Reklama

W tej branży nadal rządzą silniki spalinowe. Najnowszy ma 5-cyl. i 11 l pojemności

Scania zaprezentowała nowy silnik. Ma pięć cylindrów, 11-litrów pojemności, jest znacznie lżejszy i ma zużywać mniej paliwa.

Publikacja: 23.05.2025 06:25

Silnik Super 11 waży o 85 kg mniej niż jednostka napędowa Super 13, a jego zużycie paliwa jest o 7 p

Silnik Super 11 waży o 85 kg mniej niż jednostka napędowa Super 13, a jego zużycie paliwa jest o 7 procent niższe w porównaniu z silnikiem 9-litrowym

Foto: mat. prasowe

Mimo że branża transportowa bardzo powoli zmierza w kierunku elektryfikacji, klasyczny silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem stosowany w samochodach ciężarowych ma się całkiem dobrze. Scania zaprezentowała nowy silnik - Super 11 - rzędowy, pięciocylindrowy o 11 litrach pojemności, który mieści się w niszy między napędami Super 9 i Super 13. Nowy silnik Super 11 został zaprojektowany z myślą o transporcie wrażliwym na masę i energooszczędnym. Dzięki temu model Super 11 waży o 85 kilogramów mniej niż jednostka napędowa Super 13, a jego zużycie paliwa jest o siedem procent niższe w porównaniu z silnikiem 9-litrowym. Ponadto Super 11 jest niezwykle kompaktowy.

Czytaj więcej

Pożegnanie kultowej ciężarówki. Kenworth odchodzi na emeryturę
Silnik Super 11 jest dostępny w trzech poziomach mocy: 350 KM (1800 Nm momentu obrotowego), 390 KM (

Silnik Super 11 jest dostępny w trzech poziomach mocy: 350 KM (1800 Nm momentu obrotowego), 390 KM (2000 Nm) lub 430 KM (2200 Nm).

Foto: mat. prasowe

Nowy silnik Super 11 w 85 procentach bazuje na sprawdzonym silniku Super 13. Jest dostępny w trzech poziomach mocy: 350 KM (1800 Nm momentu obrotowego), 390 KM (2000 Nm) lub 430 KM (2200 Nm). Jednostka spełnia również normy Euro 4, 5 i 6. Wszystkie wersje są przystosowane do zasilania HVO (uwodornione oleje roślinne, olej napędowy z odnawialnych surowców). W przypadku stosowania oleju silnikowego LDF-5 Scania obiecuje także dłuższe, nawet o 30 procent odstępy między przeglądami niż w przypadku silników 9-litrowych. Super 11 ma mieć zastosowanie w modelach ciężarówek od logistyki miejskiej po transport regionalny.

Nowy silnik Scanii jest lżejszy i bardziej oszczędny

Wśród cech technicznych modelu Super 11 znajdują się zmienne fazy rozrządu za pomocą regulacji wałka rozrządu, tłumiący drgania wałek wyrównoważający i hamulec silnikowy o mocy hamowania do 344 kW. Klienci mogą zamawiać ten silnik od czerwca 2025 r. Scania uważa, że ​​nowy silnik jest idealnym napędem do wywrotek i transportu materiałów sypkich, transportu paliwa, śmieciarek, a nawet pojazdów ratowniczych i wozów strażackich.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Amerykanie mają problem. 877 000 silników V8 musi trafić do warsztatów

Mimo że branża transportowa bardzo powoli zmierza w kierunku elektryfikacji, klasyczny silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem stosowany w samochodach ciężarowych ma się całkiem dobrze. Scania zaprezentowała nowy silnik - Super 11 - rzędowy, pięciocylindrowy o 11 litrach pojemności, który mieści się w niszy między napędami Super 9 i Super 13. Nowy silnik Super 11 został zaprojektowany z myślą o transporcie wrażliwym na masę i energooszczędnym. Dzięki temu model Super 11 waży o 85 kilogramów mniej niż jednostka napędowa Super 13, a jego zużycie paliwa jest o siedem procent niższe w porównaniu z silnikiem 9-litrowym. Ponadto Super 11 jest niezwykle kompaktowy.

Reklama
Tu i Teraz
Audi szykuje luksusowego SUV-a 4×4. Ma stać się konkurentem Mercedesa klasy G
Tu i Teraz
Autostrada A1 do generalnego remontu. „Fale Dunaju” znikną na zawsze
Tu i Teraz
Chiny wprowadziły restrykcje eksportowe. To cios dla sektora elektromobilności
Tu i Teraz
Zmiany na szczycie. Ford i Seat/Cupra z nowymi prezesami
Tu i Teraz
Kryzys finansowy kończy epokę Porsche w motosporcie. Koniec z Le Mans i serią WEC
Reklama
Reklama