To już koniec z dociskaniem pedału gazu na nowo uruchomionym odcinku autostrady A1. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) już zamontowała urządzenia do odcinkowych pomiarów prędkości. Nad postawionych nad jezdnią wysięgnikach zamontowane zostały kamery.

Na poboczu postawiono także znaki ostrzegające o pomiarze. Na razie są jeszcze przekreślone, bo system jest testowany. Ale za kilka, najdalej za kilkanaście zacznie normalnie funkcjonować. A wtedy mandaty popłyną do kierowców szerokim strumieniem. To dlatego, że jak wynika z obserwacji GDDKiA, dopuszczalną prędkość na nowo uruchomionej jezdni wynoszącą w zależności od miejsca 60 – 70 kilometrów na godzinę przekracza 99 proc. kierowców. Z tego większość jedzie przeszło setką. – Na całym fragmencie trasy wciąż trwa budowa, gdzie poruszają się maszyny i ludzie. Nie możemy tolerować takiej sytuacji – twierdzą drogowcy. Tymczasem rekordzista mknął po budowanym odcinku z prędkością 226 km/h.

CZYTAJ TAKŻE: Gierkówka stanie się trzypasmową autostradą!

Odcinkowy pomiar prędkości jest znacznie bardziej skuteczny niż fotoradary. W przeciwieństwie do tych ostatnich, nie mierzy prędkości w kontrolowanym punkcie, ale sprawdza średnią prędkość na wyznaczonym odcinku. Na początku i końcu kontrolowanego odcinka ustawione są kamery rejestrujące przejeżdżające samochody. System automatycznie odczytuje numery rejestracyjne i oblicza czas przejazdu pomiędzy sprawdzanymi punktami. Na jego podstawie obliczana jest średnia prędkość. W rezultacie wszelkie „ostrzegacze” przed kontrolą, pozwalające uniknąć pułapki fotoradaru, stają się w tym przypadku bezużyteczne.

Tymczasem kierowcy na nowych odcinkach autostrady mocniej wciskają pedał gazu, bo udręka korków na przebudowywanej gierkówce wreszcie zaczyna się kończyć. W grudniu, jeszcze przed świętami, kierowcy pojechali blisko 40 kilometrami nowej jezdni od Kamieńska do początku obwodnicy Częstochowy w układzie 2+2. W takim samym układzie jechano już na 12 kilometrach odcinka pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a Tuszynem liczącym 16 km. W ostatnich dniach roku zlikwidowano dwie kolejne przeszkody. Uruchomiona została łącznica na węźle Piotrków Trybunalski Zachód, pomiędzy drogą ekspresową S8 a autostradą, dla samochodów jadących od strony Warszawy w kierunku Częstochowy. Drogowcy włączyli ją do ruchu przed terminem planowanym na styczeń. Zlikwidowane zostało także najbardziej hamujące ruch gigantyczne rondo na węźle Piotrków Trybunalski Południe, które łączyło autostradę z drogą krajową nr 74. Ta zmiana planowana była dopiero na wiosnę.

CZYTAJ TAKŻE: Czterema pasami na A1

Nie udało się natomiast uruchomić pełnego przekroju nowej jezdni pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a Kamieńskiem, co radykalnie usprawniłoby ruch na budowanej trasie. Najprawdopodobniej nastąpi to wiosną. Cała budowana autostrada pomiędzy Tuszynem a Częstochową (ponad 80 kilometrów) ma być gotowa w 2022 r. Jednak większość trasy z dwoma gotowymi jezdniami będzie włączona do ruchu w drugiej połowie przyszłego roku: to odcinki pomiędzy Tuszynem i Piotrkowem Trybunalskim i odcinki od Kamieńska w stronę Częstochowy. Na 2022 r. zaplanowano pełne uruchomienie najdłuższego 24-kilometrowego odcinka pomiędzy Piotrkowem i Kamieńskiem. Jego budowa jest opóźniona o kilka miesięcy z powodu powtórzonego przetargu i w efekcie późniejszego rozpoczęcia robót.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

BMW serii 2 Gran Coupe: Kompaktowy sedan z napędem na przednie koła

Dzięki nowemu modelowi BMW Gran Coupe serii 2, platforma napędu na przednie koła niemal ...

Toyota skonstruowała robota rehabilitacyjnego

Toyota to nie tylko samochody. Japończycy zaprezentowali nowego robota Welwalk WW-2000, który służy do ...

Nowy silnik Skyactiv-X zadebiutuje pod maską nowej Mazdy 3

Mazda Skyactiv-X: Czekając na rewolucję

Wreszcie wiadomo, jakie będą ostateczne parametry innowacyjnej jednostki Skyactiv-X. Technologia łącząca zalety diesla i ...

Jak dojechać elektrycznym autem z Warszawy do Poznania

Pokonanie trasy ze stolicy do Poznania raczej nie kojarzy się z przygodą. Jednak tak ...

Zarząd nie przedłużył umowy z Dyrektorem Generalnym Volkswagena

Podczas spotkania Rady Nadzorczej Volkswagena nie podjęto decyzji o przedłużeniu umowy dla Prezesa Zarządu ...

Volvo XC40 T5 plug-in hybrid - popularność hybryd ładowanych z gniazdka nie rośnie w Europie tak szybko, jak spodziewali się producenci

Hybrydy czy elektryki? Nie, dziękuję. Polskim kierowcom trudno odejść od diesla

O połowę zwiększyła się w ubiegłym roku sprzedaż samochodów bateryjnych w krajach UE. Mimo ...