Fot. AdobeStock

Średnio o 22 km/h przekraczali kierowcy dozwoloną prędkość w 2020 roku – wynika z danych Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (GITD). Takie przekroczenie karane jest mandatem w wysokości od 100 do 200 zł oraz 4 punktami karnymi.

Najwięcej przekroczeń prędkości wyłapanych przez fotoradary GITD – 657 tysięcy – zarejestrowano w przedziale od 11 do 20 km/h. Ale łączna liczba kierowców rejestrowanych przez fotoradary w porównaniu z rokiem poprzednim zmalała – w 2019 r. było ich o 15,5 proc. więcej. Zwiększyła się za to w podobnym stopniu ilość przekroczeń prędkości powyżej 50 km/h na obszarze zabudowanym.

CZYTAJ TAKŻE: Gigantyczny mandat za jazdę po S3

W sumie w ub. roku fotoradary zrobiły zdjęcia prawie 1,12 mln pojazdów. Rekordzistę wyłapał fotoradar w miejscowości Ligota Górna w województwie opolskim: kierowca samochodu na obszarze niezabudowanym, gdzie obowiązuje ograniczenie prędkości do 70 km/h, jechał z prędkością 212 km/h. Z kolei fotoradar w małopolskiej miejscowości Podgórska Wola, gdzie prędkość (także na obszarze niezabudowanym) ograniczona jest do 50 km/h, zarejestrował samochód jadący przeszło trzykrotnie szybciej – 177 km/h. Natomiast trzy razy szybciej ponad dozwolony limit 60 km/h – ale już na obszarze zabudowanym – jechał kierowca przyłapany przez fotoradar znajdujący się na ulicy Modlińskiej w Warszawie.

fot. AdobeStock

Według GITD, w ub. roku przeszło 129 tys. razy zarejestrowano nadmierną szybkość na drogach z odcinkowymi pomiarami prędkości. W tym roku ich liczba zwiększyła się z 28 do 30 za sprawą uruchomienia pomiarów 20 stycznia na budowanej autostradzie A1: 16-km fragmencie pomiędzy Tuszynem a Piotrkowem Trybunalskim oraz – 2 dni później – pomiarów na 41-km fragmencie od Kamieńska do początku obwodnicy Częstochowy. Po miesiącu ich funkcjonowania liczba zarejestrowanych przypadków przekroczenia dozwolonego tam limitu prędkości 70 km/h przebiła poziom 40 tys. Gdyby przyjąć, że przeciętna wysokość wystawianego tam mandatu wynosi 100 zł, to odcinkowy pomiar prędkości na tej trasie w ciągu zaledwie jednego miesiąca mógł przynieść 4 mln zł wpływów.

Fot. GDDKiA

CZYTAJ TAKŻE: Mandat za jazdę bez tempomatu

Ile płacimy za przekroczenie prędkości:
do 10 km/h
– 50 zł, bez pkt karnych
11-20 km/h – 50-100 zł i 2 pkt karne
21-30 km/h – 100-200 zł i 4 pkt karne
31-40 km/h – 200-300 zł i 6 pkt karnych
41-50 km/h – 300-400 zł i 8 pkt karnych
ponad 51 km/h – 400-500 zł i 10 pkt karnych

Mogą Ci się również spodobać

Rekord w Norwegii. Lepsza sprzedaż elektryków niż aut spalinowych

W Norwegii w statystykach sprzedaży samochody elektryczne wyprzedziły te napędzane silnikami spalinowymi. 58,4 procent ...

Lexus UX: Na podbój serc

W najszybciej rosnącym w Europie samochodowym segmencie małych SUV-ów pojawił się nowy gracz. Poznajcie ...

20 tys. osób dostało prawo jazdy bez egzaminu praktycznego

Zasada zdawania egzaminu na prawo jazdy od lat się nie zmieniła. Najpierw trzeba zaliczyć ...

Tabor autobusów elektrycznych: Warszawę wyprzedza jedynie Londyn i Moskwa

Warszawa może stanowić przykład dla innych polskich miast. Jako jedno z nielicznych w kraju, ...

Polacy wciąż kochają stare diesle

Rośnie zainteresowanie Polaków samochodami z drugiej ręki. Jak podał Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), ...

Dealerzy w Polsce mogą pozostać z kilkunastoma tysiącami niesprzedanych aut

Sprzedaż pojazdów powoli zaczyna się poprawiać jednak nadal nie rozwiązano problemu samochodów, których nie ...