Przyczyną jest ilość węzłów drogowych: na drogach ekspresowych jest ich więcej, co w znacznym stopniu podwyższa koszty. W dodatku na średni koszt budowy dróg ekspresowych wpływają głównie odcinki z tunelami w terenach górskich. Przykładem jest odcinek drogi ekspresowej S7 Naprawa – Skomielna Biała na trasie z Krakowa do Zakopanego, gdzie powstaje przeszło 2-kilometrowy tunel. Na wartym 969 mln zł kontrakcie obejmującym 3 km drogi z tunelem, na sam tunel przypada 900 mln zł. W rezultacie koszt kilometra trasy przebiegającej w tunelu to blisko 450 mln zł. A ponieważ każda z jezdni biegnie osobna komorą, zatem koszt pojedynczej komory to 225 mln za 1 km.
CZYTAJ TAKŻE: Kolejny kawałek autostrady A1 oddany kierowcom
Kosztowne pożegnanie gierkówki
Na drugim cenowym biegunie są przebudowy istniejących dróg do wyższych parametrów. Przykładem jest przebudowa południowej jezdni i dostosowanie obecnej drogi krajowej nr 18 do parametrów autostrady: koszt 1 km to 11,4 mln zł. Ale w przypadku tzw. gierkówki pomiędzy Częstochową a Tuszynem, gdzie stara czteropasmówka burzona jest do korzeni i na jej miejscu powstaje autostrada A1 o trzech pasach w każdą stronę tak tanio już nie jest. Jak informuje Generalna Dyrekcjas Dróg Krajowych i Autostrad, np. odcinek A1 Radomsko – granica woj. łódzkiego i śląskiego o długości 7 km kosztuje prawie 340 mln zł, co w przeliczeniu na kilometr daje 48 mln zł. Z kolei na łączącym się z nim odcinku pomiędzy Kamieńskiem a Radomskiem o długości 16,7 km. jeden kilometr kosztuje 34,3 mln zł.
fot. GDDKiA
10-milionowa obniżka
Kwoty w kontraktach z wykonawcami pokazują, że budowy potaniały. Podpisane w tym roku mowy na budowę autostrady A2 określiły cenę kilometra w granicach od 29,3 do 41,2 mln zł, podczas gdy w roku ubiegłym kilometr tej trasy kosztował od 41,4 do 44,8 mln zł. Najtańszy okazał się 2019 rok: według GDDKiA, wynikający z umów średni koszt budowy kilometra autostrady wynosił 24 mln zł, podczas gdy w roku ubiegłym było to 34,4 mln zł, a w roku 2018 – 37,7 mln zł. Co ciekawe, jeśli 2019 r. był w przypadku autostrad najtańszym, to na budowach dróg ekspresowych ceny były wtedy najwyższe. Średni koszt kilometra ekspresówki wynosił 51,9 mln zł, podczas gdy rok wcześniej było to 37,3 mln zł, a w roku ubiegłym 46,8 mln zł.