Niewielka liczba stacji szybkiego ładowania opóźnia rozwój rynku elektrycznych aut. Według szacunków stowarzyszenia europejskich producentów pojazdów ACEA, liczbę szybkich ładowarek należy zwiększyć skokowo – już teraz przynajmniej czterokrotnie.

W ciągu najbliższych trzech lat w Europie potrzebnych jest milion takich stacji. Kolejne dwa miliony miałby się pojawić do roku 2029. Decyzje w tej sprawie miałyby być podjęte na szczeblu unijnym. Okazją będzie nowelizacja unijnej dyrektywy dotyczącej infrastruktury dla paliw alternatywnych. ACEA wraz z brukselską organizacją Transport & Environment (T&E) i Europejską Organizacją Konsumentów (BEUC) zwróciły się do Komisji Europejskiej w sprawie ustanowienia dla państw członkowskich UE wiążących wskaźników dotyczących liczby ładowarek do osiągnięcia w latach 2021-2029. Miałoby to pozwolić na zbudowanie niezbędnej i przyjaznej użytkownikom aut elektrycznych infrastruktury w oparciu o szybkie ładowanie. Zaproponowano zastąpienie obecnej dyrektywy rozporządzeniem. Pozwoliłoby na szybka realizacje celów, gdy dyrektywa wymagałaby wdrażania jej do prawa krajowego, co mogłoby zająć lata.

CZYTAJ TAKŻE: Projekt ustawy o elektromobilności z poprawkami

– Aby przyspieszyć przejście na prąd, potrzebujemy wszechobecnego i łatwego ładowania nie tylko w Norwegii i Holandii, ale w całej Europie. Cele określające liczbę ładowarek w poszczególnych krajach to dobry sposób, aby to osiągnąć – twierdzi William Todts, dyrektor wykonawczy T&E. – Europejscy producenci samochodów dosłownie wyprzedzają się nawzajem, wprowadzając nowe samochody elektryczne. Jednak powodzenie tego ogromnego wysiłku jest poważnie zagrożone przez opóźnioną instalację infrastruktury ładowania w UE – dodaje Oliver Zipse, prezes ACEA i dyrektor generalny BMW. Według Monique Goyens, dyrektor generalnej BEUC, ładowanie samochodu elektrycznego musi być równie łatwe, jak tankowanie samochodu na benzynę. – Posiadanie wystarczającej i wygodnej infrastruktury do ładowania jest drogą do zaufania konsumentów i wzrostu liczby samochodów elektrycznych – podkreśla Goyens. Przy tym huby i stacje szybkiego ładowania są rozwiązaniem komplementarnym wobec czasochłonnego ładowania mała mocą w domach i biurach.

Sieć tego rodzaju ładowarek pilnie potrzebna jest w Polsce. Utworzenie 200 hubów szybkiego ładowania w miastach zarekomendowała Polska Izba Rozwoju Elektromobilności (PIRE). Chodzi tu o wielostanowiskowe stacje oraz czasie ładowania liczonym w kilku-kilkunastu minutach. – Jedynie szybkie i zdecydowane działania pomogą nam pobudzić rynek elektromobilności i stworzyć bezpieczne warunki do użytkowania pojazdów elektrycznych – stwierdził Krzysztof Burda, prezes PIRE. Infrastrukturę szybkiego ładowania będą rozbudowywać Niemcy. Niemiecki rząd zapowiedział, że do końca 2023 roku zainwestuje 2 miliardy euro w budowę tysiąca stacji szybkiego ładowania.

CZYTAJ TAKŻE: Microlino 2.0: Szwajcarski pomysł na elektromobilność

Obecnie zaledwie 1 na 7 punktów ładowania w UE to szybka ładowarka. Do szybkiego ładowania nadaje się tylko 28,6 tys. punktów ładowania (o mocy ≥ 22 kW), podczas gdy zwykłe punkty (<22 kW) stanowią zdecydowaną większość (171,2 tys.). Wiele tak zwanych „normalnych” punktów ładowania, które są uwzględnione w statystykach UE, to zwykłe lub ogrodowe gniazda elektryczne o małej mocy, które nie nadają się do ładowania pojazdów z zadowalającą prędkością, podobnie jak zwykłe gniazdka elektryczne w garażach.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Ranking najbardziej wartościowych firm na świecie

Opublikowano raport najbardziej wartościowych firm na świecie. Sprawdzamy które koncerny motoryzacyjne załapały się do ...

Polacy mają więcej samochodów niż Niemcy

W Europie zdecydowanie przybywa aut. W przeliczeniu na 1000 mieszkańców Polska plasuje się na ...

Toyota wznawia produkcję w Polsce

Po ponad miesięcznej przerwie spowodowanej pandemią koronawirusa, na początku maja fabryka Toyoty w Wałbrzychu ...

Hyundai opracowuje tempomat ze sztuczną inteligencją

Tempomaty utrzymujące odstęp często nie funkcjonują idealnie. Hyundai rozwija system, który dostosowuje się do ...

Przyszłość motoryzacji – auta zasilane wodorem czy energią elektryczną z akumulatora?

Pytania te skierowaliśmy do Pavla Šolca, Prezesa Zarządu Volkswagen Group Polska oraz Marcina Korolca, ...

Volkswagen zostawia Teslę z tyłu

Volkswagen, z impetem wszedł w rynek elektromobilności. Niedługo po rozpoczęciu seryjnej sprzedaży modelu ID.3 ...