Goodyear powraca do motosportu

Goodyear triumfalnie powrócił do motosportu startując w najbardziej prestiżowym wyścigu długodystansowym na świecie. Dwa zespoły z samochodami wyposażonymi w opony tej marki stanęły na podium w tegorocznym 24-godzinnym wyścigu Le Mans, a nad europejskimi zawodami po 80 latach znów pojawił się zwycięski sterowiec Goodyear Blimp.

Publikacja: 18.10.2020 21:28

Goodyear powraca do motosportu

Foto: moto.rp.pl

Tegoroczny wyścig 24h Le Mans był pierwszym od decyzji powrotu Goodyeara do międzynarodowych sportów motorowych, która zapadła w zeszłym roku. Dwa z partnerskich zespołów zajęły miejsca na podium po ciężkiej, 24-godzinnej walce. Brytyjski zespół JOTA zajął drugie miejsce w klasie LMP2, a francuski Panis Racing przekroczył linię mety jako trzeci. Inny zespół partnerski Goodyeara, Algarve Pro Racing w kontrastowych czarno-białych barwach, ukończył wyścig na ósmym miejscu.

CZYTAJ TAKŻE: Goodwood Festival of Speed: Motoryzacyjne niebo

""

Foto: moto.rp.pl

24h Le Mans, najtrudniejszy na świecie wyścig długodystansowy, jest najlepszym miejscem, gdzie marki samochodowe mogą zaprezentować skuteczność i trwałość najnowszych technologii. Zdarza się, że nawet największe koncerny świata mimo potężnych funduszy i zaawansowanych przygotowań wracają z tego wyścigu pokonani. Każdy element samochód musi wytrzymać 24-godzinną gonitwę na pełnych obrotach, a opony stanowią w tym wyścigu kluczowy element. W tej dyscyplinie trzeba znaleźć właściwy balans pomiędzy przyczepnością opony a jej trwałością. LMP2 to jedyna kategoria w Le Mans z otwartą konkurencją opon. Opony Goodyeara wybrało pięć z 24 zespołów startujących w tej klasie i aż dwa miejsca na podium zajęły zespoły startujące na oponach marki Goodyear.

""

Foto: moto.rp.pl

Mike McGregor, kierownik programu wytrzymałościowego w Goodyear, stwierdził: „Prace rozwojowe, które przeprowadziliśmy bezpośrednio z zespołami były niezwykle cenne, podobnie jak trzecia mieszanka typu „B”, którą zaprojektowaliśmy specjalnie dla Le Mans – okazała się bardzo wytrzymała przez cały czas trwania wyścigu.” Goodyear opracował w centrach innowacji w Hanau (Niemcy) i Colmar-Berg (Luksemburg) nową gamę opon dedykowaną do Długodystansowych Mistrzostwa Świata (WEC), w tym 24-godzinnego wyścigu Le Mans. Ogumienie to zostało stworzone wraz z najnowszą linią produktów Goodyear Eagle F1 SuperSport przeznaczoną dla samochodów drogowych. Dzięki temu kierowcy cywilnych samochodów mogą się cieszyć technologią opracowaną dla motosportu.

""

Foto: moto.rp.pl

Mistrzostwa Świata w Wyścigach Długodystansowych FIA obejmują zmagania rozgrywane na czterech kontynentach, a sezon kończy walka na torze Le Mans, którą samochody wyposażone w opony Goodyear wygrały w historii czternaście razy. Gromadzący ponad 250 000 widzów wyścig Le Mans jest jedną z największych jednorazowych imprez sportowych na świecie, a sport motorowy pozostaje wciąż jednym z najpopularniejszych na świecie.

""

Foto: moto.rp.pl

Mimo, że tego nie widać opony przeszły w ciągu ostatnich lat rewolucyjny rozwój. Jak podkreśla z westchnieniem rajdowy mistrz świata i kierowca testowy Walter Rohrl gdyby 20 lat temu miał do dyspozycji opony produkowane obecnie inaczej mógłby dostrajać zawieszenia w samochodach. W przypadku najnowszych opon już nie trzeba wybierać pomiędzy sportem i komfortem. Najnowsze modele dzięki nowym materiałom sprawdzają się w samochodach z dużą mocą, ale jednocześnie zapewniają wygodę w codziennej eksploatacji. Ogromne znaczenie dla rozwoju opon mają doświadczenia zdobyte w sporcie. Udział z wyścigach wiąże się z rywalizacją, a co za tym idzie oznacza znacznie większe środki są przeznaczane na rozwój. Podczas zawodów można badać nowe technologie, a ekstremalne warunki znacznie przyspieszają postęp.

""

Foto: moto.rp.pl

Choć bardzo trudno zbadać jak bardzo sukcesy w motosporcie wpływają na popularność opon to jednak stare porzekadło mówi „wygraj w niedzielę, sprzedaj w poniedziałek”. Goodyear ma wyjątkowo bogatą historię w sportach motorowych. Oprócz czternastu zwycięstw w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, opony marki przyczyniły się do zdobycia 368. Grand Prix Formuły 1 – rekordu, który wciąż pozostaje niepokonany. Producent ma również duże doświadczenie w wyścigach samochodów sportowych po dziesięcioleciach sukcesów w amerykańskich zawodach IMSA. Już u zarania motoryzacji Goodyear zdał sobie sprawę, że sporty motorowe to obszar, w którym można uczyć się i rozwijać. Pozostaje to prawdą do dziś i stanowi podstawę filozofii Goodyear Racing.

""

Foto: moto.rp.pl

Drugie zwycięstwo Goodyear w wyścigu Le Mans w 1966 roku stało się jednym z jego najbardziej znanych. Przypomina o tym film „Le Mans ‘66” (nazywany „Ford przeciwko Ferrari”), który przybliża publiczności historię triumfalnego, ale kontrowersyjnego zwycięstwa Bruce’a McLarena i Chrisa Amona, którzy swój sukces osiągnęli dzięki zmianie opon podczas wyścigu na Goodyear.

""

Carroll Shelby, 24 Hours of Le Mans, Le Mans, 20 June 1965.

Foto: moto.rp.pl

Mike Rytokoski, wiceprezes Goodyear ds. marketingu w Europie, powiedział: „Opowieść o zwycięstwie Forda w wyścigu Le Mans w 1966 r. to historia ducha pasji, osiągów i innowacyjności Goodyeara. Nasza chęć podtrzymania tych wartości była kluczem do decyzji o powrocie do europejskich i międzynarodowych wyścigów, a szansa na kolejne zwycięstwa w wyścigach Le Mans jest bardzo ekscytująca”. Nic dziwnego, że taka produkcja jak „Le Mans ‘66” budzi w ludziach chęć powtórnego przeżycia emocji jakie towarzyszyły wyścigom w latach 60.

CZYTAJ TAKŻE: Zużyte opony – jak je rozpoznać? 6 wskazówek

Tegoroczny wyścig 24h Le Mans był pierwszym od decyzji powrotu Goodyeara do międzynarodowych sportów motorowych, która zapadła w zeszłym roku. Dwa z partnerskich zespołów zajęły miejsca na podium po ciężkiej, 24-godzinnej walce. Brytyjski zespół JOTA zajął drugie miejsce w klasie LMP2, a francuski Panis Racing przekroczył linię mety jako trzeci. Inny zespół partnerski Goodyeara, Algarve Pro Racing w kontrastowych czarno-białych barwach, ukończył wyścig na ósmym miejscu.

Pozostało 91% artykułu
Tu i Teraz
Restart Jaguara z nowym logotypem. Nie każdemu się spodoba
Tu i Teraz
Elon Musk rośnie w siłę. Większy stan konta i polityczna kariera
Tu i Teraz
Niemiecka marka motoryzacyjna przenosi produkcję do Tajlandii
Tu i Teraz
Na stacjach jest już nowe paliwo. Sprawdź czy tankujesz je do zbiornika
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Tu i Teraz
Kulturowa rewolucja w Hyundaiu. Pierwszy cudzoziemiec pokieruje koreańskim koncernem