Za 4 lata kupimy samochód zbudowany przez Apple

Wprowadzając do sprzedaży iPhone’a, Apple dokonało niekwestionowanego przełomu na rynku telefonów komórkowych. Teraz koncern z Coupertino może dokonać ponownego przewrotu tym razem w branży motoryzacyjnej.

Publikacja: 07.02.2021 08:13

Za 4 lata kupimy samochód zbudowany przez Apple

Foto: moto.rp.pl

Projekt zbudowania elektrycznego Apple Car (Project Titan), o którym plotki krążą już od lat, miałby się wreszcie urzeczywistnić. Według raportu Reutersa, produkcja samochodu może się pojawić na rynku w 2024 roku. Kluczowym elementem strategii koncernu ma być innowacyjna bateria. Miałaby konstrukcję monokomórkową, zwiększającą pojemność poszczególnych ogniw, przy tym wykorzystującą bardziej efektywny materiał. Apple bada już możliwości akumulatorów litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP). Taką technologię baterii również planowała Tesla. Akumulatory LFP oferują co prawda niższą gęstość energii przez niższe napięcie w porównaniu do innych typów baterii, ale są mniej podatne na przegrzanie i nie zawierają kobaltu. Ze względu na swoją trwałość i dużą liczbę cykli ładowania i rozładowania często wykorzystywane są do zastosowań motoryzacyjnych. Niewykluczone, że sama bateria do Apple Car mogłaby okazać się tańsza w porównaniu do akumulatorów obecnie produkowanych.

CZYTAJ TAKŻE: Z Apple na szefa Ferrari

Producent iPhone’a pracuje nad własnym autem już od 6 lat. Jednak wcześniej dopatrywano się prac głównie nad autonomicznym systemem prowadzenia, który zostałby wdrożony we współpracy z innym producentem samochodów. Sytuacja zmieniła się w 2019 r., gdy dokonano radykalnej rekonstrukcji zespołu pracującego nad projektem. Teraz mówi się już o samochodzie marki Apple. Choć należy się spodziewać, że firma będzie polegać na partnerze produkcyjnym przy budowie pojazdu.

""

Nikt nie wie jak będzie wyglądać Apple Car. W sieci krążą najróżniejsze wizualizacje.

moto.rp.pl

Jest bardzo prawdopodobne, że w Apple Car znajdą się elementy podobne do tych, jakie znalazły się w najnowszym modelu iPhone’a oraz iPada. Chodzi o czujniki Lidar do skanowania odległości zastosowane w aparacie fotograficznym obu mobilnych urządzeń. Według specjalistycznego serwisu 9to5Mac, Apple podobno współpracuje z partnerami zewnętrznymi w zakresie elementów systemu pojazdu, w tym właśnie czujników Lidar.

CZYTAJ TAKŻE: Musk chciał sprzedać Teslę Apple’owi

Raport Reutersa zastrzega, że rozpoczęcie produkcji Apple Car może zostać przesunięte na 2025 r. z powodu opóźnień spowodowanych pandemią koronawirusa. Pojawiają się także wątpliwości, czy firma nie mająca doświadczenia w przemyśle motoryzacyjnym może z sukcesem podjąć się produkcji samochodu. Z drugiej strony, w przypadku Apple są ku temu dwa kluczowe elementy: z jednej strony ogromne zaawansowanie technologiczne, z drugiej – praktycznie nieprzebrane zasoby finansowe.

""

moto.rp.pl

Partnerstwo Apple i Hyundai potwierdza także CNBC. Planowana umowa ma być warta 3,6 mld dolarów. Produkcja odbywałaby się w zakładzie Kia Motors w West Point w stanie Georgia. Raport CNBC sugeruje ponadto, że pierwszy elektryczny Apple Car może być samochodem autonomicznym, kierowanym początkowo do firm, nie do konsumentów. – Będą to autonomiczne, elektryczne pojazdy zaprojektowane do jazdy bez kierowcy i skoncentrowane na ostatniej mili – podaje 9TO5Mac. Może to oznaczać, że samochody Apple, przynajmniej początkowo, mogłyby skupić się na operacjach dostarczania paczek.

Projekt zbudowania elektrycznego Apple Car (Project Titan), o którym plotki krążą już od lat, miałby się wreszcie urzeczywistnić. Według raportu Reutersa, produkcja samochodu może się pojawić na rynku w 2024 roku. Kluczowym elementem strategii koncernu ma być innowacyjna bateria. Miałaby konstrukcję monokomórkową, zwiększającą pojemność poszczególnych ogniw, przy tym wykorzystującą bardziej efektywny materiał. Apple bada już możliwości akumulatorów litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP). Taką technologię baterii również planowała Tesla. Akumulatory LFP oferują co prawda niższą gęstość energii przez niższe napięcie w porównaniu do innych typów baterii, ale są mniej podatne na przegrzanie i nie zawierają kobaltu. Ze względu na swoją trwałość i dużą liczbę cykli ładowania i rozładowania często wykorzystywane są do zastosowań motoryzacyjnych. Niewykluczone, że sama bateria do Apple Car mogłaby okazać się tańsza w porównaniu do akumulatorów obecnie produkowanych.

Tu i Teraz
30 rocznica śmierci Ayrtona Senny. Czarny weekend w Imoli
Tu i Teraz
Orlen obniży ceny paliw na majówkę. Promocja tylko dla wybranych klientów
Tu i Teraz
Warszawa tak się rozrosła, że mylą ją z Miami. Wpadka w materiale promocyjnym
Tu i Teraz
Problemy z Teslą Cybertruck. Wstrzymana produkcja przez... mydło
Tu i Teraz
Rolnicy protestują. Na 24 godziny zablokowali trasę S3
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO