Co roku milion nielegalnie zezłomowanych aut w Polsce

W Polsce nielegalnie złomuje się 600 tysięcy samochodów rocznie – podaje „Puls Biznesu”. Komisja Europejska sądzi, że jest ich nawet milion.

Publikacja: 19.04.2019 11:13

Co roku milion nielegalnie zezłomowanych aut w Polsce

Foto: moto.rp.pl

Tak przynajmniej wynika z raportu na temat ochrony środowiska Komisji Europejskiej, w którym omawiana jest także liczba aut demontowanych niezgodnie z prawem. Problem w tym, że powtórnie wykorzystuje się na rynku wtórnym tylko część elementów, a te których nie można sprzedać, są według KE „porzucane w lasach lub palone, co zagraża środowisku”.

""

Według Komisji Europejskiej w Polsce złomuje się nielegalnie milion samochodów rocznie.

moto.rp.pl

Z cytowanego przez Puls Biznesu raportu KE wynika, że „około jednej trzeciej nielegalnie demontowanych pojazdów w Unii Europejskiej znika w Polsce. 85 procent wszystkich złomowanych pojazdów może być nielegalnie demontowanych w Polsce”. Danych tych nie potwierdzają krajowe statystyki i eksperci. Z raportu KE nie wynika, na jakich zasadach dokonano wyliczeń. Raport datowany jest na 2019 rok, a wiele analiz jest przygotowanych na podstawie statystyk historycznych.

""

moto.rp.pl

Adam Małyszko, który jest prezesem Stowarzyszenia Forum Recyklingu Samochodów powiedział dziennikowi, że szara strefa to około 500 tysięcy pojazdów zarejestrowanych w kraju i około 100 tysięcy sprowadzonych w celu demontażu z innego państwa UE. Czyli według danych stowarzyszenie nie milion, a 600 tysięcy aut jest złomowanych nielegalnie, co nadal jest liczbą zatrważającą.

KE wytknęła w raporcie brak sankcji za niewyrejestrowanie pojazdu. Małyszko stwierdza, że są wysokie kary za nielegalny demontaż, ale jak widać to rozwiązanie zupełnie nie działa. Zamiast surowych kar zdaniem szefa Stowarzyszenia Forum Recyklingu Samochodów rząd powinien wprowadzić zachęty do legalnego demontażu.

ZOBACZ TAKŻE: Będzie więcej diesli na rynku używanych aut

Innego zdnia jest Komisja Europejska, która zaleca wprowadzenie kar „dla gmin lub organów samorządu terytorialnego, by ograniczały one nielegalne składowanie odpadów oraz ustanowiły system kontroli pojazdów wycofanych z eksploatacji”. Raport zawiera jeszcze jedną sugestię dla polskiego rządu. Polacy chętniej niż inni obywatele Europy kupują samochody o wysokiej emisyjności, stąd zalecenie wprowadzenia zachęt dla właścicieli pojazdów niskoemisyjnych oraz wysokich opłat za auta o wysokim spalaniu i emisyjności.

Tak przynajmniej wynika z raportu na temat ochrony środowiska Komisji Europejskiej, w którym omawiana jest także liczba aut demontowanych niezgodnie z prawem. Problem w tym, że powtórnie wykorzystuje się na rynku wtórnym tylko część elementów, a te których nie można sprzedać, są według KE „porzucane w lasach lub palone, co zagraża środowisku”.

Z cytowanego przez Puls Biznesu raportu KE wynika, że „około jednej trzeciej nielegalnie demontowanych pojazdów w Unii Europejskiej znika w Polsce. 85 procent wszystkich złomowanych pojazdów może być nielegalnie demontowanych w Polsce”. Danych tych nie potwierdzają krajowe statystyki i eksperci. Z raportu KE nie wynika, na jakich zasadach dokonano wyliczeń. Raport datowany jest na 2019 rok, a wiele analiz jest przygotowanych na podstawie statystyk historycznych.

Tu i Teraz
Porsche brakuje części. Wyprodukuje mniej samochodów i musi skorygować prognozę
Tu i Teraz
Luksusowe auto za kryptowalutę. Ferrari pozwala europejskim klientom płacenie w Bitcoinach
Tu i Teraz
Kończy się dobra passa polskiego przemysłu motoryzacyjnego
Tu i Teraz
Ceglany piec ogrzewany wodorem. Tak Toyota piecze pizzę
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Tu i Teraz
Serbia chce udostępnić UE jedno z największych złóż litu na świecie