Można już pojechać nową drogą ekspresową prowadzącą nad morze

Po raz kolejny w tym roku wydłużyła sieć szybkich dróg. Od wtorku nową ekspresówką jedziemy tym razem nad Bałtyk. Do ruchu włączone zostały bowiem trzy odcinki trasy S11 pomiędzy Koszalinem a Bobolicami, których budowa rozpoczęła się w 2021 r.

Aktualizacja: 28.09.2023 09:53 Publikacja: 25.09.2023 17:43

Można już pojechać nową drogą ekspresową prowadzącą nad morze

Foto: GDDKiA

W sumie liczą 48 kilometrów. To pierwszy tak długi „trasowy” odcinek S11 - do tej pory na jej przebiegu włączano do ruchu jedynie obwodnice miejscowości. W przyszłości S11 połączy województwo zachodniopomorskie ze Śląskiem. Uruchamiany we wtorek odcinek to jeden z dłuższych fragmentów dróg ekspresowych oddawanych w tym roku kierowcom. Pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy z Koszalina, tj. szlaku obecnej drogi krajowej 11, biegnącej przez centrum miasta i miejscowości na jej szlaku, które co roku, w czasie wakacyjnego sezonu, całkowicie się zatykają. Budowę podzielono na 3 zadania realizowane przez innych wykonawców. Za 18,8-kilometrowy kawałek od Koszalina do Zegrza Pomorskiego odpowiedzialny był Budimex, 19,3-kilometrowy od Zegrza do Kłanina budował Mostostal, natomiast 11,6 km łączące Kłanino z Bobolicami realizowało konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud. Całość przedsięwzięcia kosztowała 1,8 mld zł.

Czytaj więcej

Hybrydowy wóz konny nie zdał egzaminu na drodze do Morskiego Oka

Jednak dalej na południe jeszcze przez kilka lat będziemy jechać dotychczasowymi drogami. Odcinek pomiędzy Bobolicami a Szczecinkiem o długości 24 km, czyli ostatni kawałek S11 w województwie zachodniopomorskim, ma być gotowy dopiero w połowie 2026 r. Dwa miesiące temu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisała wartą 1,1 mld zł umowę na jego realizację z Intercorem. Dostał on 7 miesięcy na opracowanie projektów wykonawczych, a na roboty budowlane przewidziano 22 miesiące, z wyłączeniem okresów zimowych od 15 grudnia do 14 marca. Prócz dwujezdniowej ekspresówki powstaną tam dwa węzły drogowe - Wierzchowo oraz Szczecinek Północ. Ten ostatni będzie w miejscu obecnego ronda na północnym końcu obwodnicy Szczecinka. Na południe od węzła Wierzchowo przewidziana jest para Miejsc Obsługi Podróżnych, na których będą mogły znaleźć się stacje paliw i restauracje.

Pod Szczecinkiem samochody już jeżdżą ekspresową obwodnicą omijającą miasto, ale kolejny fragment S11 jest dopiero w planach. Na początku września wydano decyzje środowiskową, która zatwierdza przebieg trasy na długości ponad 59 kilometrów. Ma ona być realizowana w latach 2026 - 2029 w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Jak informuje GDDKiA, prawie 290 km S11 biegnącej przez Wielkopolskę podzielone jest na 7 fragmentów. Za odcinkiem Szczecinek – Piła znalazły się odcinki: Piła – Ujście o długości około 20 km,  Ujście – Oborniki (43 km), Oborniki – Poznań wraz z obwodnicą Obornik (22 km), Kórnik – Jarocin (43 km), Jarocin – Ostrów Wielkopolski (57 km) oraz odcinek Ostrów Wielkopolski – Kępno (30 km).

Czytaj więcej

Zakończono najtrudniejszy etap budowy trasy S1

Dla odcinka od Kępna do obwodnicy Olesna w województwie opolskim w końcu sierpnia tego roku ogłoszony został przetarg. Cały fragment S11 przez Opolszczyznę ma być gotowy za 5 lat. W tym roku przybyło tam 25 km, gdy oddano obwodnicę Olesna. Po zakończeniu budowy wszystkich planowanych odcinków S11, trasą liczącą 550 km pomiędzy Śląskiem i Bałtykiem będzie można przejechać w ciągu 5 godzin.

W sumie liczą 48 kilometrów. To pierwszy tak długi „trasowy” odcinek S11 - do tej pory na jej przebiegu włączano do ruchu jedynie obwodnice miejscowości. W przyszłości S11 połączy województwo zachodniopomorskie ze Śląskiem. Uruchamiany we wtorek odcinek to jeden z dłuższych fragmentów dróg ekspresowych oddawanych w tym roku kierowcom. Pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy z Koszalina, tj. szlaku obecnej drogi krajowej 11, biegnącej przez centrum miasta i miejscowości na jej szlaku, które co roku, w czasie wakacyjnego sezonu, całkowicie się zatykają. Budowę podzielono na 3 zadania realizowane przez innych wykonawców. Za 18,8-kilometrowy kawałek od Koszalina do Zegrza Pomorskiego odpowiedzialny był Budimex, 19,3-kilometrowy od Zegrza do Kłanina budował Mostostal, natomiast 11,6 km łączące Kłanino z Bobolicami realizowało konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud. Całość przedsięwzięcia kosztowała 1,8 mld zł.

Tu i Teraz
Porsche brakuje części. Wyprodukuje mniej samochodów i musi skorygować prognozę
Tu i Teraz
Luksusowe auto za kryptowalutę. Ferrari pozwala europejskim klientom płacenie w Bitcoinach
Tu i Teraz
Kończy się dobra passa polskiego przemysłu motoryzacyjnego
Tu i Teraz
Ceglany piec ogrzewany wodorem. Tak Toyota piecze pizzę
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Tu i Teraz
Serbia chce udostępnić UE jedno z największych złóż litu na świecie