Testy fotoradarów na moście Poniatowskiego

W ostatnich dniach ma moście Poniatowskiego w Warszawie odbyły się testy fotoradarów. Próby zakończyły się sukcesem, a kierowcy znacząco zwolnili. Żółte skrzynki już niedługo zostaną zamontowane tam na stałe. Póki co trwa przetarg na sześć takich urządzeń.

Publikacja: 24.09.2020 20:01

Testy fotoradarów na moście Poniatowskiego

Foto: moto.rp.pl

Badania przeprowadzone dwa lata temu na kilkudziesięciu ulicach Warszawy dowodzą, że wśród 3,5 mln zarejestrowanych przejazdów, większość nie trzymała się ustalonego limitu. Ok. 800 tys. z nich dotyczyło przekroczenia prędkości o ponad 10 km/h, a ok. 28 tys. o 50 km/h. Co więcej okazało się, że są też miejsca, gdzie tylko nieliczni stosują się do wytycznych. Problem ten dotyczy również mostu Poniatowskiego.

CZYTAJ TAKŻE: Warszawa zamówiła 70 autobusów zasilanych gazem

O takim stanie rzeczy drogowcy wiedzą od długiego czasu. Na tym moście ze względu na zabytkowe budowle nie można od tak po prostu postawić radarów. Po śmiertelnym wypadku z udziałem rowerzystki w 2018 roku, miasto postanowiło jakoś rozwiązać problem. Otrzymano zgodę od Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków i możliwe było wszczęcie postępowania przetargowego na sześć fotoradarów. Jego zakończenie zaplanowano na 5 października br. Po tym terminie Zarząd Dróg Miejskich (ZDM) wybierze najlepszą ofertę. Docelowo urządzenia mają być zlokalizowane po północnej i południowej stronie mostu m.in. w pobliżu wieżyc i przystanków tramwajowych po lewobrzeżnej stronie.

""

moto.rp.pl

Jeszcze przed oficjalnym zakończeniem przetargu, odbyły się testy fotoradarów. Jedna z firm biorąca udział postępowaniu, sprawdzała m.in. czy parametry i konstrukcja mostu nie wpływają na pracę fotoradarów i nie powodują błędnych wskazań. Po całodniowych próbach zauważono wymierne skutki tych działań i zaobserwowano znaczące spowolnienie ruchu. – Dokonywane pomiary nie były wiążące – jeśli ktoś przekroczył prędkość, uszło mu to na sucho. Informowało o tym zresztą wprowadzone odpowiednie oznakowanie. Kierowcy jednak widząc żółte „skrzynki”, jechali w tym miejscu wolniej niż zwykle. Instalacja urządzeń była bezinwazyjna – tłumaczy Zarząd Dróg Miejskich dla portalu warszawa.naszemiasto.pl.

CZYTAJ TAKŻE: Tunel pod Warszawą dopiero w przyszłym roku

Wprowadzenie fotoradarów to nie wszystkie zmiany jakie zajdą na moście Poniatowskiego. Zgodnie z zapowiedziami ZDM, rowerzyści najprawdopodobniej przeniosą się z chodników na drogę. – To byłby dobry początek zmian, który pozwalałby egzekwować od rowerzystów jazdę po jezdni (dziś boją się pędzących aut i wysokiego krawężnika), co uwolniłoby od nich chodniki, które tylko miejscami są szerokie, ale np. przy wieżycach mostu mają raptem kilkadziesiąt centymetrów szerokości” – tłumaczył w sierpniu ZDM.

Badania przeprowadzone dwa lata temu na kilkudziesięciu ulicach Warszawy dowodzą, że wśród 3,5 mln zarejestrowanych przejazdów, większość nie trzymała się ustalonego limitu. Ok. 800 tys. z nich dotyczyło przekroczenia prędkości o ponad 10 km/h, a ok. 28 tys. o 50 km/h. Co więcej okazało się, że są też miejsca, gdzie tylko nieliczni stosują się do wytycznych. Problem ten dotyczy również mostu Poniatowskiego.

CZYTAJ TAKŻE: Warszawa zamówiła 70 autobusów zasilanych gazem

Pozostało 80% artykułu
Tu i Teraz
Elon Musk: "Europejski Cybertruck będzie wyglądał inaczej niż ten w USA"
Tu i Teraz
Dzisiaj startuje rozbudowa trzeciego pasa na A2. Kierowcy utkną w korkach przez 18 miesięcy
Tu i Teraz
Włochy są mistrzem Europy. Osiągają rekordowe przychody z kontroli prędkości
Tu i Teraz
Volkswagen przesunie miliardy z budżetu aut elektrycznych na rozwój silników spalinowych
Akcje Specjalne
Mapa drogowa do neutralności klimatycznej
Tu i Teraz
Szef Toyoty dachował Yarisem podczas otwarcia ośrodka badawczego. Film z wypadku
Tu i Teraz
Wojna celna UE z Chinami? Są cła na elektryki z Chin. Na liście partner Izery