fot. AdobeStock

W 2020 roku segment nowych elektrobusów w Polsce odnotował aż 200 nowych rejestracji i tym samym po polskich miastach jeździ ponad 400 elektrycznych autobusów.

Szybko wyczerpane środki z alokacji programu Zielony Transport Publiczny to potwierdzenie, że zwiększa się świadomość znaczenia elektromobilności w samorządach i chętnie wdrażane są nowe technologie – podkreśla Krzysztof Burda Prezes Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności PIRE – Transport publiczny to dobry pierwszy krok, aby upowszechnić elektromobilność wśród mieszkańców i pokazać zalety pojazdów elektrycznych na szeroką skalę tak jak to dzieje się chociażby w Warszawie, czy Zielonej Górze. Na koniec roku 2020 najwięcej autobusów elektrycznych w naszym kraju jeździło w następujących miastach:

Warszawa – 161 szt.
Zielona Góra – 43 szt.
Kraków – 29 szt.
Jaworzno – 24 szt.

CZYTAJ TAKŻE: Tabor autobusów elektrycznych: Warszawę wyprzedza jedynie Londyn i Moskwa

Jakie marki autobusów elektrycznych są najbardziej popularne w Polsce? Zdaniem Marcina Nowaka z PIRE, zdecydowanie wygrywa tutaj Solaris, który od 2015 r. do końca 2020 r. dostarczył na polski rynek prawie 324 sztuk elektrobusów. Drugie miejsce ma Ursus z liczbą 68 sztuk, a stawkę trzech najmocniejszych e-marek zamyka Volvo, które w tym roku awansowało na podium dzięki inowrocławskiemu i świdnickiemu zamówieniu (razem 10 szt.). Jak dodaje Marcin Nowak – Warto też wspomnieć, że według GUS, polscy producenci dostarczyli do zagranicznych odbiorców autobusy elektryczne o wartości ponad 213 milionów euro. Prócz tego należy pamiętać, że oprócz autobusów Polska specjalizuje się w infrastrukturze do ich ładowania.

W przeliczenie na poszczególne województwa, to najwięcej elektrycznych autobusów jeździ w w województwie Mazowieckim (181 szt.), Wielkopolskim (47 szt.) i Lubuskim (43 szt.). Zestawienie to wspólny projekt portalu Infobus.pl i Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska zamknął już pierwszy nabór w ramach Zielonego Transportu Publicznego, gdzie 33 miasta zgłosiły swoje wnioski o dofinansowanie zakupu: 302 e-busów, 7 trolejbusów i 122 pojazdów wodorowych. Te ostatnie konstrukcje chce kupić Poznań, GZM, Chełm i Włocławek. Jak na razie trwa procedura oceny formalnej i merytorycznej złożonych projektów. Spodziewamy się, że pierwsze przetargi z ZTP ruszą pod koniec tego roku i będą miały realny wpływ na obraz rynku w 2022, a przede wszystkim w 2023 r. – dodaje Kierecki.

CZYTAJ TAKŻE: Solaris wygrał duży przetarg na dostawę autobusów elektrycznych

Autobus Ursusa.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Wreszcie koniec „drogi śmierci”. Otworzą drugą jezdnię S1

Wtorek miał być ostatnim dniem układania nawierzchni bitumicznej na blisko 10-kilometrowym odcinku dobudowywanej jezdni ...

Ford Ranger Raptor: W przyszłym roku w polskich salonach

Ford Ranger w ekstremalnej wersji Raptor trafi również na polski rynek. Raptor to wersja ...

Tesla może produkować auta w Chinach

Tesla otrzymała zgodę rządu chińskiego na budowę elektrycznych samochodów w fabryce w Szanghaju. Firma ...

Zużyte opony – jak je rozpoznać? 6 wskazówek

Wiek, wytarcie bieżnika czy widoczne uszkodzenia, to tylko najważniejsze, ale zdecydowanie nie wszystkie oznaki ...

Volvo Car Warszawa – ponad 400 sprzedanych samochodów

Istnieje dopiero od kilkunastu miesięcy, a już możemy mówić o jego sukcesie. Volvo Car ...

Szansa na zmiany. Norma Euro7 nie zabije silników spalinowych

AGVES – grupa doradcza Komisji Europejskiej, pod presją krytyki zmieniała swoje rekomendacje dotyczące kształtu ...