Wietnamska marka chce konkurować z Teslą. Wchodzi na rynki USA i Europy

Producent samochodów z Hajfongu należący do największego w Wietnamie konglomeratu Vingroup chce konkurować w USA z Teslą i przygotowuje wejście do 3 krajów Europy.

Publikacja: 09.11.2021 10:57

Wietnamska marka chce konkurować z Teslą. Wchodzi na rynki USA i Europy

Foto: mat. prasowe

Firma VinFast założona w 2017 r. pokazała w 2018 r. na salonie w Paryżu r. swój pierwszy samochód osobowy - Lux A2.0 i SUV Lux SA2.0 oparty na starych płytach podłogowych BMW serii 5 i X5. Później pojawiła się luksusowa wersja President z 6,2-litrowym silnikiem V8 General Motors. Wietnamczycy przejęli od GM montownię miejskiego auta Fadil i zbudowali własny zakład w Cat Hai na północy kraju o zdolności produkcji 250 tys. samochodów i 500 tys. e-motorowerów rocznie. Powstają tam też części zamienne. W 2019 r. VinFast sprzedała w Wietnamie 30 tys. samochodów spalinowych. Obecnie produkuje 5 modeli: sedana Lux A2.0, crossovera Lux SA2.0, limuzynę President, miejskie auto Fadil, pochodną Karla Opla i pierwszy crossover VF na własnej płycie podłogowej.

VinFast VF

VinFast VF

Foto: mat. prasowe

VinFast od początku miała w planach produkcję e-aut, które będzie oferować w USA i w Europie. W styczniu 2021 pokazała trzy pierwsze elektryczne SUV-y. Nowe auta, tańsze od Tesli, pojawią się na rynku w Wietnamie jeszcze w tym roku. Producent ma już zamówienia na 15 tys. egzemplarzy. Modele mają moc od 200 do 402 KM i zasięg do 500 km. Rynkowa premiera w USA ma mieć miejsce w marcu 2022 roku. Wietnamczycy zakładają sprzedaż na poziomie 56 tys. aut, ale zmniejszyli plany do 15 tys. z powodu braków mikroprocesorów. W kwietniu 2021 firma otworzyła biura przedstawicielskie na pięciu rynkach międzynarodowych, wkrótce uruchomi salony w Kalifornii. Prezes VinFast USA przeniosła się niedawno z Wietnamu do USA - informuje komunikat z Hajfongu przekazany przez „Hanoi Times”.

Czytaj więcej

Ineos Grenadier: Nowa marka, nowy model pojawi się również w Polsce

VinFast swoją ekspansję chce rozpocząć od USA i Kanady, a biura w Niemczech, Francji i Holandii rozpoczną działalność w 2022 r. Wietnamczycy zrezygnowali z biura projektowego i inżynierii w Port Melbourne w Australii po niecałym roku od jego uruchomienia. Nie planują też sprzedaży w tym kraju. W ramach zwiększania obecności w Ameryce Północnej VinFast zainwestuje ponad 200 mln dolarów w stworzenie 60 salonów. Nie wykluczyła także możliwości zbudowania fabryki. Pierwszym zatrudnionym był Jeremy Snyder, który pracował w Tesli przez 10 lat. Teraz zajmie się strategią wzrostu firmy w Stanach. Załoga VinFast w USA liczy ok. 100 osób.

Foto: mat. prasowe

VinFast nie wypracowała jeszcze zysku, intensywna ekspansja wymagała dużych pieniędzy, ale plany są ambitne. Założyciel konglomeratu, Phan Nhat Vuong, najbogatszy Wietnamczyk, obiecał zainwestować z własnych funduszy 2 mld dolarów w firmę samochodową. VinFast szuka nowych źródeł finansowania. Jednym z pomysłów jest debiut giełdowy, drugim fuzja ze SPAC, spółką specjalizująca się w przejęciach. Jeśli zdecyduje się na IPO w USA, będzie pierwszą firmą z Wietnamu notowaną na Wall Street. Ma szansę osiągnąć kapitalizację 60 mld dolarów i pozyskać dla siebie 3 mld. Zatrudniła do przygotowań debiutu banki JP Morgan i Deutsche Bank. Operacją ma kierować Credit Suisse.

Czytaj więcej

Ford Explorer: Duży, większy, największy

Firma VinFast założona w 2017 r. pokazała w 2018 r. na salonie w Paryżu r. swój pierwszy samochód osobowy - Lux A2.0 i SUV Lux SA2.0 oparty na starych płytach podłogowych BMW serii 5 i X5. Później pojawiła się luksusowa wersja President z 6,2-litrowym silnikiem V8 General Motors. Wietnamczycy przejęli od GM montownię miejskiego auta Fadil i zbudowali własny zakład w Cat Hai na północy kraju o zdolności produkcji 250 tys. samochodów i 500 tys. e-motorowerów rocznie. Powstają tam też części zamienne. W 2019 r. VinFast sprzedała w Wietnamie 30 tys. samochodów spalinowych. Obecnie produkuje 5 modeli: sedana Lux A2.0, crossovera Lux SA2.0, limuzynę President, miejskie auto Fadil, pochodną Karla Opla i pierwszy crossover VF na własnej płycie podłogowej.

Tu i Teraz
Kulturowa rewolucja w Hyundaiu. Pierwszy cudzoziemiec pokieruje koreańskim koncernem
Tu i Teraz
Bytom z odcinkowym pomiarem prędkości. Utrudnienia na obwodnicy Aglomeracji Śląskiej
Tu i Teraz
Restart Jaguara z nowym logotypem. Nie każdemu się spodoba
Tu i Teraz
Elon Musk rośnie w siłę. Większy stan konta i polityczna kariera
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Tu i Teraz
Niemiecka marka motoryzacyjna przenosi produkcję do Tajlandii