Reklama

Jak głośne są samochody? Historia od blendera do zmywarki

Hałas – źle wpływa na nasz układ nerwowy, może doprowadzić do migreny i innych schorzeń. Dlatego producenci jak i ustawodawcy dbają o komfort użytkowników oraz otoczenia i samochody stają się coraz bardziej ciche.

Publikacja: 30.04.2020 13:37

Jak głośne są samochody? Historia od blendera do zmywarki

Foto: moto.rp.pl

Z roku na rok koncerny motoryzacyjne starają się i muszą coraz bardziej wyciszać swoje pojazdy. Ford zrobił ciekawe zestawienie, w którym pokazuje jak pod tym względem prezentuje się współczesna Kuga plug-in hybrid z 2020 roku. Pomiar hałasu pojazdu odbywa się przy prędkości ok. 50 km/h na trzecim biegu. Z hałasem nie jest tak, że wzrasta liniowo. W tym przypadku jego wzrost o 10 dB jest równoznaczny z dwukrotnym zwiększeniem jego odczuwalnej głośności.

""

Foto: moto.rp.pl

Mówiąc od hałasie, dla lepszego zrozumienia tematu, trzeba cofnąć się np. do 1966 roku. Wtedy na rynku królował Ford Anglia. Samochód ten średnio emitował 89 dB (A). Wartość ta nie jest wyjątkowo duża, to tyle co działający blender, który średnio emituje 90 dB (A). Nieco wcześniej – 1977 roku – był Ford Granada. Emitował on 83 dB (A). Taki postęp został osiągnięty przez 11 lat. Później było lepiej. W 1982 pojawił się Ford Cortina ze średnim poziomem hałasu na poziomie 79 dB (A). Dla porównania jest to poziom budzika zegarkowego (80 dB) albo odkurzacza (75-80 dB).

CZYTAJ TAKŻE: Ford Puma | Pierwsza jazda: Coś więcej niż Fiesta

""

Ford Granada.

Foto: moto.rp.pl

Reklama
Reklama

Tak dochodzimy do roku 2000. Wtedy Ford w swojej ofercie posiadał m.in. Mondeo. Model ten średnio emitował 77 dB (A), co było w tamtych czasach dość dobrym wynikiem. Jednak czasy współczesne wymagają czegoś więcej. Z tego względu przez kolejne 20 lat pracowano nad jeszcze lepszym wyciszeniem. Aktualnie Ford Kuga osiąga wynik 69 dB. Hybrydowa odmiana typu plug-in emituje mniej więcej taki hałas jak zmywarka podczas pracy. Można zakładać, że wraz z przyszłymi modelami – np. elektrycznymi – ten poziom zostanie jeszcze bardziej obniżony.

CZYTAJ TAKŻE: Koniec najmocniejszej wersji Forda Focusa

""

Ford Kuga Plug-in Hybrid.

Foto: moto.rp.pl

Tu i Teraz
Po 30 latach Mercedes zmienia szefa designu. Niemiecka marka redefiniuje swoją tożsamość
Tu i Teraz
Ford porządkuje gamę w Europie. Tak będą wyglądały jego nowe modele
Tu i Teraz
Unia odpuszcza zeroemisyjność. Silniki spalinowe zostają z nami dłużej
Tu i Teraz
Nowa marka w Formule 1. Tak będzie nazywać się zespół i logotyp wyścigowego Audi
Tu i Teraz
Rewolucja w Tatrach. Zakopane wprowadza całotygodniowe opłaty parkingowe
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama