W sumie, początek jesieni szykuje nam na drogach – w porównaniu do minionych ośmiu miesięcy – całkiem niezłe przyspieszenie. Do końca grudnia przybędzie jeszcze blisko 230 km nowych dróg ekspresowych i autostrad. W tym tygodniu wydłużył się szlak Via Baltica, na którym zmotoryzowani maja do dyspozycji już 130 km. Do ruchu włączony został 23-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S61 Szczuczyn - Ełk Południe. To drugi z trzech odcinków drogi ekspresowej S61 budowanych w województwie warmińsko-mazurskim, który doczekał się finału. Na początku roku oddany został odcinek Wysokie - Raczki, a w przyszłym roku zakończy się budowa odcinka Ełk Południe - Wysokie.
Zakończyło się także betonowanie nawierzchni ostatniego brakującego odcinka autostrady A1 pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a Kamieńskiem. Po miesiącu, w czasie którego beton będzie twardniał, budująca odcinek firma Mirbud uszczelni nacięcia dylatacyjne w nawierzchni, a następnie pomaluje oznaczenia poziome. Jednocześnie na mostach układany będzie asfalt, a wzdłuż trasy montowane bariery energochłonne. Całym 24 km kawałkiem pojedziemy przed końcem roku, przy tym nieco wcześniej oddane będą dwa fragmenty nowej jezdni: od Piotrkowa Trybunalskiego do Woli Krzysztoporskiej o długości ok. 7 km i blisko kilometrowy odcinek na wysokości węzła Kamieńsk. Przed samym końcem wakacji oddany został prawie 7-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S7 od węzła Warszawa Lotnisko do Lesznowoli. Co prawda, obecnie umożliwia on jedynie dojazd do okolicznych miejscowości, ale podstawową funkcjonalność przepustowości tranzytowej osiągnie jeszcze w tym roku. Natomiast po udostępnieniu kolejnego odcinka, Lesznowola - Tarczyn Północ, połączy się z istniejącą już S7 w kierunku Krakowa.
Czytaj więcej
Aż pięć polskich miast znalazło się w pierwszej dwudziestce rankingu najbardziej zakorkowanych miast świata, zostawiając w tyle tak wypełnione samochodami wielomilionowe aglomeracje, jak Londyn, Los Angeles czy Sao Paulo.
We wrześniu i październiku spodziewany jest definitywny finał nieco opóźniających się robót na ekspresowej S5, czyli 45 km na przebiegu Nowe Marzy (połączenie z A1) – Dworzysko (węzeł Świecie Południe) – Bydgoszcz Północ. Kierowcy maja już do dyspozycji dwie jezdnie po dwa pasy ruchu na odcinku Nowe Marzy – Dworzysko, ale z ograniczeniem prędkości do 80 km/h. Także dopiero w połowie września oddany zostanie drugi z trzech fragmentów Via Baltica w woj. warmińsko-mazurskim: od końca obwodnicy Szczuczyna do węzła Ełk Południe, liczący 23 km. Miał być gotowy w wakacje, ale konieczne okazało się dokończenie przebudowy ronda w Ełku. W województwie śląskim rozpoczęła się przebudowa drogi krajowej 91, czyli czteropasmówki łączącej Katowice z Częstochową. Do czasu oddania biegnącej równolegle autostrady A1 była jedna z najbardziej zatłoczonych tras w Polsce. Przebudowywany jest 40-kilometrowy odcinek, na którym prace powinny się zakończyć w 2025 r.
Przyspieszy budowa strategicznej dla regionu Śląska i Zagłębia drogi ekspresowej S1. Wojewoda śląski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) na budowę 15 km trasy pomiędzy węzłem Oświęcim a Dankowicami. Decyzja z rygorem natychmiastowej wykonalności umożliwia szybkie rozpoczęcie robót budowlanych na pierwszym z czterech odcinków S1 pomiędzy Mysłowicami a Bielskiem-Białą. W całym 2022 r. oddanych ma być w sumie 345 km. W 2023 r. nowych odcinków też będzie sporo. W pierwszej połowie 2023 roku powinniśmy jechać już całą zachodnią obwodnicą Łodzi dzięki oddaniu północnego fragmentu trasy S14. Na sierpień i wrzesień zaplanowano oddanie ekspresówki S11 od Bobolic do Koszalina, do jesieni powinna się zakończyć budowa południowego odcinka trasy S3 pomiędzy Bolkowem a granicą z Czechami w Lubawce. Także jesienią ma być gotowa południowa nitka autostrady A18 w kierunku Berlina, czyli przebudowywane „najdłuższe schody Europy” nazywane tak z powodu jeszcze poniemieckiej nawierzchni z betonowych płyt. Ponadto dwa odcinki autostrady A2 pod Kałuszynem i Siedlcami. Na południowej części S7 do ruchu ma być włączony odcinek łączący Sędziszów i Miechów, na północnej części biegnącej przez województwo śląskie ekspresówki S1 – kawałki w rejonie Dąbrowy Górniczej i Węgierskiej Górki.