Zwolnienie z akcyzy dla hybryd, ale nie wszystkich

Zwolnienie z podatku akcyzowego dla pojazdów hybrydowych typu PHEV (z możliwością ładowania z gniazdka) zostało przedłużone o dwa lata – podaje IBRM Samar. Nowy przepis nie dotyczy jednak każdego tego typu auta.

Publikacja: 30.12.2020 08:58

Zwolnienie z akcyzy dla hybryd, ale nie wszystkich

Foto: moto.rp.pl

Popularność samochodów hybrydowych typu plug-in (PHEV) cały czas rośnie. Zgodnie z licznikiem elektromobilności wydawanym przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA), w okresie od stycznia do listopada 2020 roku, zarejestrowanych zostało 4082 modeli PHEV (hybryda plug-in) oraz 4043 BEV (napęd czysto elektryczny). Jest to znaczący wzrost w stosunku do zeszłego roku – w tym samym okresie 2019 roku, liczba zakupionych PHEVów wyniosła 1579 sztuk.

CZYTAJ TAKŻE: Hybryda czy hybryda plug-in? Czym się różnią, jak działają

Taki trend może wiązać się z ulgą podatku akcyzowego. Dzięki temu producenci pojazdów (teoretycznie) mogą nieco obniżać cenę aut, co przekłada się na lepszą sprzedaż. Jednak zerowa stawka podatku akcyzowego nie dotyczy każdego samochodu hybrydowego typu plug-in. Rząd wprowadzając ten przepis (obowiązuje do 1 stycznia 2021 roku) postanowił nie dofinansowywać zakupu droższych pojazdów, które posiadają silniki spalinowe o objętości większej niż 2 litry.

""

Audi A8 w wersji plug-in hybryd nie załapie się na ulgi podatkowe.

Foto: moto.rp.pl

Jak informował IBRM Samar, w połowie listopada rząd podjął pracę nad przedłużeniem terminu obowiązywania tej ulgi podatkowej. Na zapytanie w tej sprawie, Ministerstwo Finansów odpowiedziało: „regulacje w zakresie wydłużenia zwolnienia dla hybryd PHEV o poj. sinika 2 l. i mniejszej znajdują się w procedowanej w Senacie ustawie z 27 listopada 2020r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw”. Zgodnie z zapisami tej ustawy, w Artykule 3 przewiduje się wydłużenie terminu zwolnienia z podatku akcyzowego od 1 stycznia 2021 roku do 31 grudnia 2022 roku.

""

Suzuki Across to hybryda plug-in z pojemnością do 2 litrów.

Foto: moto.rp.pl

Klasyczne hybrydy wyposażone w silnik spalinowy o objętości skokowej powyżej 2-litrów, ale nie większej niż 3,5-litra, mają 50-procentową ulgę. Oznacza to, że klienci decydujący się na takie auto muszą uregulować podatek akcyzowy w wysokości 9,3 proc. (normalnie jego wysokość to 18,6 proc.). W odniesieniu do pojazdów hybrydowych z jednostkami spalinowymi o objętości silnika 2-litów lub mniejszej, stawka wynosi 1,55 proc. (normalnie 3,1 proc.). Obniżka akcyzy o 50 proc. dotyczy także hybryd plug-in o pojemności sinika powyżej 2 litrów – podaje IBRM Samar. Od początku roku z preferencyjnej stawki podatku akcyzowego korzystają także miękkie hybrydy – MHEV.

CZYTAJ TAKŻE: Test | Skoda Superb Combi iV Plug-in Hybrid L&K: Komfort w wersji eko

""

Toyota Yaris.

Foto: moto.rp.pl

Popularność samochodów hybrydowych typu plug-in (PHEV) cały czas rośnie. Zgodnie z licznikiem elektromobilności wydawanym przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA), w okresie od stycznia do listopada 2020 roku, zarejestrowanych zostało 4082 modeli PHEV (hybryda plug-in) oraz 4043 BEV (napęd czysto elektryczny). Jest to znaczący wzrost w stosunku do zeszłego roku – w tym samym okresie 2019 roku, liczba zakupionych PHEVów wyniosła 1579 sztuk.

CZYTAJ TAKŻE: Hybryda czy hybryda plug-in? Czym się różnią, jak działają

Pozostało 81% artykułu
Tu i Teraz
Kulturowa rewolucja w Hyundaiu. Pierwszy cudzoziemiec pokieruje koreańskim koncernem
Tu i Teraz
Bytom z odcinkowym pomiarem prędkości. Utrudnienia na obwodnicy Aglomeracji Śląskiej
Tu i Teraz
Restart Jaguara z nowym logotypem. Nie każdemu się spodoba
Tu i Teraz
Elon Musk rośnie w siłę. Większy stan konta i polityczna kariera
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Tu i Teraz
Niemiecka marka motoryzacyjna przenosi produkcję do Tajlandii