Reklama

Mercedes 190 do sprzedania za 2,3 mln zł. To auto, którym ścigał się Niki Lauda

To może być najdroższa 190-tka na świecie. Przewiduje się, że Mercedes 190E, który RM Sotheby's wystawi na aukcji 15 września 2023 r. w St. Moritz, osiągnie cenę prawie 500 000 franków szwajcarskich (ok. 2,3 mln zł).

Publikacja: 28.08.2023 08:31

Mercedes 190 do sprzedania za 2,3 mln zł. To auto, którym ścigał się Niki Lauda

Foto: Frederico Vecchio/RM Sotheby's

Podczas prezentacji na Salonie Motoryzacyjnym we Frankfurcie w 1983 roku, Mercedes 190E 2.3-16 był wyjątkowym modelem nie tylko w swojej klasie. Szczególne poruszenie wywołał nowo zaprojektowany dwulitrowy silnik z 16 zaworami o mocy 185 KM. Auto miało seryjnie zamontowany pakiet spojlerów, co w tamtych czasach było zarezerwowane dla firm tuningowych. Rekordowe jazdy na włoskim torze w Nardo pokazały, że Mercedes skonstruował bardzo dobry samochód, a 12 maja 1984 r. firma ze Stuttgartu zaprosiła byłych i aktualnych mistrzów świata Formuły 1, w tym zupełnie nieznanego wówczas Ayrtona Sennę na wyjątkowy wyścig, który odbył się na torze Nürburgring.

Foto: Frederico Vecchio/RM Sotheby's

Wyścig gwiazd Formuły 1

Uczestnicy ścigali się specjalnie przygotowanymi Mercedesami 190 2.3-16. Pole position wywalczył Alain Prost, a za nim uplasował się Senna, który stoczył walkę z Nikim Laudą. Finalnie Senna wygrał wyścig i w nagrodę otrzymał Mercedesa, którym się ścigał. Ten samochód obecnie należy do Mercedesa. Drugi był Niki Lauda i jego auto, jako jedyne z całej stawki zostało sprzedane w pełnej specyfikacji wyścigowej, czyli z obniżonym zawieszeniem, klatką bezpieczeństwa i naklejkami. Pozostałe 18 Mercedesów zmodyfikowano do stanu drogowego i sprzedano dealerom lub dobrym klientom. 20 aut biorących udział w wyścigu miało o 15 mm obniżone zawieszenie, moc silnika pozostała bez zmian (185 KM), ale za to tylna oś miała znacznie krótsze przełożenie i zamiast 230 km/h 190-ki osiągały 192 km/h. Mercedes zrezygnował z przednich i środkowych tłumików więc grzecznie wyglądające limuzyny były dość głośne.

Czytaj więcej

Mercedes zrezygnował z silnika V8, a klienci nie kupują 4-cylindrowego AMG

Foto: Frederico Vecchio/RM Sotheby's

Reklama
Reklama

Najdroższy Mercedes 190 na świecie

Według RM Sotheby's Mercedes auto Laudy zarejestrował w kwietniu 1984 roku, a w lutym 1985 r. zostało sprzedane wnukowi Hugo Bossa, Jochenowi Holy. Sześć miesięcy później ten sprzedał Mercedesa dalej firmie z Mannheim i finalnie auto trafiło na długie lata do kolekcjonera w Wiedniu. Od 2018 roku Mercedes jest częścią kolekcji Szwajcara Daniela Iseli, który teraz rozstaje się z około setką swoich aut podczas aukcji w St. Moritz. Według domu aukcyjnego Mercedes 190E 2.3-16 ze słynną historią powinien przynieść od 400 000 do 500 000 franków szwajcarskich (ok. 2,3 mln zł). Będzie to najdroższy Mercedes 190 na świecie.

Foto: Frederico Vecchio/RM Sotheby's

Czytaj więcej

Nowy Mercedes CLE Coupe: Krok do tyłu, dla klientów wiernych tradycji

Podczas prezentacji na Salonie Motoryzacyjnym we Frankfurcie w 1983 roku, Mercedes 190E 2.3-16 był wyjątkowym modelem nie tylko w swojej klasie. Szczególne poruszenie wywołał nowo zaprojektowany dwulitrowy silnik z 16 zaworami o mocy 185 KM. Auto miało seryjnie zamontowany pakiet spojlerów, co w tamtych czasach było zarezerwowane dla firm tuningowych. Rekordowe jazdy na włoskim torze w Nardo pokazały, że Mercedes skonstruował bardzo dobry samochód, a 12 maja 1984 r. firma ze Stuttgartu zaprosiła byłych i aktualnych mistrzów świata Formuły 1, w tym zupełnie nieznanego wówczas Ayrtona Sennę na wyjątkowy wyścig, który odbył się na torze Nürburgring.

Reklama
Po Drodze
Wynalazek, który ocalił silnik spalinowy. Turbodoładowanie ma już ponad 50 lat
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Po Drodze
Kończy się era kolejnych fajnych modeli aut. Ostatni Ford opuścił fabrykę
Po Drodze
Koniec ery Godzilli. Nissan GT-R R35 odchodzi po 18 latach chwały
Po Drodze
Szept luksusu unoszący się nad asfaltem. Rolls-Royce Phantom ma 100 lat
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Po Drodze
Maybach i AMG: Dwa światy, jedna filozofia
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama