Spółka ElectroMobility Poland (EMP) przybliżyła się o krok do urzeczywistnienia planów budowy Izery - polskiego elektryka, który ma powstać na chińskiej platformie firmy Gelly. Spółka wygrała przetarg i zdobyła grunt pod budowę fabryki samochodów w Jaworznie. Postępowanie przetargowe przeprowadzone było przez Katowicką Specjalną Strefę Ekonomiczna oraz Urząd Miasta Jaworzna. Działka ma powierzchnię 117 hektarów i jest zlokalizowana na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego. Nie potwierdziły się wcześniejsze zapowiedzi, że w przetargu uczestniczyć będzie kilka firm. Finalnie EMP była jedynym podmiotem, który złożył ofertę kupna. Wartość transakcji wynosi 128 mln zł netto (ponad 157 mln zł brutto).

Czytaj więcej

Geely wpisana na czarną listę. To właściciel Volvo i dostawca platformy Izery

Budowa w fabryki ma ruszyć w 2024 roku. Realizacja projektu Izery jest mocno opóźniona. ElectroMobility Poland tłumaczy to pandemią i wojną w Ukrainie i jak twierdzi zaktualizowanie harmonogramu prac okazało się niemożliwe przez toczące się rozmowy z dostawcą platformy – chińską firmą Gelly. Pojawiły się również pogłoski, że po wybudowaniu fabryki ElectroMobility Poland rozważa uruchomienie montażu chińskich elektryków marki Geely, które mają zjeżdżać z taśmy obok Izery.

Ostatnio swoje zastrzeżenia względem firmy zgłosił NIK. Kontrolujący uznali, że opóźnienia w działaniach spółki narażają całe przedsięwzięcie na ryzyko, gdyż z uwagi na wysoką dynamikę rozwoju rynku aut elektrycznych oraz powiększającą się konkurencję Izera nie zdoła dogonić konkurentów i nie znajdzie odpowiedniej liczby nabywców. - Obecnie projekt jest realizowany bez opóźnień na podstawie harmonogramu przyjętego w chwili podpisania umów z dostawcą technologii – informuje Paweł Tomaszek, dyrektor ds. komunikacji i relacji zewnętrznych EMP.

Czytaj więcej

Już nie tylko Izera. Powstaje nowe polskie auto elektryczne