Citroeny C5 będą montowane w Rosji. Chińczycy dostarczą części

Włosko-amerykańska grupa Stellantis wycofała się z Rosji w kwietniu 2022 roku, w ponad miesiąc po agresji na Ukrainę. Teraz rosyjski partner tej grupy chce wznowić produkcję Citroenów C5 we współpracy z Chińczykami.

Publikacja: 17.02.2024 13:10

Niewielka partia Citroena C5 Aircross ma zostać wyprodukowana w Rosji

Niewielka partia Citroena C5 Aircross ma zostać wyprodukowana w Rosji

Foto: mat. prasowe

W grudniu rosyjska firma Automotive Technologies sprowadziła z Chin co najmniej 42 zestawy Citroena C5 Aircross do zmontowania w zakładzie w Kałudze — informuje Reuter na podstawie dokumentów władz celnych. Zestawy zostały wyprodukowane w Chinach przez grupę Dongfeng Motor, a Rosjanie zmontowali je następnie w Kałudze — poinformowali anonimowo dwaj pracownicy salonów samochodowych. Nie wiadomo, czy w zestawach znajdowały się elementy objęte zachodnimi sankcjami wobec Rosji. Ujawnione informacje wskazują na brak kontroli zachodnich firm nad swymi markami po zawieszeniu działalności w Rosji, albo po wycofaniu się z tego kraju po rosyjskiej agresji na Ukrainę. Wskazują też na rosnącą zależność rosyjskiego sektora motoryzacji od Chin.

Czytaj więcej

Chiński samochód po raz pierwszy zwyciężył w europejskim konkursie

Grupa Stellantis twierdzi, że od 31 grudnia 2023 roku nie ma kontroli nad swymi podmiotami w Rosji. Automotive Technologies, Dongfeng Motor oraz rosyjski resort przemysłu i handlu nie zareagowały na prośbę o komentarz. Przed wybuchem wojny zakład w Kałudze, o zdolności produkcyjnej 125 tys. pojazdów rocznie, wypuszczał na rynek samochody Peugeota, Citroena, Opla i Mitsubishi. Po agresji większość zagranicznych producentów pojazdów wycofała się z Rosji, ale napływ komponentów do produkcji nie ustał, sprowadzano je w ramach równoległego importu organizowanego przez władze w Moskwie.

Citroena C5 Aircross

Citroena C5 Aircross

Foto: mat. prasowe

Citroeny C5 Aircoross mają być produkowane w Rosji z chińskich części

Fabryka w Kałudze zainicjowała w grudniu 2023 roku produkcję crossoverów średniej wielkości. Automotive Tchnologies poinformowała, że montuje pilotażową partię 48 importowanych samochodów, ich masowa produkcja ruszy w 2024 r. Firma nie ujawniła dostawcy ani nazwy auta. Paweł Bezruczenko, dyrektor ds. rozwoju strategicznego w Automotive Tchnologies, powiedział w grudniu dziennikowi „Wiedomosti”, że firma sprowadza samochody z Chin korzystając w równoległego importu. Teraz moskiewska firma ma dostarczyć Citroeny C5 Aircross zmontowane w Kałudze. Nie wiadomo tylko, czy samochody, które zjadą z linii montażowej, będą nosić nazwę Citroen.W 2022 r. Rosjanie odrodzili markę Moskwicz, pamiętaną z czasów ZSRR (pierwsze auto było kopią Opla Olympia z 1938 r.). Nowy Moskwicz 3 był tak naprawdę autem Sehol X4 produkcji JAC Motors, zmontowanym w Moskwie z zestawów kupionych od chińskiego partnera. Stellantis ma z Dongfeng Motor spółkę j. v., która zajmuje się produkcją i sprzedażą w Chinach samochodów Stellantisa.

Czytaj więcej

Cena elektrycznego Citroena wywoła sporo zamieszania. Kosztuje tyle co Dacia Spring

W grudniu rosyjska firma Automotive Technologies sprowadziła z Chin co najmniej 42 zestawy Citroena C5 Aircross do zmontowania w zakładzie w Kałudze — informuje Reuter na podstawie dokumentów władz celnych. Zestawy zostały wyprodukowane w Chinach przez grupę Dongfeng Motor, a Rosjanie zmontowali je następnie w Kałudze — poinformowali anonimowo dwaj pracownicy salonów samochodowych. Nie wiadomo, czy w zestawach znajdowały się elementy objęte zachodnimi sankcjami wobec Rosji. Ujawnione informacje wskazują na brak kontroli zachodnich firm nad swymi markami po zawieszeniu działalności w Rosji, albo po wycofaniu się z tego kraju po rosyjskiej agresji na Ukrainę. Wskazują też na rosnącą zależność rosyjskiego sektora motoryzacji od Chin.

Tu i Teraz
Kulturowa rewolucja w Hyundaiu. Pierwszy cudzoziemiec pokieruje koreańskim koncernem
Tu i Teraz
Bytom z odcinkowym pomiarem prędkości. Utrudnienia na obwodnicy Aglomeracji Śląskiej
Tu i Teraz
Restart Jaguara z nowym logotypem. Nie każdemu się spodoba
Tu i Teraz
Elon Musk rośnie w siłę. Większy stan konta i polityczna kariera
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Tu i Teraz
Niemiecka marka motoryzacyjna przenosi produkcję do Tajlandii