Autostrada tańsza od drogi ekspresowej

Budowa dróg nie jest tania. Jednak do tej pory określano, że to autostrada jest najdroższą inwestycją. Okazuje się jednak, że tak nie jest – tak podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Publikacja: 05.09.2020 14:18

Autostrada tańsza od drogi ekspresowej

Foto: moto.rp.pl

Według danych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) koszt wybudowania jednego kilometra autostrady jest z przedziału 36,4-50,6 mln zł. Tak duże rozbieżności są wynikiem okresu podpisywania umów oraz robót koniecznych do wykonania na danych odcinkach. Najtańsza jak na razie była budowa autostrady A2 pomiędzy węzłem Lubelska a obwodnicą Mińska Mazowieckiego. Z kolei przebudowywana do parametrów trzypasmowej autostrady, droga krajowa nr 1 kosztuje średnio ok. 38 mln zł/km. Jest to jednak o wiele mniej niż na odcinku od węzła Radomsko do granicy województwa łódzkiego i śląskiego. Tam średnia cena za 1 km wynosi 51,5 mln zł. Różnice wynikają z konieczności wybudowania o wiele większej liczby obiektów inżynierskich.

""

moto.rp.pl

W przypadku dróg ekspresowych średni koszt ich budowy jest większy niż dla autostrad. GDDKiA wyceniło to na 41 mln złotych za kilometr. Dyrekcja podaje jednak, że „uśredniona wartość jest zawyżona przez odcinki z tunelami, mostami i estakadami lub rozbudowywane węzły, jak w przypadku Południowej Obwodnicy Warszawy w ciągu S2 to prawie 282 mln zł za odcinek „tunelowy” na Ursynowie lub 123 mln zł za kilometr w przypadku odcinka z mostem przez Wisłę”.

CZYTAJ TAKŻE: Chińczycy znów chcą nam budować drogi

Okazuje się również, że najtańsza nie jest droga S1 – obejście miejscowości Węgierska Górka. Wszystko przez zaplanowane na tym odcinku tunele (ok. 160 mln zł). Na S3 też nie jest lepiej. Droga pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą (również z budową tuneli) wyceniona została na 102 mln zł, a S52 (Modlin – Kraków Mistrzejowice) na ok 119 mln zł/km.

""

moto.rp.pl

– Gdyby nie te kosztowne odcinki, to średni koszt budowy 1 km drogi ekspresowej wyniósłby ok. 35 mln zł – stwierdza GDDKiA. Analiza kosztów budowy dróg pokazuje, że na chwilę obecną to drogi ekspresowe są porównywalne albo nawet i droższe od autostrad, pod względem kosztów budowy. Wszystko jest wynikiem m.in. liczby obiektów inżynierskich czy ulokowania drogi. Można też stwierdzić, że skoro nie ma różnic to, dlaczego nie robić tylko autostrad. Mogłoby się okazać w ostatecznym podsumowaniu, że jest to tańsze rozwiązanie niż drogi ekspresowe, których w Polsce ma powstać jeszcze ponad 3 tys. km.

CZYTAJ TAKŻE: Gierkówka stanie się trzypasmową autostradą!

Według danych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) koszt wybudowania jednego kilometra autostrady jest z przedziału 36,4-50,6 mln zł. Tak duże rozbieżności są wynikiem okresu podpisywania umów oraz robót koniecznych do wykonania na danych odcinkach. Najtańsza jak na razie była budowa autostrady A2 pomiędzy węzłem Lubelska a obwodnicą Mińska Mazowieckiego. Z kolei przebudowywana do parametrów trzypasmowej autostrady, droga krajowa nr 1 kosztuje średnio ok. 38 mln zł/km. Jest to jednak o wiele mniej niż na odcinku od węzła Radomsko do granicy województwa łódzkiego i śląskiego. Tam średnia cena za 1 km wynosi 51,5 mln zł. Różnice wynikają z konieczności wybudowania o wiele większej liczby obiektów inżynierskich.

Tu i Teraz
Porsche brakuje części. Wyprodukuje mniej samochodów i musi skorygować prognozę
Tu i Teraz
Luksusowe auto za kryptowalutę. Ferrari pozwala europejskim klientom płacenie w Bitcoinach
Tu i Teraz
Kończy się dobra passa polskiego przemysłu motoryzacyjnego
Tu i Teraz
Ceglany piec ogrzewany wodorem. Tak Toyota piecze pizzę
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Tu i Teraz
Serbia chce udostępnić UE jedno z największych złóż litu na świecie