Światowy handel podrabianymi produktami stale rośnie, szczególnie w internecie. Narażone na ten proceder są również marki motoryzacyjne. W 2022 r. odnotowano kolejny znaczący wzrost aktywności w obszarze podróbek w mediach społecznościowych i na platformach handlowych. W porównaniu z rokiem 2021 liczba usuniętych ofert zawierających podróbki w odpowiednich serwisach internetowych wzrosła o ponad 23 proc., do przeszło 155 000 przypadków. W 2022 r., w wyniku ponad 620 nalotów służb celnych oraz organów ścigania, przejęto łącznie ponad 1,6 mln podrobionych produktów. Ich jakość zazwyczaj jest słaba i nie spełnia minimalnych wymogów prawnych w zakresie bezpieczeństwa. Podrabiane produkty, szczególnie te motoryzacyjne stanowią często poważne ryzyko dla zdrowia oraz bezpieczeństwa użytkowników dróg. Do zwalczania Mercedes ma powołany specjalny zespół ds. własności intelektualnej, który ściśle współpracuje ze służbami celnymi i organami ścigania na całym świecie.
Czytaj więcej
To może być najdroższa 190-tka na świecie. Przewiduje się, że Mercedes 190E, który RM Sotheby's wystawi na aukcji 15 września 2023 r. w St. Moritz, osiągnie cenę prawie 500 000 franków szwajcarskich (ok. 2,3 mln zł).
155 tys. podrabianych produktów
Typowymi rzeczami podrabianymi przez fałszerzy są tarcze hamulcowe, felgi oraz części nadwozia i układu kierowniczego. Podrabiane produkty często trudno wizualnie odróżnić od oryginalnych części. W 2022 r. znacznie wzrosła liczba usuniętych ofert podróbek w mediach społecznościowych i na platformach internetowych – do ponad 155 000. - W zeszłym roku skala handlu podrobionymi produktami za pośrednictwem platform internetowych i mediów społecznościowych gwałtownie wzrosła. Osoby odpowiadające za ochronę naszej marki skupiają się na podróbkach istotnych dla bezpieczeństwa, ponieważ stanowią one zagrożenie dla ludzi. Śledzimy jednak również rozwijający się model biznesowy branży podróbek w obszarze towarów cyfrowych. W 2022 r. z platform internetowych usunięto łącznie ponad 155 000 ofert podrabianych produktów – komentuje Florian Adt, dyrektor operacyjny i główny radca prawny w Mercedes-Benz Intellectual Property GmbH & Co. KG.
Aby nie paść ofiarą fałszerzy, podczas zakupów konsumenci powinni stosować się do kilku prostych zasad. Warto zacząć od skrupulatnego przeanalizowania wyróżnionych ofert – typowymi sygnałami alarmowymi w przypadku podrabianych produktów są: znacząco niska cena, widoczna dyskusyjna jakość produktu lub sprzedaż za pośrednictwem wątpliwych źródeł internetowych. Niekiedy już na podstawie zdjęć lub oznaczeń produktów widać, że nie mogą one być oryginalne.