Trzy kraje w Unii z zadowalającą ilością ładowarek do e-aut

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów (ACEA) dokonało analizy rozwoju infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych na terenie Unii Europejskiej. Wnioski nie są optymistyczne.

Publikacja: 05.07.2021 05:32

Trzy kraje w Unii z zadowalającą ilością ładowarek do e-aut

Foto: moto.rp.pl

70 proc. wszystkich stacji ładowania w Unii Europejskiej znajduje się w trzech krajach Europy Zachodniej: Holandii (66 665), Francji (45 751) i Niemczech (44 538). Odpowiadają łącznie za 23 proc. całej powierzchni UE. Pozostałe 30 proc. jest rozlokowane na terenie 77 proc. powierzchni zjednoczonej Europy. Przykładem może być np. Rumunia, która jest około sześć razy większa niż Holandia. Mimo to posiada 493 punkty ładowania, czyli zaledwie 02, proc. w odniesieniu do całości UE.

CZYTAJ TAKŻE: Dania chce zakazu sprzedaży spalinowych aut w całej Unii Europejskiej

""

moto.rp.pl

Stowarzyszenie wskazuje, że zdecydowana większość ładowarek do aut elektrycznych zlokalizowana jest w krajach bogatszych. Oznacza to pojawianie się kolejnych barier, gdzie wyznacznikiem jest PKB. Innymi słowy państwa o większej powierzchni i niższym PKB pozostają w tyle. Przykładem może być np. Polska (0,8 proc. ładowarek w UE) czy Hiszpania (3,3 proc.). Aby zobrazować różnice można przytoczyć przykład z drugiego końca listy. Niemcy obecnie odpowiadają za 19,9 proc. wszystkich stacji ładowania na terenie zjednoczonej Europy. Włochy – czwarta pozycja w rankingu – natomiast wypracowały udział na poziomie 5,8 proc.

""

moto.rp.pl

ACEA widzi również problem z gęstością lokalizacji infrastruktury i wezwała Komisję Europejską, aby w zaplanowanych pracach nad przeglądem dyrektywy w sprawie stacji paliw alternatywnych, ustanowiła wiążące cele dla każdego państwa UE. Osiągnięcie spadku emisji CO2 z transportu o 50 proc. w 2030 roku, wymaga zwiększenia liczby dostępnych punktów ładowania do 6 milionów. Obecnie odsetek ten wynosi ok. 225 tysięcy. Oznacza to konieczność 27-krotnego wzrostu w przeciągu dekady.

CZYTAJ TAKŻE: Niemal co drugi Solaris ma napęd alternatywny

TOP 5 państw z największą liczbą ładowarek w UE
Holandia (66 665)
Francja (45 751)
Niemcy (44 538)
Włochy (13 073)
Szwecja (10 370)

Polska (1 691)

TOP 5 państw z najmniejszą liczbą ładowarek w UE
Cypr (70)
Malta (96)
Litwa (174)
Bułgaria (194)
Grecja (275)

70 proc. wszystkich stacji ładowania w Unii Europejskiej znajduje się w trzech krajach Europy Zachodniej: Holandii (66 665), Francji (45 751) i Niemczech (44 538). Odpowiadają łącznie za 23 proc. całej powierzchni UE. Pozostałe 30 proc. jest rozlokowane na terenie 77 proc. powierzchni zjednoczonej Europy. Przykładem może być np. Rumunia, która jest około sześć razy większa niż Holandia. Mimo to posiada 493 punkty ładowania, czyli zaledwie 02, proc. w odniesieniu do całości UE.

CZYTAJ TAKŻE: Dania chce zakazu sprzedaży spalinowych aut w całej Unii Europejskiej

Tu i Teraz
Szef Toyoty dachował Yarisem podczas otwarcia ośrodka badawczego. Film z wypadku
Tu i Teraz
Wojna celna UE z Chinami? Są cła na elektryki z Chin. Na liście partner Izery
Tu i Teraz
Wyprzedzający ruch Volvo. Produkcja ma zostać przeniesiona z Chin do Belgii
Tu i Teraz
Pierwszy odbył się w 1905 r. Teraz oficjalnie to koniec salonu samochodowego w Genewie
Tu i Teraz
Policyjny radiowóz uszkodził śmigłowiec LPR, który wylądował do wypadku na A2
Tu i Teraz
Był Mercedes będzie Maxeed. Kolejny "rosyjski" samochód chińskiej produkcji