Porażka motoryzacyjnej marki z USA. Wstrzymana produkcja, zwolnienia, pozwy dostawców

Kolejna porażka elektromobilności. Amerykański producent samochodów elektrycznych Fisker potrzebuje pieniędzy i szuka finansowego wsparcia w nowym biznesowym partnerze. Podobno firmą interesuje się czterech producentów samochodów. Produkcja modelu Ocean została już wstrzymana, likwidowane są miejsca pracy, a dostawcy usług pozywają markę chcąc zapłaty za swoje usługi.

Publikacja: 12.05.2024 08:52

Fisker Ocean

Fisker Ocean

Foto: mat. prasowe

Pod koniec lutego 2024 r. amerykański producent samochodów elektrycznych Fisker ogłosił, że ma „poważne wątpliwości” co do zdolności kontynuowania swojej działalności, biorąc pod uwagę tragiczną sytuację finansową. Fisker szuka nowych możliwości finansowania, ale nie może zagwarantować, że wysiłki te zakończą się sukcesem. Według informacji firma prowadziła negocjacje z dużym producentem z branży motoryzacyjnej w sprawie partnerstwa obejmującego inwestycję w firmę Fisker, a także wspólny rozwój jednej lub kilku platform samochodów elektrycznych i produkcję w Ameryce Północnej. 1 marca 2024 roku agencje informacyjne Reuters i Bloomberg podały, że tym partnerem motoryzacyjnym może być Nissan. Mówiono wówczas, że w zamian za inwestycję o wartości 400 mln dolarów (ok. 1,6 mld zł) japoński producent mógłby uzyskać dostęp do platformy pick-up opracowanej dla modelu Fisker Kayak, który jako model koncepcyjny występował pod nazwą Alaska.

Fisker Alaska Concept, który w produkcji seryjnej miał nosić nazwę Kayk

Fisker Alaska Concept, który w produkcji seryjnej miał nosić nazwę Kayk

mat. prasowe

Jak dalej podała agencja Reuters powołując się na swoich informatorów Nissan mógłby produkować na tej platformie własny model pick-up'a oraz pickup'a Fiskera w amerykańskiej fabryce Nissana. Japoński producent ma zakłady montażowe w Mississippi i Tennessee. Nissanowi taka transakcja umożliwiłaby szybkie wejście na amerykański rynek elektrycznych pickupów. Dzięki tej inwestycji Fisker mógł zyskać czas na rozpoczęcie sprzedaży elektrycznego SUV-a Ocean. Fisker musi jeszcze sfinansować rozpoczęcie seryjnej produkcji małego samochodu elektrycznego Pear, która miała rozpocząć się w 2025 roku.

Czytaj więcej

W europejskich portach zalegają tysiące elektryków z Chin. Nikt ich nie chce
Fisker Ocean

Fisker Ocean

mat. prasowe

Negocjacje Fiskera nie powiodły się 

Jednak w komunikacie z 25 marca 2024 r. Fisker poinformował, że negocjacje z potencjalnym partnerem nie powiodły się. Po tej informacji akcje producenta gwałtownie spadły. Giełda nowojorska zamierza wycofać akcje Fiskera z obrotu. Fisker chce teraz zbadać wszystkie opcje strategiczne, w tym sądowe lub pozasądowe restrukturyzacje oraz transakcje na rynku kapitałowym.

Fisker Pear Concept

Fisker Pear Concept

mat. prasowe

Z raportu Business Insider z końca kwietnia wynika, że ​​dołączeniem do firmy Fisker jest zainteresowanych czterech innych dużych producentów samochodów. Pochodzący z Danii Henrik Fisker, szef marki rzekomo potwierdził prowadzenie rozmów i negocjacji z pracownikami. Niezależnie od tego 18 marca 2024 roku Fisker wstrzymał produkcję swojego jedynego modelu. Elektryczny SUV Ocean był produkowany w austriackiej firmie Magna w miejscowości Steyr. Początkowo przewidywano, że przerwa w produkcji będzie trwała sześć tygodni. Tymczasem „Kleine Zeitung” z Graz (Austria) donosi, że trwające wstrzymanie produkcji będzie oznaczało dla Magny zwolnienie około 1000 pracowników. Do końca 2023 roku Mgana jako producent kontraktowy przeszedł z pracy dwuzmianowej na jednozmianową i zwolnił 450 osób. Pod koniec kwietnia ogłoszono kolejne 500 zwolnień. W swoim raporcie kwartalnym z 3 maja 2024 r. Magna zakomunikowała, że w bieżącym roku nie planuje dalszej produkcji dla firmy Fisker.

Fisker Ronin to ostatni projekt firmy

Fisker Ronin to ostatni projekt firmy

mat. prasowe

Kolejny problem nadciągający nad Fiskera — pozwy za nieuregulowane płatności

Jak donosi Business Insider, powołując się na poufne źródła w firmie Fisker, producent samochodów opuszcza już swoją siedzibę w Kalifornii. Pracownicy zostali poproszeni o opuszczenie swoich miejsc pracy. Dalsze kłopoty zagrażają Fiskerowi z innej strony. Jak wynika z informacji amerykańskiego serwisu Techcrunch, jeden z niemieckich poddostawców złożył pozew przeciwko amerykańskiemu producentowi samochodów, ponieważ nadal nie uregulowano płatności za usługi rozwojowe dla modeli Alaska i Pear. Uzgodnione wpłaty nie są realizowane od sierpnia 2023 r. W sumie zaległe płatności wynoszą około 13 mln dolarów (ok. 52 mon zł).

Czytaj więcej

Przegląd elektryków z panelami słonecznymi

Pod koniec lutego 2024 r. amerykański producent samochodów elektrycznych Fisker ogłosił, że ma „poważne wątpliwości” co do zdolności kontynuowania swojej działalności, biorąc pod uwagę tragiczną sytuację finansową. Fisker szuka nowych możliwości finansowania, ale nie może zagwarantować, że wysiłki te zakończą się sukcesem. Według informacji firma prowadziła negocjacje z dużym producentem z branży motoryzacyjnej w sprawie partnerstwa obejmującego inwestycję w firmę Fisker, a także wspólny rozwój jednej lub kilku platform samochodów elektrycznych i produkcję w Ameryce Północnej. 1 marca 2024 roku agencje informacyjne Reuters i Bloomberg podały, że tym partnerem motoryzacyjnym może być Nissan. Mówiono wówczas, że w zamian za inwestycję o wartości 400 mln dolarów (ok. 1,6 mld zł) japoński producent mógłby uzyskać dostęp do platformy pick-up opracowanej dla modelu Fisker Kayak, który jako model koncepcyjny występował pod nazwą Alaska.

Tu i Teraz
Trzy nowe odcinkowe pomiary prędkości zostały oddane do użytku
Materiał Promocyjny
Dodatkowe korzyści dla nowych klientów banku poza ofertą promocyjną?
Tu i Teraz
Do 2030 r. co trzecie auto będzie chińskie. Europejskie i japońskie marki stracą najwięcej
Tu i Teraz
Prawie 1000 pracowników na bruku. Firma przenosi produkcję z Polski do Tunezji
Tu i Teraz
Mercedes planuje wydać duże pieniądze na rozwój silników benzynowych
Materiał Promocyjny
Lidl Polska: dbamy o to, aby traktować wszystkich klientów równo
Tu i Teraz
W Turcji za Mercedesa zapłacisz prawie trzy razy więcej niż w Polsce