Dacia Jogger z jedną gwiazdką w testach zderzeniowych Euro NCAP, ale...

Dacia Jogger to nowy model w gamie rumuńskiej marki, który od razu wzbudził duże zainteresowanie. Okazuje się jednak, że według Euro NCAP jego bezpieczeństwo pozostawia wiele do życzenia, jednak tym razem test organizacji budzi szereg kontrowersji.

Publikacja: 23.04.2022 09:42

Dacia Jogger z jedną gwiazdką w testach zderzeniowych Euro NCAP, ale...

Foto: mat. prasowe

Wyniki testów zderzeniowych przeprowadzonych przez organizację Euro NCAP nie oceniły najnowszego produktu Dacii zbyt pochlebnie. Auto uzyskało jedną z pięciu gwiazdek. Ochronę pasażerów oceniono na 70 proc., ochronę dzieci na 69 proc., ochronę pieszych na 41 proc. i systemy bezpieczeństwa na 39 proc. Jak na razie to najniższe wyniki wśród wszystkich przebadanych w 2022 roku samochodów.

Czytaj więcej

Dacia Jogger: Więcej niż średniak

Trzeba jednak podkreślić, że w rzeczywistości Euro NCAP nie rozbiło Dacii Jogger. Bezpieczeństwo bierne zostało ocenione na podstawie konstrukcji Dacii Sandero Stepway i jej wyników testów zderzeniowych. Dlaczego? Ponieważ Sandero Jogger jest technicznie spokrewniony ze swoim mniejszym bratem Sandero, które w zeszłym roku uzyskało dwie gwiazdki. Nisko oceniono bezpieczeństwo pieszych oraz bezpieczeństwo czynne, czyli systemy mające na celu nie dopuścić do wypadku.

Dacia Sandero w teście Euro NCAP

Dacia Sandero w teście Euro NCAP

mat. prasowe

Należy podkreślić, że przez fakt, że Dacia jest z założenia tanią marką i wiele systemów nie jest oferowanych seryjnie Jogger ma mocno obniżoną ocenę. Bo słusznie czy nie ostatnio na ocenie systemów skupiają się eksperci z Euro NCAP. Od ich liczby oraz ich działania zależy wynik ostateczny. W badaniach Euro NCAP wykorzystano wariant 7-osobowy. Tym samym ocenie poddano również bezpieczeństwo osób siedzących w trzecim rzędzie. Tam natomiast nie ma m.in. systemów mocujących ISOFIX, jak też brakuje sygnalizacji zapiętych pasów. Tutaj można zwrócić uwagę na fakt, że wielu producentów posiadających w ofercie auta 7-osobowe, do testów podstawia warianty 5-osobowe, przez co nie jest brane pod uwagę np. bezpieczeństwo osób podróżujących na samym tyle.

Dacia Jogger na polskim rynku kosztuje od 69 900 zł za wariant 5-osobowy lub od 73 900 zł w odmianie 7-osobowej. Jest to najtańszy samochód o takich gabarytach na rynku. W podstawowym wyposażeniu pojazd posiada dosłowne minimum, do którego zalicza się system multimedialny Media Control, komputer pokładowy, regulator i ogranicznik prędkości, cztery poduszki powietrzne, system monitorowania ciśnienia w kołach, aktywne wspomaganie hamowania, wspomaganie ruszania pod górę, światła LED ze światłami do jazdy dziennej w technologii LED i przeciwmgłowymi oraz automatyczny włącznik świateł. Do przejechania z A do B w zupełności wystarczy.

Czytaj więcej

Elektryk w abonamencie tańszy od spalinowej konkurencji

Wyniki testów zderzeniowych przeprowadzonych przez organizację Euro NCAP nie oceniły najnowszego produktu Dacii zbyt pochlebnie. Auto uzyskało jedną z pięciu gwiazdek. Ochronę pasażerów oceniono na 70 proc., ochronę dzieci na 69 proc., ochronę pieszych na 41 proc. i systemy bezpieczeństwa na 39 proc. Jak na razie to najniższe wyniki wśród wszystkich przebadanych w 2022 roku samochodów.

Trzeba jednak podkreślić, że w rzeczywistości Euro NCAP nie rozbiło Dacii Jogger. Bezpieczeństwo bierne zostało ocenione na podstawie konstrukcji Dacii Sandero Stepway i jej wyników testów zderzeniowych. Dlaczego? Ponieważ Sandero Jogger jest technicznie spokrewniony ze swoim mniejszym bratem Sandero, które w zeszłym roku uzyskało dwie gwiazdki. Nisko oceniono bezpieczeństwo pieszych oraz bezpieczeństwo czynne, czyli systemy mające na celu nie dopuścić do wypadku.

Tu i Teraz
Porażka elektromobilności. Stellantis wraca do silników diesla i benzynowych
Tu i Teraz
Ten szef koncernu motoryzacyjnego zarabia dziennie 100 tys. euro
Tu i Teraz
Volkswagen Poznań ograniczy produkcję. Nie przedłuży umów czasowych w fabryce
Tu i Teraz
Chińczycy będą produkować w Tychach elektryka. Start już w drugim kwartale 2024
Tu i Teraz
Autostrada A4 dostanie nowy, trzeci pas. Jak wygląda postęp prac?