Niedokończony Brexit oraz ogłoszona mutacja Covid-19, spowodowała duże problemy w Wielkiej Brytanii. Przełożyło się to na obawy firm, które nie wiedzą jakie będą dalsze losy ich fabryk zlokalizowanych na wyspach. Przykład może stanowić Nissan, który najnowszy elektryczny model – Ariya, będzie produkowany i transportowany z Japonii.
Wyprowadzanie Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej trwa już cztery lata. W tym czasie dwukrotnie zmienił się premier Zjednoczonego Królestwa, jak też dwukrotnie zmieniano datę wyjścia z Unii. Dopiero aktualny premier Boris Johnson dopiął swego, zyskując pod koniec grudnia akceptację traktatu handlowego. Zgodnie z najnowszymi informacjami, umowa zawarta przez brytyjskich i unijnych negocjatorów ma obowiązywać tymczasowo do czasu jej ostatecznej ratyfikacji w przyszłym roku.
CZYTAJ TAKŻE: Pierwsza jazda | Nissan Juke: Kontynuacja bestsellera

Nierozwiązane problemy oraz brak umowy handlowej, wywołały obawy producentów posiadających swoje fabryki na wyspach. W głównej mierze chodzi o obawy związane z ciągłością dostaw oraz kosztów transportu poza unijnego. Przykład może stanowić Nissan, który najprawdopodobniej będzie produkował nowy elektryczny model Ariya w Japonii i sprowadzał go do Europy. Byłby to swego rodzaju ewenement, bo nie licząc unikatowego GT-R wszystkie oferowane w Europie modele Nissana budowane są właśnie na Starym Kontynencie. Ariya powstaje na płycie podłogowej CMF-EV i swoją wielkością wpasowuje się pomiędzy Qashqai’a a X-Trail’a. Ze wstępnych informacji wynika, że model ten będzie oferowany w pięciu wersjach konfiguracji z napędem na tylną oś lub 4×4. Topowy wariant ma rozwijać moc 394 KM i 600 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h ma zajmować 5,1 s.
Jak informowała agencja Bloomberg, egzemplarze modelu Ariya dedykowane dla Europy mają powstawać w zakładach zlokalizowanych w miejscowości Tochigi w Japonii. Jak na razie w Wielkiej Brytanii powstają takie modele jak: Leaf II, Juke II oraz Qashqai II. Produkcja pozostałych oferowanych w Europie Nissanów rozrzucona jest pomiędzy Japonię (G-TR), Hiszpanię (Navara, e-NV200) oraz Francję (Micra V). Oficjalna premiera Nissana Ariya ma nastąpić w drugiej połowie 2021 roku.
CZYTAJ TAKŻE: Nissan GT-R Offroad: Inny rodzaj szaleństwa
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.