Sędziowie uznali, że nie ma podstaw by uznać, że niemiecki producent samochodów będzie próbował uchylić się od zobowiązań finansowych wynikających z dwóch pozwów wniesionych przez rosyjskiego producenta samochodów GAZ, biznesowego partnera VW w Rosji. Aktywa Volkswagena, których niemiecka grupa usiłuje się pozbyć od wielu miesięcy, zostały wcześniej zamrożone na wniosek GAZ-u, któremu zlecono produkcję pojazdów Volkswagena w fabryce w Niżnym Nowogrodzie. Wniosek GAZ-u został złożony w sądzie jeszcze przed tym niemiecka firma zawiesiła działalność w Rosji w sierpniu 2022 roku. W marcu 2023 GAZ ostatecznie przekonał sąd do zamrożenia aktywów Volkswagena na czas trwania postępowania sądowego.I ku wielkiemu zdumieniu, zwłaszcza firm wycofujących się z Rosji z ogromnymi problemami, Regionalny Sąd Arbitrażowy w Niżnym Nowogrodzie już 3 kwietnia uchylił środek tymczasowy. A w ostatecznym orzeczeniu wydanym we czwartek 13 kwietnia uznał, że zamrożenie aktywów VW było niezgodne z prawem."Obecnie nie ma podstaw, by sądzić, że pozwani uchylaliby się od wykonania orzeczenia sądu (w przypadku wydania go na korzyść powoda) oraz, że ich stan majątkowy uniemożliwiłby im wykonanie tego orzeczenia" - stwierdził w czwartek sąd — pisze agencja Interfax.
Czytaj więcej
Niemiecka policja interweniowała podczas protestu kierowców ciężarówek, które należą do polskiej firmy spedycyjnej. Strajkujących mieli zastraszyć pracownicy Rutkowski Patrol, którzy przybyli na autostradowy parking na A5 nieopodal Frankfurtu nad Menem.
GAZ domagał się od Volkswagena 15,6 mld rubli (około 193,1 mln dolarów/około 810 mln zł) odszkodowania po tym, jak Niemcy zakończyli umowę produkcyjną w sierpniu 2022 roku. Rosjanie przekonywali wówczas, że próby wyjścia Volkswagena z rynku rosyjskiego naraziły ich interesy na straty i ryzyko. Następnie GAZ złożył odrębny pozew, domagając się 28,4 mld rubli (około 351,5 mln USD/około 1 mld 472 mln zł) z powodu strat związanych z zakończeniem przez Volkswagena dostaw silników. Volkswagen w reakcji na oświadczenie GAZ-u odpowiedział, że roszczenia rosyjskiego partnera są „nieuzasadnione” i wyraził zdziwienie takim obrotem sprawy.
Czytaj więcej
Volkswagen ma w swojej ofercie sześć modeli SUV-ów, ale uznał, że to za mało, więc wprowadza SUV-a nr 7. Nowy Taigo to miejski SUV coupé, który zapewne sprawi, że prawie nikt nie będzie chciał już kupić klasycznego Volkswagen Polo.
Zdaniem niemieckiej grupy partnerstwo z GAZ-em zakończyło się na „obustronnie korzystnych warunkach”. „Wierzymy w obiektywność wymiaru sprawiedliwości, który weźmie pod uwagę wszystkie okoliczności sprawy i podejmie decyzję na naszą korzyść” – czytamy w oświadczeniu Volkswagena, który przygotowuje się od wielu miesięcy do sprzedaży rosyjskich aktywów, w tym nowoczesnej fabryki Kałudze o rocznej zdolności produkcyjnej 225 000 pojazdów. W tej chwili oczekuje zgody rządu na tę transakcję.Wcześniej areszt sądowy nałożony był na Volkswagen Group Rus LLC, Germany, której akcjonariuszami są: Volkswagen AG (28,06 proc.), Skoda Auto A.S. (16,8 proc. ) i Volkswagen Finance Luxemburg S.A. (55,14 proc.). Areszt został zdjęty także z akcji VW w firmach kontrolowanych przez rosyjskie spółki, wśród nich Volkswagen Components and Services LLC, Scania Leasing LLC, Scania Insurance LLC, oraz Scania Finance LLC.