Zgodnie z oczekiwaniami tegoroczną edycję wyścigu, który w założeniu ma konkurować z Dakarem wygrał Nikita Mazepin, syn rosyjskiego miliardera, przyjaciela Władimira Putina. Uczestnicy rajdu ruszyli z Astrachania w delcie Wołgi i potem przez Grozny, Eliste, Wołgograd i Lipieck dojechali do Moskwy. Był to wyścig w którym wzięli udział wyłącznie zawodnicy z Rosji , krajów b. ZSRR, oraz kilku Chińczyków. I chociaż Łada nie może tego rajdu zaliczyć do sukcesów, to plany AvtoVazu są wielkie. - Nasze samochody właśnie obchodzą swoje 45-lecie od rozpoczęcia produkcji. Teraz wróciły do rywalizacji o 30-letniej przerwie. A przecież mamy takie super auta, jak Lada Niva Legend. To dlatego możemy wrócić do sportów motorowych. I jestem przekonany, że w kolejnych edycjach będziemy mieli o wiele lepsze wyniki, niż w tym roku - zapewniał Sokołow. Jego zdaniem Silk Way Rally jest doskonałym bodźcem do rozwoju rosyjskiej motoryzacji.

mat. prasowe

Produkcja Łady właśnie została wznowiona. Rosyjski portal motoryzacyjny RusAutoNews poinformował o uruchomieniu taśm 15 lipca przez AvtoVAZ. Powstaje model trzydrzwiowy, uproszczony do maksimum w wersji Classic’22, czyli w wydaniu bardzo podstawowym z możliwie jak największym wkładem komponentów lokalnej produkcji. Ma Isofix do montowania fotelika i komputer pokładowy, oraz radio z dwoma głośnikami z przodu pojazdu. Jest przygotowane do jazdy terenowej. Cena, jak na razie , nie jest jeszcze znana, ale ma być „atrakcyjna” i u dilerów pojawi się już w tym tygodniu. Zdaniem Maksima Sokołowa nie ma co wybrzydzać, bo uruchomienie produkcji w tak trudnych warunkach jest wielkim sukcesem załogi AvtoVAZu i jest dobitnym dowodem, że rosyjska motoryzacja może się rozwijać.

Czytaj więcej

Extreme E: wyścigi, jakich nikt nie widział

A jak się ma rozwijać, skoro brakuje komponentów do produkcji? - Pomogą nam bratnie kraje i przyjazne firmy, które pojawią się w miejscach opuszczonych przez zachodnich producentów - odpowiada rosyjski minister przemysłu i handlu, Denis Manturow, który w ostatni piątek awansował na stanowisko wicepremiera. - W przemyśle samochodowym zasugerujemy, aby przyjazne nam firmy przeniosły produkcję ze swoich krajów i uruchomiły ją w Rosji razem z lokalnymi partnerami. W ten sposób z powodzeniem zastąpimy tych, którzy zdecydowali się Rosję opuścić. Oczywiście na początku, czyli w tym roku i pewnie do połowy 2023 będziemy produkowali uproszczone modele aut i dopiero, kiedy dostawcy komponentu opanują niezbędne technologie sytuacja się unormuje - tłumaczył Manturow. Jego zdaniem generalnie sytuacja na rynku została opanowana, bo dilerzy ratują się importem równoległym.

Według rosyjskich prognoz, jakie podał Denis Manturow, produkcja samochodów osobowym w tym roku będzie o połowę mniejsza, niż w 2021. To bardzo optymistyczne założenie, skoro w tej chwili jest to o 83 proc. mniej. Oczywiście problemem jest wspomniany brak komponentów. Rosjanie są jednak zdeterminowani, aby ich motoryzacja wyszła na prostą. Rządowa pomoc dla tej branży ma wynieść ponad 45 mld rubli . Ministerstwo Przemysłu i handlu ze swojej strony zobowiązało się do stymulowania popytu poprzez wspieranie producentów i pakiety zachęt dla konsumentów. — Na świecie mamy dzisiaj kryzys gospodarczy z powodu pandemii koronawirusa i wysokich cen ropy naftowej. To dlatego spadł popyt na samochody osobowe i Rosja, jako kraj związany z globalną gospodarką została niejako „wessana” w te kłopoty. A w sytuacji, kiedy mamy już przetestowane środki wspierające tę branżę, będziemy z nich teraz korzystać — tłumaczył agencji TASS Denis Pak, dyrektor Departamentu Motoryzacji i Kolei w Ministerstwie Przemysłu i Handlu. Według wyliczeń Paka z pakietu pomocowego o nieznanej jeszcze wartości, 17 mld rubli już zostało przeznaczonych na preferencyjne kredyty przeznaczone na zakup samochodów, co powinno zaowocować sprzedażą 119 tys. samochodów. 8 mld rubli wesprze leasing preferencyjny, co przyniesie efekt w postaci wynajętych 26 tys. aut. 2,5 mld rubli zostanie przeznaczonych do firm zajmujących się wynajmem samochodów, co z kolei powinno ułatwić transakcje na 14 tys. samochodów. Na subsydia dla producentów paliw przeznaczono 3,3 mld rubli, co z kolei powinno przynieść efekt w sprzedaży 8330 aut. A dodatkowo jeszcze 4,5 mld rubli zostało przeznaczonych na przyspieszone zakupy 33 tys. aut służbowych dla instytucji państwowych, 10,2 mld otrzymają władze regionalne na zakup karetek.

Czytaj więcej

Skoda wraca do produkcji na Ukrainie