Podczas prezentacji na Salonie Motoryzacyjnym we Frankfurcie w 1983 roku, Mercedes 190E 2.3-16 był wyjątkowym modelem nie tylko w swojej klasie. Szczególne poruszenie wywołał nowo zaprojektowany dwulitrowy silnik z 16 zaworami o mocy 185 KM. Auto miało seryjnie zamontowany pakiet spojlerów, co w tamtych czasach było zarezerwowane dla firm tuningowych. Rekordowe jazdy na włoskim torze w Nardo pokazały, że Mercedes skonstruował bardzo dobry samochód, a 12 maja 1984 r. firma ze Stuttgartu zaprosiła byłych i aktualnych mistrzów świata Formuły 1, w tym zupełnie nieznanego wówczas Ayrtona Sennę na wyjątkowy wyścig, który odbył się na torze Nürburgring.
Wyścig gwiazd Formuły 1
Uczestnicy ścigali się specjalnie przygotowanymi Mercedesami 190 2.3-16. Pole position wywalczył Alain Prost, a za nim uplasował się Senna, który stoczył walkę z Nikim Laudą. Finalnie Senna wygrał wyścig i w nagrodę otrzymał Mercedesa, którym się ścigał. Ten samochód obecnie należy do Mercedesa. Drugi był Niki Lauda i jego auto, jako jedyne z całej stawki zostało sprzedane w pełnej specyfikacji wyścigowej, czyli z obniżonym zawieszeniem, klatką bezpieczeństwa i naklejkami. Pozostałe 18 Mercedesów zmodyfikowano do stanu drogowego i sprzedano dealerom lub dobrym klientom. 20 aut biorących udział w wyścigu miało o 15 mm obniżone zawieszenie, moc silnika pozostała bez zmian (185 KM), ale za to tylna oś miała znacznie krótsze przełożenie i zamiast 230 km/h 190-ki osiągały 192 km/h. Mercedes zrezygnował z przednich i środkowych tłumików więc grzecznie wyglądające limuzyny były dość głośne.
Czytaj więcej
Nowa zelektryfikowana generacja Mercedesa-AMG C63 nie jest w stanie nawiązać walki rynkowej ze słabszym BMW M3.