 roku wysokość płacy minimalnej podniesiona zostanie 1 stycznia do 3490 zł brutto, a pół roku później do kwoty 3600 zł brutto. Kara za brak OC uzależniona jest od rodzaju pojazdu oraz od długości okresu braku ubezpieczenia w danym roku kalendarzowym. System karania za brak polisy OC uzależniony od poziomu minimalnej pensji brutto stosowany jest od 2012 roku.
Czytaj więcej
Wrześniowa zmiana taryfikatora mandatów będzie bardzo ważna. Eksperci porównywarka Ubea.pl tłumaczą, dlaczego nowy taryfikator wpłynie również na ceny polis OC.
Wysokość opłat nie jest naliczana przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, tylko określa je przepisy Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych UFG i PBUK. UFG informuje też, że „w uzasadnionych przypadkach, kierując się przede wszystkim wyjątkowo trudną sytuacją materialną i majątkową zobowiązanego, jak również jego sytuacją życiową, Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny może umorzyć opłatę w całości lub w części albo udzielić ulgi w jej spłacie” jak np.: trudna sytuacja materialna właściciela pojazdu.
Kara za brak OC, w zależności od rodzaju pojazdu:
- samochody osobowe – 2-krotność pensji minimalnej,
- samochody ciężarowe, ciągniki samochodowe i autobusy – 3-krotność pensji minimalnej,
- pozostałe pojazdy – 1/3 pensji minimalnej.
Wysokość opłat karnych za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC w 2023 roku:
Od stycznia 2023:
- 6980 zł – samochód osobowy
- 10 470 zł – samochód ciężarowy, autobus, ciągnik
- 1160 zł – pozostałe pojazdy
- 350 zł – OC rolników
Od lipca 2023:
- 7 200 zł – samochód osobowy
- 10 800 zł – samochód ciężarowy, autobus, ciągnik
- 1 200 zł – pozostałe pojazdy
- 360 zł – OC rolników
Czytaj więcej
W salonach Suzuki debiutuje S-Cross z nowym układem napędowym Strong Hybrid, czyli z tzw. pełną hybrydą. To silnik, który został opracowany w Suzuki Motor Corporation i jest już oferowany w modelu Vitara Strong Hybrid.