Na premierze nowej Łady nie odpalił silnik

Podczas prezentacji na forum ekonomicznym w St. Petersburgu (tzw. rosyjskie Davos), w obecności kremlowskiej wierchuszki, nowa Łada Aura odmówiła posłuszeństwa. Samochód nie chciał zapalić i jego naprawą musiał zająć się dyrektor rosyjskiego koncernu.

Publikacja: 17.06.2023 14:49

Na premierze nowej Łady nie odpalił silnik

Foto: mat. prasowe

Filmik przedstawiający wpadkę AwtoWAZu pojawił się w sieciach społecznościowych. Na nagraniu widać, jak producenci próbowali pochwalić się samochodem przed kremlowskimi propagandzistami i ministrem finansów Antonem Siłuanowem, ale nie uruchomili go. Maksim Sokołow, szef koncernu musiał pogrzebać pod maską auta, a towarzyszył mu główny inżynier fabryki, zanim maszyn zaskoczyła. Uruchomienie silnika zostało przez publiczność nagrodzone gromkimi brawami.

Czytaj więcej

Rosyjski Avtovaz zatrudni więzniów do produkcji aut. Firma ma niedobór pracowników

Rosyjski przemysł motoryzacyjny przez dziesięciolecia opanowany był przez zachodnie koncerny. Wszystkie opuściły Rosję po agresji na Ukrainę. Renault wycofał się z AwtoWAZu zabierając technologie i komponenty. 16 marca 2022 r z powodu braku części zamiennych AwtoWAZ ogłosił urlop korporacyjny. W rezultacie dilerzy wyprzedali zapasy, a zanim uruchomili nowe trasy logistyczne i sprzedaż nowych aut w całym 2022 r zmniejszyła się o ponad 60 procent. To najgłębszy spadek w historii Rosji.

Kreml postanowił sięgnąć po komunistyczne modele, np. Moskwicza. Nazwano to „substytucją importu”. AwtoWAZ dostał zastrzyki finansowe z budżetu i wrócił do łady, prezentując kilka nowych modeli na chińskich częściach. Jednak Rosjanie nie chcieli wracać do przeszłości. Wolą używane zachodnie auta sprowadzane najczęściej przez Kazachstan, Armenię, Gruzję, Chiny. Tymi szlakami wjeżdżają też nowe auta, drożne o co najmniej 30 proc. 30 stycznia 2023 roku AwtoWAZ ogłosił, że będzie produkował samochody Łada tylko w trzech kolorach. Decyzja ta była spowodowana brakiem farby w związku z sankcjami nałożonymi na Rosję. Poinformowano, że samochody można było zamówić w kolorze białym, czarnym i ciemnozielonym. Wcześniej samochody były dostępne w sześciu do ośmiu kolorach.

Czytaj więcej

Peugeot 508 SW PSE: Kombi z trzema silnikami

Filmik przedstawiający wpadkę AwtoWAZu pojawił się w sieciach społecznościowych. Na nagraniu widać, jak producenci próbowali pochwalić się samochodem przed kremlowskimi propagandzistami i ministrem finansów Antonem Siłuanowem, ale nie uruchomili go. Maksim Sokołow, szef koncernu musiał pogrzebać pod maską auta, a towarzyszył mu główny inżynier fabryki, zanim maszyn zaskoczyła. Uruchomienie silnika zostało przez publiczność nagrodzone gromkimi brawami.

Rosyjski przemysł motoryzacyjny przez dziesięciolecia opanowany był przez zachodnie koncerny. Wszystkie opuściły Rosję po agresji na Ukrainę. Renault wycofał się z AwtoWAZu zabierając technologie i komponenty. 16 marca 2022 r z powodu braku części zamiennych AwtoWAZ ogłosił urlop korporacyjny. W rezultacie dilerzy wyprzedali zapasy, a zanim uruchomili nowe trasy logistyczne i sprzedaż nowych aut w całym 2022 r zmniejszyła się o ponad 60 procent. To najgłębszy spadek w historii Rosji.

Tu i Teraz
Porsche brakuje części. Wyprodukuje mniej samochodów i musi skorygować prognozę
Tu i Teraz
Luksusowe auto za kryptowalutę. Ferrari pozwala europejskim klientom płacenie w Bitcoinach
Tu i Teraz
Kończy się dobra passa polskiego przemysłu motoryzacyjnego
Tu i Teraz
Ceglany piec ogrzewany wodorem. Tak Toyota piecze pizzę
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Tu i Teraz
Serbia chce udostępnić UE jedno z największych złóż litu na świecie