Wolniej drożał segment aut premium: te kosztowały średnio 232.227 zł, co w porównaniu do średniej z 2019 r. stanowi wzrost o 4,1 proc. Ale drogi segment ma coraz większy udział w łącznej sprzedaży wszystkich samochodów osobowych. A to przekłada się na średnią cenę dla całego rynku. Jeśli w 2019 r. auta z grupy premium miały w nim 14-procentowy udział, to w roku ubiegłym zwiększył się on do 17,7 proc. Według Samaru, tempo podwyżek z ostatnich lat wyraźnie przyspieszyło właśnie w ubiegłym roku. Wcześniej, przy porównaniu lat 2019 i 2018, miesięczne wzrosty nie przekraczały 6 proc. Tymczasem w kwietniu ub. roku padł rekord – Po raz pierwszy w historii średnia cena sprzedaży nowego auta osobowego przekroczyła pułap 130 tys. zł. – informuje Samar.
CZYTAJ TAKŻE: Rekordowa sprzedaż aut elektrycznych w Niemczech
Marką z najwyższym wzrostem ceny okazał się w ub. roku Smart, który podrożał o 85,1 proc. tak wysoka podwyżka wiązała się ze zmiana oferty jednostek napędowych: ze sprzedaży wycofano modele z silnikami spalinowymi, w miejsce których pojawiły się samochody elektryczne. Podobnie jest w przypadku największych wzrostów cen poszczególnych modeli. Najbardziej podrożała Skoda Citigo – o 121,6 proc., gdzie także zrezygnowano z silnika spalinowego, zastępując go elektrycznym. Dwa kolejne miejsca zajmują smarty: forfour i fortwo ze wzrostem ceny odpowiednio o 95,5 oraz 74,7 proc.
Smart EQ fortwo cabrio.