Rząd obiecuje budowę nowych dróg

Budowę ponad dwóch i pół tysiąca kilometrów nowych szybkich dróg tworzących pełną sieć autostrad i dróg ekspresowych zapowiedziało w poniedziałek Ministerstwo Infrastruktury. Ich realizacja została zaplanowana w założeniach nowego rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych (PBDK), który będzie realizowany do 2030 r.

Publikacja: 10.08.2021 00:22

Rząd obiecuje budowę nowych dróg

Foto: fot. GDDiKA

Nowe inwestycje mają być warte 187 mld zł. Będą jednocześnie kontynuowane przedsięwzięcia o wartości 105 mld zł. Według zapowiedzi resortu, ma to być największy program drogowy w historii Polski. W planach jest m.in. Zachodnia Obwodnica Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6 (50 km obwodnicy będzie kosztowało 5,5 mld zł), droga ekspresowa S11 z Pomorza Środkowego na Górny Śląsk, droga S10 od Szczecina do Warszawy oraz Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej. Ta ostatnia wpisuje się w koncepcję Centralnego Portu Komunikacyjnego. Obwodnica Aglomeracji Warszawy w ciągu A50 i S50 będzie miała ponad 260 km długości, a jej koszt to ok 35 mld zł. Przebudowana zostanie autostrada A2 Warszawa-Łódź, a w planach poprawy przepustowości sieci dróg szybkiego ruchu zaplanowano ponadto poszerzenie 370 km autostrady A4 na odcinkach Krzyżowa – Wrocław oraz Wrocław – Tranów. Na realizację tego zadania przewidziano ponad 35,5 mld zł.

CZYTAJ TAKŻE: 2,5 mld zł na bezpieczniejsze drogi

""

fot. GDDKiA

Foto: moto.rp.pl

Finansowaniem inwestycji zajmie się Krajowy Fundusz Drogowy, wspierany dofinansowaniem z Unii Europejskiej. Przewidziane nakłady powinny pozwolić na zakończenie praktycznie całej sieci autostrad i dróg ekspresowych określonej w rządowym rozporządzeniu. Głównymi priorytetami w ramach zadań kontynuowanych pozostają korytarz Via Carpatia, dokończenie S5 i S8 na Dolnym Śląsku oraz dokończenie drogi ekspresowej S6 na Pomorzu.

""

fot. GDDKiA

Foto: moto.rp.pl

CZYTAJ TAKŻE: Oto najdroższe drogi w Polsce

Nowy PBDK ma się przyczynić do przyspieszenia rozwoju gospodarczego poprzez łatwiejszy, szybszy i tańszy przepływ towarów oraz usług. Według Ministerstwa Infrastruktury, zmniejszona zostanie luka infrastrukturalna pomiędzy krajami tzw. starej unii a Polską. Program pozwoli dotrzymać unijnych zobowiązań dotyczące budowy sieci TEN-T, w tym połączeń priorytetowych dla realizacji celów europejskiej polityki transportowej zaplanowanych do 2030 r.

Nowe inwestycje mają być warte 187 mld zł. Będą jednocześnie kontynuowane przedsięwzięcia o wartości 105 mld zł. Według zapowiedzi resortu, ma to być największy program drogowy w historii Polski. W planach jest m.in. Zachodnia Obwodnica Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6 (50 km obwodnicy będzie kosztowało 5,5 mld zł), droga ekspresowa S11 z Pomorza Środkowego na Górny Śląsk, droga S10 od Szczecina do Warszawy oraz Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej. Ta ostatnia wpisuje się w koncepcję Centralnego Portu Komunikacyjnego. Obwodnica Aglomeracji Warszawy w ciągu A50 i S50 będzie miała ponad 260 km długości, a jej koszt to ok 35 mld zł. Przebudowana zostanie autostrada A2 Warszawa-Łódź, a w planach poprawy przepustowości sieci dróg szybkiego ruchu zaplanowano ponadto poszerzenie 370 km autostrady A4 na odcinkach Krzyżowa – Wrocław oraz Wrocław – Tranów. Na realizację tego zadania przewidziano ponad 35,5 mld zł.

Tu i Teraz
Kulturowa rewolucja w Hyundaiu. Pierwszy cudzoziemiec pokieruje koreańskim koncernem
Tu i Teraz
Bytom z odcinkowym pomiarem prędkości. Utrudnienia na obwodnicy Aglomeracji Śląskiej
Tu i Teraz
Restart Jaguara z nowym logotypem. Nie każdemu się spodoba
Tu i Teraz
Elon Musk rośnie w siłę. Większy stan konta i polityczna kariera
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Tu i Teraz
Niemiecka marka motoryzacyjna przenosi produkcję do Tajlandii