Hałas na obwodnicy Warszawy. Opinia eksperta ds. akustyki

Obwodnice miast to krok w stronę poprawy bezpieczeństwa i płynności ruchu. Jednak mniejsze zagrożenie wypadkami przekształciło się w problem z nadmierną emisją hałasu, który przy dłuższej ekspozycji może być szkodliwy dla zdrowia.

Publikacja: 19.02.2021 12:42

Hałas na obwodnicy Warszawy. Opinia eksperta ds. akustyki

Foto: Fot. AdobeStock

W Polsce powstaje coraz więcej obwodnic miast. „Program budowy 100 obwodnic” w latach 2020-2030 zakłada, że powstanie ich ok. 830 km – podała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Obecnie w realizacji są 3 tego typu drogi (19,9 km), w przetargu jest kolejnych 10 (87,2 km), a w przygotowaniu 87 (ok. 749,5 km). W ostatnim czasie do użytku oddano fragment Południowej Obwodnicy Warszawy. Dla kierowców była to długo wyczekiwana chwila. Inaczej to postrzegają mieszkańcy części dzielnic Wilanowa i Wawra, którym zaczął doskwierać nadmierny hałas. Problem stał się na tyle poważny, że Komisja Rozwoju Rady Dzielnicy Wawer poświęciła temu zagadnieniu całe spotkanie. Wojciech Godlewski (KO), przewodniczący komisji, zwrócił uwagę, że lista zgłaszających problem liczy już ponad 800 mieszkańców. Zaznaczył też, że powracającymi wątkami są braku ciągłości ekranów akustycznych oraz materiał, z którego wykonano nawierzchnię drogi – podał portal TVN Warszawa.

CZYTAJ TAKŻE: Cztery kolejne umowy na budowę drogi Via Carpatia

Okazuje się, że w dużej mierze nadmierna emisja hałasu jest wynikiem zastosowanej nawierzchni. Jej betonowy wariant nigdy nie uzyska takiej gładkości jak w przypadku asfaltu, a przez to jest m.in. głośniejsza. Jak tłumaczyła Iwona Wadecka, kierowniczka projektu z GDDKiA – Decyzje odnośnie tego, że mamy stosować nawierzchnie betonowe były odgórne, zapadały globalnie dla całego kraju. Beton pojawiał się we wszystkich kontraktach, które w tym okresie były realizowane. Nie jest to przypadkowe. W innych krajach Europy takie rozwiązania się sprawdzają. Jest to też działanie na „równoważenie gospodarki” – stwierdziła Wadecka.

""

Foto: moto.rp.pl

Rozwiązaniem problemu mogłoby być wprowadzenie ograniczenia prędkości na danym odcinku. Jednak GDDKiA nie pozostawiło w tej kwestii złudzeń. Trasa została zaprojektowana zgodnie z zasadami i przystosowana do ograniczenia 100 km/h. Bardziej restrykcyjne limity mogłoby zostać wprowadzone w sytuacji, kiedy wymaga tego ukształtowanie terenu lub ograniczona widoczność, których tutaj nie ma. Zarzut padł również w stronę kierujących. Niestety mało który jeździ tam z dozwoloną prędkością, a jak łatwo się domyślić im szybciej tym głośniej.

Mieszkańcy, którzy na co dzień muszą się zmagać ze zwiększonym hałasem stwierdzili, że liczba ekranów dźwiękochłonnych jest zbyt mała. – Projekt powstał dawno, ekrany zaprojektowano zgodnie z decyzją ZRID w wyniku analizy akustycznej. Ekrany nie były wykonane arbitralnie, są zgodne z przepisami, decyzjami i pozwoleniem na budowę – odpowiedział na zarzuty mieszkańców Rafał Chrostowski z Warbudu. Analiza porealizacyjna – która jest standardową procedurą – zostanie przeprowadzona po roku od oddania całej trasy. W przypadku tego odcinka nastąpi to w momencie zakończenia i przekazania do użytku tunelu pod Warszawskim Ursynowem. Wtedy wybrana przez Dyrekcję firma zacznie pomiary, które zapewne potrwają kilka miesięcy. Po tym okresie zapadnie werdykt czy droga wymaga dodatkowego wyciszenia czy też nie. Problem nadmiernego hałasu skarżył się Burmistrz Wilanowa Ludwik Rakowski w wywiadzie dla „Gazety Stołecznej”. Jak podano chciałby, aby na wilanowskim odcinku zastosowano odcinkowy pomiar prędkości. Podkreślał również, że wielokrotnie prosił o ekrany dźwiękochłonne, ale bez skutecznie.

""

Fot. AdobeStock

Foto: moto.rp.pl

Poprosiliśmy o komentarz w tej sprawie Jerzego Herse eksperta ds. akustyki z firmy Nyquista Acoustic Design. W obszernej odpowiedzi dowiedzieliśmy się, że: „Dla GDDKiA jest zobowiązujące Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r. poz. 112). Rozporządzenie to określa maksymalne poziomy hałasu emitowane przez drogi dla pory dnia i nocy, mierzone przy fasadzie budynku podlegającego ochronie. W przypadku domów mieszkalnych jednorodzinnych maksymalny dopuszczalny poziom to LA eq ≤ 61 dB dla pory dnia oraz 56 dB w porze nocnej (po godz. 22). W budynkach wielorodzinnych jest to odpowiednio 65 dB w ciągu dnia oraz 56 dB w nocy. Nie możemy jednak przeprowadzić takich pomiarów sami. Aby mogły być podstawą do stwierdzenia przekroczeń, musi je wykonać firma posiadająca niezbędne akredytacje, przy użyciu certyfikowanego sprzętu oraz z zastosowaniem procedur określonych w normach. Tylko takie pomiary można uznać za wiarygodne i powtarzalne. Wg. GDDKiA badania skuteczności obecnie zainstalowanych ekranów akustycznych będą wykonane dopiero po upływie roku od oddania inwestycji. Wcześniej takie pomiary może zlecić np. poszkodowana gmina lub dzielnica m.st. Warszawy. Jeżeli takie badania wykażą przekroczenia norm, decyzje o budowie dodatkowych ekranów (lub wymianie istniejących) może wydać Marszałek Województwa Mazowieckiego. W obu przypadkach procedura jest czasochłonna i może potrwać nawet rok”.

CZYTAJ TAKŻE: Drogi ekspresowe pozostaną bezpłatne – uspokaja Ministerstwo Infrastruktury

Oznacza to, że przez najbliższy czas (czyli nawet do dwóch lat) sprawa może utknąć w martwym punkcie. Wszystko zależy od analiz porealizacyjnych. Do tego czasu mieszkańcy mogą jedynie wnioskować o ograniczenie dopuszczalnej prędkości na trasie w pobliżu terenów zabudowanych (ale po wyjaśnieniach GDDKiA, raczej to się nie stanie) lub wymienić w domach okna na warianty o większej izolacyjności akustycznej (dźwiękoszczelne). – Przekroczenia hałasu to poważny problem, którego nie należy lekceważyć. Długotrwała ekspozycja na hałas może prowadzić do trwałego uszczerbku na zdrowiu w postaci np. bezsenności, nerwicy, nadciśnienia czy chorób serca – podkreślił Herse.

W Polsce powstaje coraz więcej obwodnic miast. „Program budowy 100 obwodnic” w latach 2020-2030 zakłada, że powstanie ich ok. 830 km – podała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Obecnie w realizacji są 3 tego typu drogi (19,9 km), w przetargu jest kolejnych 10 (87,2 km), a w przygotowaniu 87 (ok. 749,5 km). W ostatnim czasie do użytku oddano fragment Południowej Obwodnicy Warszawy. Dla kierowców była to długo wyczekiwana chwila. Inaczej to postrzegają mieszkańcy części dzielnic Wilanowa i Wawra, którym zaczął doskwierać nadmierny hałas. Problem stał się na tyle poważny, że Komisja Rozwoju Rady Dzielnicy Wawer poświęciła temu zagadnieniu całe spotkanie. Wojciech Godlewski (KO), przewodniczący komisji, zwrócił uwagę, że lista zgłaszających problem liczy już ponad 800 mieszkańców. Zaznaczył też, że powracającymi wątkami są braku ciągłości ekranów akustycznych oraz materiał, z którego wykonano nawierzchnię drogi – podał portal TVN Warszawa.

Pozostało 83% artykułu
Tu i Teraz
Kulturowa rewolucja w Hyundaiu. Pierwszy cudzoziemiec pokieruje koreańskim koncernem
Tu i Teraz
Bytom z odcinkowym pomiarem prędkości. Utrudnienia na obwodnicy Aglomeracji Śląskiej
Tu i Teraz
Restart Jaguara z nowym logotypem. Nie każdemu się spodoba
Tu i Teraz
Elon Musk rośnie w siłę. Większy stan konta i polityczna kariera
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Tu i Teraz
Niemiecka marka motoryzacyjna przenosi produkcję do Tajlandii