Miliony na nowe fotoradary

Główny Inspektorat Transportu Drogowego wyda ponad 160 mln zł na nowe urządzenia rejestrujące. Pierwszy raz pojawią się na przejazdach kolejowych.

Publikacja: 17.12.2018 18:46

Miliony na nowe fotoradary

Foto: moto.rp.pl

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego podpisze we wtorek umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na modernizację i rozbudowę sieci fotoradarów, wartą 162 mln zł. Dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wyniesie 85 proc., czyli 137,7 mln zł. W ramach projektu przewidziano zakup 358 nowych urządzeń rejestrujących, w tym 111 urządzeń, które zostaną zainstalowane w nowych lokalizacjach. Będą fotoradary stacjonarne i mobilne, odcinkowe pomiary prędkości, rejestratory przejazdu na czerwonym świetle na skrzyżowaniach drogowych i – po raz pierwszy – na przejazdach kolejowych. 247 urządzeń przeznaczonych będzie do zainstalowania w dotychczas wykorzystywanych lokalizacjach. – Od trzeciego kwartału 2021 roku sukcesywnie wymieniane będą najstarsze i wyeksploatowane już urządzenia funkcjonujące w systemie CANARD GITD – wyjaśnia rzeczniczka GITD Karolina Wieczorek.

Lepsza jakość

Karolina Wieczorek tłumaczy, że sporo zdjęć ze starszych urządzeń trzeba było odrzucić z powodu złej jakości. GITD w przetargu wybierze firmę, która wskaże, w jakich miejscach należy stawiać nowe urządzenia. Ich instalacja prawdopodobnie rozpocznie się w III kwartale 2020 roku.

""

fot. AdobeStock

moto.rp.pl

Dla stu nowych lokalizacji GITD zaplanowało zakup 39 urządzeń do odcinkowego pomiaru średniej prędkości, 26 nowych stacjonarnych urządzeń rejestrujących, 30 nowych urządzeń służących do monitorowania wjazdu na skrzyżowanie na czerwonym świetle i pięć nowych urządzeń rejestrujących niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej na przejeździe kolejowym. Ponadto GITD zakupi 11 przenośnych urządzeń rejestrujących w celu zapewnienia poprawy bezpieczeństwa w miejscach niebezpiecznych, w których nie jest możliwy montaż stacjonarnych urządzeń rejestrujących, m.in. z przyczyn technicznych. GITD spodziewa się, że cały program modernizacji i rozbudowy zostanie zakończony do 2023 roku.

Kropla w morzu

Zakup jest kroplą w morzu potrzeb. Samorządy przesłały do GITD ponad 2 tys. wniosków o instalację urządzeń rejestrujących, które poprawiają bezpieczeństwo na drogach. CANARD GITD ma 431 fotoradarów, 30 urządzeń do odcinkowego pomiaru średniej prędkości oraz 29 mobilnymi urządzeń rejestrujących prędkość. Ponadto 20 niebezpiecznych skrzyżowań na terenie całej Polski monitorowanych jest przez sygnalizatory przejazdu na czerwonym świetle. Do tego GITD przejęło 24 fotoradary w Warszawie, jeden odcinkowy pomiar prędkości w Trójmieście i jeden w Sułkowicach. Reszta urządzeń samorządowych nie nadaje się do integracji z CANARD z uwagi na zużycie oraz inne oprogramowanie.

CZYTAJ TAKŻE: Jadąc na wakacje wypatruj nieoznakowanych radiowozów BMW

Instytut Transportu Samochodowego uważa, że fotoradarów jest zdecydowanie za mało. – Już kilka lat temu we Francji funkcjonowało 2200 fotoradarów stacjonarnych i 800 mobilnych, we Włoszech 5900, w Szwecji 1300, Wielkiej Brytanii 5500, Belgii 1150. W porównaniu z innymi krajami 400 fotoradarów to bardzo niewielka liczba. W Polsce 1 fotoradar przypada na tys. km kw., gdy w Wielkiej Brytanii są 22 fotoradary, we Włoszech 20, w Belgii 38 – porównuje Anna Zielińska z Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS.

CZYTAJ TAKŻE: Powrót fotoradarów do stolicy

W 2015 roku GITD zamknął wart 188,9 mln zł (z tego 160,5 mln zł unijnego dofinansowania) projekt budowy CANARD. Rejestruje on każdego roku niemal milion naruszeń. Projekt ma zmniejszyć sięgające 50 mld zł roczne koszty wypadków drogowych. W Polsce ginie w nich niemal 3 tys. osób i dziesięć razy tyle odnosi ciężkie obrażenia ciała. W miejscach objętych automatycznym nadzorem prędkości liczba wypadków zmalała o ponad jedną czwartą, liczba ofiar śmiertelnych o połowę, wynika z analiz Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. UE przyjęła cel – zmniejszenie liczby ofiar o połowę do 2030 roku, co zmniejszy koszty społeczne w podobnej proporcji.

Tu i Teraz
Jutro blokada mostów w Warszawie. Aktywiści planują utrudnić życie kierowcom
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Tu i Teraz
Uwaga na fałszywe SMS-y z mandatami. GITD komentuje "nie reagować, to oszustwo"
Tu i Teraz
Polskie firmy budujące drogi rozpychają się w Europie
Tu i Teraz
Zmarł Paolo Pininfarina. Jego firma zaprojektowała 1300 samochodów, w tym Izerę
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Tu i Teraz
Niemcy mają problem z mostami i wiaduktami. Na remonty brakuje 10 mld euro