Mimo że branża transportowa bardzo powoli zmierza w kierunku elektryfikacji, klasyczny silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem stosowany w samochodach ciężarowych ma się całkiem dobrze. Scania zaprezentowała nowy silnik - Super 11 - rzędowy, pięciocylindrowy o 11 litrach pojemności, który mieści się w niszy między napędami Super 9 i Super 13. Nowy silnik Super 11 został zaprojektowany z myślą o transporcie wrażliwym na masę i energooszczędnym. Dzięki temu model Super 11 waży o 85 kilogramów mniej niż jednostka napędowa Super 13, a jego zużycie paliwa jest o siedem procent niższe w porównaniu z silnikiem 9-litrowym. Ponadto Super 11 jest niezwykle kompaktowy.
Czytaj więcej
Amerykańska firma Kenworth kończy produkcję serii W900. Jest to jedna z najdłużej produkowanych i...
Silnik Super 11 jest dostępny w trzech poziomach mocy: 350 KM (1800 Nm momentu obrotowego), 390 KM (2000 Nm) lub 430 KM (2200 Nm).
Nowy silnik Super 11 w 85 procentach bazuje na sprawdzonym silniku Super 13. Jest dostępny w trzech poziomach mocy: 350 KM (1800 Nm momentu obrotowego), 390 KM (2000 Nm) lub 430 KM (2200 Nm). Jednostka spełnia również normy Euro 4, 5 i 6. Wszystkie wersje są przystosowane do zasilania HVO (uwodornione oleje roślinne, olej napędowy z odnawialnych surowców). W przypadku stosowania oleju silnikowego LDF-5 Scania obiecuje także dłuższe, nawet o 30 procent odstępy między przeglądami niż w przypadku silników 9-litrowych. Super 11 ma mieć zastosowanie w modelach ciężarówek od logistyki miejskiej po transport regionalny.
Nowy silnik Scanii jest lżejszy i bardziej oszczędny
Wśród cech technicznych modelu Super 11 znajdują się zmienne fazy rozrządu za pomocą regulacji wałka rozrządu, tłumiący drgania wałek wyrównoważający i hamulec silnikowy o mocy hamowania do 344 kW. Klienci mogą zamawiać ten silnik od czerwca 2025 r. Scania uważa, że nowy silnik jest idealnym napędem do wywrotek i transportu materiałów sypkich, transportu paliwa, śmieciarek, a nawet pojazdów ratowniczych i wozów strażackich.