W 2020 r. łączna sprzedaż samochodów z napędem elektrycznym w krajach Unii Europejskiej sięgnie miliona sztuk – zakłada raport brukselskiej organizacji Transport & Environment. Na przyspieszenie sprzedaży tego rodzaju pojazdów ma także szansę Polska. Będzie to wreszcie możliwe dzięki wprowadzeniu dopłat z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu (FNT). W końcu grudnia 2019 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy o PIT i CIT, która zakłada zwolnienie z podatku dochodowego wsparcia udzielanego ze środków FNT. W połowie stycznia ustawą ma się zająć Senat. Po podpisaniu jej przez prezydenta i publikacji w Dzienniku Ustaw
Dopłaty do elektrycznych samochodów powinny ruszyć najprawdopodobniej w lutym. Na zdjęciu Smart EQ fortwo.
Spóźniona pomoc
Choć nic do końca nie jest w tej sprawie pewne. Mimo że plan rozwijania elektromobilności miał być jednym z priorytetów gospodarczych rządu PiS, program wsparcia jej rozwoju jest mocno opóźniany. Gdy wreszcie dopłaty dla kupujących samochody elektryczne osób fizycznych miały ruszyć w grudniu, Ministerstwo Klimatu niespodziewanie stwierdziło, że potrzebna jest jeszcze nowelizacja przepisów podatkowych. Tymczasem odsetek Polaków zainteresowanych zakupem elektrycznego samochodu wyraźnie rośnie. Z ubiegłorocznego raportu „Barometr nowej mobilności” przygotowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) wynika, że 28 proc. badanych planujących w ciągu najbliższych trzech lat kupno samochodu rozważyłoby zakup elektryka. Rok wcześniej w podobnym badaniu taką deklarację złożyło 17 proc. ankietowanych, w roku 2017 – jedynie 12 proc. Jest jednak warunek: uruchomienie rządowych dopłat. Aż trzy czwarte potencjalnych chętnych na taki pojazd uzależnia decyzję od finansowego wsparcia. Przewiduje ono dopłatę w wysokości do 30 proc. ceny zakupu auta, lecz nie wyższą niż 37,5 tys. zł. Problem w tym, że dopłata będzie możliwa przy zakupie samochodu kosztującego nie więcej niż 125 tys. zł brutto, a ceny elektrycznych samochodów większych niż auta typowo miejskie przekraczają ten poziom.
Skoda Citigo-e_iV.
W unijnym ogonie