Raport „Floty samochodów kluczem do elektromobilności” przygotowany przez PKO Leasing na współpracy z Masterlease oraz Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych, zawiera wyniki zleconego przez PKO Bank Polski i PKO Leasing badania na temat podejścia Małych i Średnich Przedsiębiorstw (MŚP) do elektromobilności. Wnioski z niego są dość obiecujące. Już w tym momencie 20 proc. respondentów (firm z sektora MŚP) rozważa zmianę flotowych pojazdów na warianty hybrydowe typu plug-in i elektryczne. Nie oznacza to jednak, że teraźniejszość jest optymistyczna. Z badania wynika, że 2 proc. firm z sektora MŚP deklaruje korzystanie z samochodów w pełni elektrycznych (5 proc. w podmiotach średniej wielkości), 3 proc. z hybryd typu plug-in, a co 10 przedsiębiorca eksploatuje klasyczną hybrydę. Oznacza to, że najwięcej wykorzystuje się jeszcze aut o napędzie konwencjonalnym. Autorzy raportu zaznaczają jednak, że trendy dość szybko ulegają zmianie.

CZYTAJ TAKŻE: Elektrykiem za darmo po płatnej autostradzie

""

fot. Iven Bambot

moto.rp.pl

Przykładem mogą być respondenci, którzy na co dzień mają styczność z elektromobilnością. 28 proc. posiadaczy hybryd plug-in i 26 proc. samochodów w pełni elektrycznych opowiada się za zakupem kolejnego pojazdu o tym samym napędzie, w ciągu najbliższych 12 miesięcy. 21 i 20 proc. ogółu przedsiębiorców nie wyklucza włączenia do firmowej floty odpowiednio hybryd plug-in i w pełni elektrycznych aut. Głównymi barierami przez zmianą technologii w sektorze MŚP jest m.in. niewystarczająca infrastruktura ładowania, wysokie koszty zakupu, krótka trwałość, długi czas ładowania baterii oraz brak dopasowanych potrzeb programów wsparcia. Wśród wskazywanych zachęt wymienia się natomiast dofinansowania i dopłaty (ponad 75 proc.), miesięczne opłaty porównywalne z autami spalinowymi (64 proc.) oraz ułatwienia w ruchu miejskim (60 proc.).

CZYTAJ TAKŻE: TOPR będzie jeździł elektrycznymi Skodami Enyaq