Jak i gdzie zapłacić za przejazd autostradą od 01 grudnia

Z początkiem grudnia znikają szlabany na płatnych odcinkach autostrad A2 i A4 zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA): na A2 jest to odcinek Konin – Stryków, natomiast na A4 - odcinek Wrocław – Sośnica.

Publikacja: 18.11.2021 07:39

Jak i gdzie zapłacić za przejazd autostradą od 01 grudnia

Foto: KAS

Z końcem listopada wygasają bowiem obecne umowy na obsługę manualnego systemu poboru opłat. W miejsce bramek zastosowana zostanie nowa metoda poboru opłaty w tzw. systemie swobodnego ruchu. Kierowcy samochodów osobowych będą mieć dwie możliwości opłacenia przejazdu: poprzez aplikację mobilną e-TOLL pobieraną ze sklepu App Store/Google Play lub e-bilet kupowany online albo w kiosku. Najwygodniejszą będzie płatność poprzez aplikację. Aplikacja z dostępem do danych GPS musi być włączona w czasie jazdy płatnym odcinkiem – pozwoli to na weryfikację opłacenia przejazdu. Z kolei kupując bilet należy wskazać planowany do przejechania odcinek, datę i przybliżoną godzinę. Będzie on ważny przez 48 godzin od wskazanego momentu. Kontrolą wnoszenia opłat zajmie się system kamer sczytujących numery rejestracyjne. Za brak opłaty grozi 500-złotowa grzywna.

Czytaj więcej

22 listopada rusza kolejny i najważniejszy system wsparcia e-mobility

Nowy system nie ujednolici sposobu pobierania opłat na autostradach koncesyjnych. Co prawda, zmieniana ustawa o autostradach płatnych przewiduje możliwość likwidacji bramek i zmiany sposobu poboru opłat również na takich odcinkach. Mogłoby to nastąpić jednak na wniosek koncesjonariuszy i po zmianach umów, na co przynajmniej na razie się nie zanosi. W rezultacie bez zmian pozostają sposoby poboru opłat na takich trasach. Obok manualnego poboru są tam płatności elektroniczne. Na koncesyjnej autostradzie A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem najpierw wprowadzono karty przedpłacone i elektroniczny pobór z wykorzystaniem urządzeń pokładowych A4Go, a dwa lata temu uruchomiony został videotolling – system poboru opłat realizowany w oparciu o kamery rozpoznające numery rejestracyjne. Aby z niego skorzystać, wystarczy aplikacja w telefonie z podłączonym numerem konta bankowego luk karty kredytowej. Opłata ściągana jest automatycznie po przejechaniu przez bramkę. Podobny system uruchomiony został na koncesyjnej autostradzie A1 pomiędzy Toruniem a Gdańskiem. Taki system jest trzykrotnie szybszy od tradycyjnego. Natomiast na koncesyjnej autostradzie A2 formami płatności są: gotówka, karty płatnicze oraz karty paliwowe.

Czytaj więcej

Warszawski odcinek S8 z odcinkowym pomiarem prędkości

W krajach Europy funkcjonuje wiele systemów poboru opłat. Winiety są stosowane w Austrii, Bułgarii, Czechach, Mołdawii, Słowenii oraz Szwajcarii. Opłaty zbierane na bramkach wjazdowych i wyjazdowych funkcjonują m.in. w Chorwacji, Francji, Grecji, Hiszpanii i Norwegii. Wysokość opłat zależna jest od odcinka drogi, jaki chce przejechać kierowca oraz kategorii pojazdu. W Norwegii można także płacić w ramach systemu elektronicznego AutoPASS. Podobne rozwiązanie funkcjonuje w Macedonii, Serbii, Portugali i we Włoszech. Wiele krajów, w tym kraje skandynawskie, korzysta z hybrydowych systemów wideo opartych na sieciach neuronowych, które wykorzystują różne technologie. Dzięki temu bez zwalniania w punkcie poboru opłat, w każdych warunkach pogodowych, można odczytywać nie tylko tablice rejestracyjne ale również markę czy kolor samochodu. Likwidacja bramek na państwowych autostradach A2 i A4 powiązana jest z zastąpieniem z początkiem października przez e-TOLL wcześniejszego systemu poboru opłat viaToll obejmującego płatne odcinki dróg krajowych. Za przejazd nimi muszą płacić m.in. ciężarówki, autobusy czy samochody osobowe z przyczepami, jeśli dopuszczalna masa całkowita takiego zestawu jest większa od 3,5 tony. Opłatami objęte jest objętych jest 3660 km dróg, w tym 2525 km autostrad i dróg szybkiego ruchu oraz 1135 km dróg krajowych.

Czytaj więcej

Ponad ćwierć miliarda zł za jazdę między Katowicami a Krakowem

System e-TOLL oparty jest satelitarnym sposobie pozycjonowania pojazdów podczas gdy wygaszony viaTOLL działał na zasadzie pozycjonowania radiowego, komunikując się z bramownicami umieszczonymi na płatnych odcinkach dróg. Pojazdy zobligowane do płatności musiały być wyposażone w urządzenie, które komunikowało się z bramkami na płatnych odcinkach. Wcześniej użytkownik musiał zasilić konto, z którego pobierana była opłata. Zarejestrowanie w systemie e-TOLL dokonuje się na trzy sposoby: online, w stacjonarnej sieci Miejsc Obsługi Klienta lub a pośrednictwem wybranego dostawcy kart flotowych. Podczas rejestracji trzeba określić sposób płatności za przejazd. Do wyboru są dwa rodzaje rozliczeń: konto przedpłacone lub z odroczoną płatnością. Kierowca po zarejestrowaniu się w systemie musi zainstalować i uruchomić urządzenie: OBU (On Board Unit), ZSL (Zewnętrzny System Lokalizacyjny) lub bezpłatną aplikację mobilną e-TOLL. Rozliczenia odbywają się na podstawie przekazywanych danych geolokalizacyjnych pojazdu do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej prowadzonej przez Krajową Administrację Skarbową.

Z końcem listopada wygasają bowiem obecne umowy na obsługę manualnego systemu poboru opłat. W miejsce bramek zastosowana zostanie nowa metoda poboru opłaty w tzw. systemie swobodnego ruchu. Kierowcy samochodów osobowych będą mieć dwie możliwości opłacenia przejazdu: poprzez aplikację mobilną e-TOLL pobieraną ze sklepu App Store/Google Play lub e-bilet kupowany online albo w kiosku. Najwygodniejszą będzie płatność poprzez aplikację. Aplikacja z dostępem do danych GPS musi być włączona w czasie jazdy płatnym odcinkiem – pozwoli to na weryfikację opłacenia przejazdu. Z kolei kupując bilet należy wskazać planowany do przejechania odcinek, datę i przybliżoną godzinę. Będzie on ważny przez 48 godzin od wskazanego momentu. Kontrolą wnoszenia opłat zajmie się system kamer sczytujących numery rejestracyjne. Za brak opłaty grozi 500-złotowa grzywna.

Pozostało 84% artykułu
Tu i Teraz
Porażka elektromobilności. Stellantis wraca do silników diesla i benzynowych
Tu i Teraz
Ten szef koncernu motoryzacyjnego zarabia dziennie 100 tys. euro
Tu i Teraz
Volkswagen Poznań ograniczy produkcję. Nie przedłuży umów czasowych w fabryce
Tu i Teraz
Chińczycy będą produkować w Tychach elektryka. Start już w drugim kwartale 2024
Tu i Teraz
Autostrada A4 dostanie nowy, trzeci pas. Jak wygląda postęp prac?