Nowe inwestycje mają być warte 187 mld zł. Będą jednocześnie kontynuowane przedsięwzięcia o wartości 105 mld zł. Według zapowiedzi resortu, ma to być największy program drogowy w historii Polski. W planach jest m.in. Zachodnia Obwodnica Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6 (50 km obwodnicy będzie kosztowało 5,5 mld zł), droga ekspresowa S11 z Pomorza Środkowego na Górny Śląsk, droga S10 od Szczecina do Warszawy oraz Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej. Ta ostatnia wpisuje się w koncepcję Centralnego Portu Komunikacyjnego. Obwodnica Aglomeracji Warszawy w ciągu A50 i S50 będzie miała ponad 260 km długości, a jej koszt to ok 35 mld zł. Przebudowana zostanie autostrada A2 Warszawa-Łódź, a w planach poprawy przepustowości sieci dróg szybkiego ruchu zaplanowano ponadto poszerzenie 370 km autostrady A4 na odcinkach Krzyżowa – Wrocław oraz Wrocław – Tranów. Na realizację tego zadania przewidziano ponad 35,5 mld zł.
CZYTAJ TAKŻE: 2,5 mld zł na bezpieczniejsze drogi
fot. GDDKiA
Finansowaniem inwestycji zajmie się Krajowy Fundusz Drogowy, wspierany dofinansowaniem z Unii Europejskiej. Przewidziane nakłady powinny pozwolić na zakończenie praktycznie całej sieci autostrad i dróg ekspresowych określonej w rządowym rozporządzeniu. Głównymi priorytetami w ramach zadań kontynuowanych pozostają korytarz Via Carpatia, dokończenie S5 i S8 na Dolnym Śląsku oraz dokończenie drogi ekspresowej S6 na Pomorzu.
fot. GDDKiA