Motoryzacja wciąż jest kluczowa dla naszej wymiany z zagranicą. Tak wynika z rankingu „Top 10 polskich hitów eksportowych” przygotowanego przez Bank Zachodni WBK i firmę Exact Systems, do którego dotarła „Rzeczpospolita”. Podaje on, że w 2017 r. Polska najczęściej eksportowała produkty motoryzacyjne. Aż trzy wyroby z tej kategorii – części i akcesoria do samochodów, samochody osobowe oraz ciężarówki – znalazły się w pierwszej dziesiątce zestawienia. Łącznie odpowiadają za ponad 12 proc. polskiego eksportu. – W ciągu dwóch najbliższych lat sektor motoryzacyjny pozostanie najbardziej perspektywicznym działem w handlu z zagranicą – stwierdzają autorzy zestawienia.
To już kilkaset fabryk
Największy udział w ubiegłorocznym eksporcie miały części i komponenty motoryzacyjne – 5,5 proc. całości wszystkich towarów wyekspediowanych z Polski za granicę. Ich wartość sięgnęła 47,9 mld zł i w porównaniu z poprzednim rokiem zwiększyła się o 6,9 proc. – W 2007 r. udział części i akcesoriów samochodowych w eksporcie ogółem wynosił 4,9 proc. Wydaje się, że to niewielki wzrost, ale został osiągnięty przy ogromnej dynamice całej zagranicznej sprzedaży Polski. W ciągu 10 lat wzrosła ona aż o 225 proc. W przypadku eksportu części i akcesoriów do samochodów było to jeszcze więcej, bo 254 proc. w ujęciu wartościowym – podkreśla Wojciech Żuk, dyrektor kredytowy ds. sektorów w Banku Zachodnim WBK.
CZYTAJ TAKŻE: Sprzedaż dostawczaków w górę. Kto jest liderem?
Na drugim miejscu znalazły się samochody osobowe o wartości 29,1 mld zł i udziałem w eksporcie na poziomie 3,35 proc. Ta grupa produktów odnotowała jednak w porównaniu z poprzednim rokiem spadek – o 3,8 proc. Przy tym ich udział w całości eksportu 10 lat wcześniej był znacznie wyższy i wynosił 5,6 proc.