W Warszawie uruchomiono najszybszą ładowarkę dla elektryków

Na warszawskim Wilanowie uruchomiona została druga najszybsza ładowarka w kraju. Za jej pośrednictwem można naładować elektryka z mocą 100 kW. W Stolicy mocniejszy jest jedynie Superchager Tesli (120 kW).

Publikacja: 03.04.2021 19:56

W Warszawie uruchomiono najszybszą ładowarkę dla elektryków

Foto: moto.rp.pl

Zgodnie z ostatnim raportem Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i Polskiego Stowarzyszenia Pojazdów Alternatywnych (PSPA), w Polsce zarejestrowanych na koniec lutego, było 20 504 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Wśród nich 51 proc. stanowiły warianty w pełni elektryczne (BEV, ang. Battery Electric Vehicles) – 10 471 szt., a pozostałą część hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 10 033 szt. Park elektrycznych pojazdów dostawczych i ciężarowych liczył 851 szt. W dalszym ciągu rozbudowywana jest flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec lutego składała się z 9134 pojazdów.

CZYTAJ TAKŻE: Władze UE wymuszą szybsze ładowanie e-aut

Wraz ze wzrostem liczby aut zasilanych z gniazdka, zwiększa się również liczba punktów ładowania. Pod koniec stycznia w Polsce funkcjonowało 1410 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (2744 punkty). 33 proc. z nich stanowiły szybkie ładowarki o prądzie stałym (DC), a 67 proc. – ich wolniejsze warianty prądu przemiennego (AC) o mocy do 22 kW. W lutym uruchomiono 15 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (33 punkty).

""

moto.rp.pl

Wyniki rozwoju elektromobilności nie powalają, ale z miesiąca na miesiąc infrastruktura ładowania powiększa się. Przykładem może być Warszawa, gdzie uruchomiona została ładowarka umożliwiająca ładowanie pojazdów elektrycznych z mocą do 100 kW. Jest to tym samym drugi pod względem mocy punkt na mapie stolicy, zaraz za Supercharegem Tesli (moc 120 kW). Ładowarka marki Delta od Ecotap Poland, zlokalizowana jest w budynku Royal Wilanów przy ulicy Klimczaka 1 w Warszawie. Posiada 2 złącza typu CCS, 1 kabel z końcówką Type 2 oraz gniazdo typu Type 2. Nie ma natomiast złącza ChaDeMo, co uniemożliwia szybkie ładowanie takich aut jak np. Mitsubishi Outlander PHEV czy Nissan Leaf. Największa moc dostępna jest przy wykorzystaniu złącz CCS (do 100 kW). Pozostałe natomiast oferują moc do 43,5 kW oraz do 22 kW.

CZYTAJ TAKŻE: Od dzisiaj nowe taryfy ładowania elektryków. Dla stałych klientów będzie taniej

Korzystanie z ładowarki jest odpłatne. Niezarejestrowani klienci muszą zapłacić 4,5 zł/kWh i 0,5 zł za każdą minutę postoju naładowanego pojazdu. Dla zarejestrowanych użytkowników, cena za jedną kilowatogodzinę spada do 1,8 zł plus oczywiście 0,5 zł za każdą ponad programową minutę postoju. Ecotap Poland zrobiło ukłon w stronę klienta. Po zakończeniu procesu ładowania, system wysyła wiadomość oraz oferuje 15 darmowych minut na powrót, odpięcie i przeparkowanie auta. Dopiero po przekroczeniu tego czasu naliczana będzie opłata postojowa. Za korzystanie ze stanowisk do ładowania w Royal Wilanów, nie trzeba uiszczać dodatkowej opłaty parkingowej. Ze stacji ładowania można korzystać przez 24h na dobę.

Zgodnie z ostatnim raportem Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i Polskiego Stowarzyszenia Pojazdów Alternatywnych (PSPA), w Polsce zarejestrowanych na koniec lutego, było 20 504 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Wśród nich 51 proc. stanowiły warianty w pełni elektryczne (BEV, ang. Battery Electric Vehicles) – 10 471 szt., a pozostałą część hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 10 033 szt. Park elektrycznych pojazdów dostawczych i ciężarowych liczył 851 szt. W dalszym ciągu rozbudowywana jest flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec lutego składała się z 9134 pojazdów.

Tu i Teraz
Porażka elektromobilności. Stellantis wraca do silników diesla i benzynowych
Tu i Teraz
Ten szef koncernu motoryzacyjnego zarabia dziennie 100 tys. euro
Tu i Teraz
Volkswagen Poznań ograniczy produkcję. Nie przedłuży umów czasowych w fabryce
Tu i Teraz
Chińczycy będą produkować w Tychach elektryka. Start już w drugim kwartale 2024
Tu i Teraz
Autostrada A4 dostanie nowy, trzeci pas. Jak wygląda postęp prac?